Graag wat meer info.

Status
Not open for further replies.

miich94

Dabbler
Joined
Mar 26, 2016
Messages
41
Beste forum gebruikers, Ik hoop dat er nog wat Nederlanders op dit forum zitten.
Ik post hier in het Nederlands forum, omdat mijn Engels niet al te best is als het te moeilijk word. Nu is Google Translate ook niet al te fijn om te gebruiken.

Ik wil binnenkort een NAS kopen met de volgende hardware:

Fractal Design Node 804
Super Micro X10SLL-F
Intel Xeon E3-1231V3
HighPoint RocketRAID 2720SGL
Kingston ValueRAM (2x 8GB)
WD Red WD40EFRX 4x
PSU: ? Iemand een idee welke ik zou gebruiken

Ik ben helaas totaal nieuw in het nas gebeuren, maar omdat mijn familie toch veel zit te downloaden wil ik dit allemaal via 1 systeem laten doen. Omdat anders de meeste computers hier de hele dag aan staan. De een die download dit en de andere dat. in verschillende formaten, Hierbij doet mijn vader alleen maar 300mb en ik 1,2GB per keer. (Series)

Hebben jullie enige idee of dit systeem hiermee gaat werken?

Punt 1: Wat ik dan nog meer zou willen weten, RAIDz1? of z2 wat is hiermee het verschil is dit als je 4 HDD's hebt dat die 2 reserve houd indien een fail?

Punt 2: Als ik later wil upgraden met meerdere harde schijfen, kan ik dit per 1 doen of moet ik dan meteen weer 4 doen? Of als ik eerst 2 doe dat ik steeds per 2 moet upgraden.

Is het verstandig om deze raid controller te gebruiken? HighPoint RocketRAID 2720SGL de Node 804 kan namelijk 8+ Hdd's aan en de mobo maar 2x sata 600 aan kan.

Hopelijk heb ik jullie hiermee voldoende info gegeven, en zou het heel fijn vinden als jullie me het een beetje willen uitleggen. Als u meer info wilt hebben vraag het gerust.
 
Last edited:

WBos

Dabbler
Joined
Feb 25, 2016
Messages
18
Hallo Miich,

Goed dat je eerst vraagt voor je gaat beginnen.
ZFS wilt niet een hardware matige raid controller, ZFS regelt dat allemaal zelf.
Als je een ZFS pool gaat opbouwen is het het handigst om die meteen met de gewenste hoeveelheid disken te gaan opbouwen.
voorbeeld:
je bouwt je ZFS (Raidz2) pool op uit 4 disken, dat hou in dat je 1 kapotte disk in je pool mag krijgen zonder dat je pool verloren gaat, als je je pool gaat uitbreiden met 1 disk, bestaat je pool uit 5 disken.
Mocht net de disk kapot gaan die je als enigste device hebt toegevoegd, ben je je pool kwijt en dus ook je data.

Gezien je HW keuze, die goed is, mits je processor/geheugen op de supported list staat van de mainboard, zou ik je adviseren om je pool op te bouwen met 6x4TB disken.
Dit houdt in dat je wel meteen op je maximale hoeveelheid sata disken zit die je mainboard ondersteunt.
Dit heeft ook als voordeel, RAidZ2 versie gebruiken en je hebt 2 disken die je in de pool mag verliezen, zonder de angst te hebben dat je je data kwijt bent.

Je hebt 2xsata 600 en 4xsata400 ter beschikking, SATA 400 is voldoende, de bottleneck gaat toch in je netwerk zitten, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust.
 

miich94

Dabbler
Joined
Mar 26, 2016
Messages
41
Hallo WBos,

Mijn Netwerk bestaat uit 3 computers, 3 media spelers, en tablets. De server zal op mijn slaapkamer komen te staan en kan zelf 2 netwerk kabels in mijn computer doen (internet+server) voor de hoogste snelheid, hierbij gaat er dan 1 naar een modem (ziggo) en/of een gigaswitch voor optimale snelheid met cat7 kabels. of ik moet het natuurlijk fout hebben :p neem aan dat ik met deze CPU met 3 personen tegelijk op de server kan met streamen :)

Heel erg bedankt voor je antwoord. Nu kan ik dus de HighPoint RocketRAID 2720SGL verwijderen uit mijn lijstje.
Ik zou toch graag de volledige capisiteit van mijn Fractal Design Node 804 willen gebruiken, moet ik hierbij dan denken om een andere moederbord te halen of zijn er andere mogelijkheden om meer SATA poorten te kunnen krijgen zonder dus een raid controller.

Enig idee welke PSU je aan mij zou aanraden, zou de Seasonic G-550 genoeg zijn?

Hierbij zou ik dan als het mogelijk is meteen 8x4tb schijven kopen om meteen klaar te zijn en niet hoef uit te breiden in de komende jaren.
Klopt het dat ik dan een SAS controller nodig heb? Zoals je zelf kan zien kan ik genoeg geld besteden aan het systeempje, alleen wist ik dus niet dat je beter meteen je kast vol kan hangen met hdd's (ik ga de server hoe dan ook niet meteen kopen) maar zeer binnen kort dus wel! :cool:
 

WBos

Dabbler
Joined
Feb 25, 2016
Messages
18
Kijk een naar dit boodschappenlijstje.. hiermee heb je gegarandeerd een 8-bay freenas systeem:

SeaSonic S12G-450 450W PSU
Supermicro X10SL7-F Motherboard
Intel Xeon E3-1220V3 CPU
2x Crucial CT2KIT102472BD160B 16GB (2x8GB) ECC RAM
1x USB 8GB (os disk)
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Miich94, laat me alvast beginnen met je te complimenteren voor het lezen van de aangewezen hardware voor het bouwen van een ZFS NAS systeem!

Het zou geen probleem mogen zijn om met dergelijke CPU 3 streams op een gelijktijdig moment aan te kunnen.

Misschien is het verder ook nog interessant om 2 gelijke USBs aan te kopen zodat je de USB boot disks in mirror kan plaatsen. Mocht 1 USBtje het begeven kan je nog altijd verder :smile:

Best ook om je server eerst op een gigabit switch te hangen, en niet rechtstreeks op de router/modem van de internet provider. Ik heb uit eigen ervaring al gemerkt dat wanneer de internet verbinding hevig in gebruik was de de modem/router hier een bottleneck was en dus heel de netwerk performantie in mekaar zakte. Door de apparaten eerst nog op de switch te hangen, en deze switch vervolgens te connecteren op de router/modem zou dit dan ook niet mogen voorkomen :smile:

Uiteindelijk komt het er nadien dan nog op neer om jails te installeren en te configureren of plugins te gebruiken.
Plugins zijn voorgeconfigureerde jails welke je rechtstreeks kan installeren. Het voordeel van een plugin is dat je zelf eigenlijk niet echt kennis hoeft te hebben om de software te installeren, maar enkel een IP adres hoeft in te stellen en de software zelf nog wat moet instellen. Het nadeel is dat de software in de plugins niet altijd even goed up to date gehouden zijn. Maar daar hoef je je nu nog niet echt druk om te maken! ;-) Uiteraard kunnen we daar ook altijd wel bij helpen eens je zover bent.

Helaas ben ik zelf nog niet toegekomen aan het uitbreiden van mijn storage en heb ik me er zelf nog niet ingelezen, daar kan ik je verder ook niets over vertellen...
 

Arie55

Dabbler
Joined
Sep 28, 2015
Messages
14
ik raad je aan te gaan zoeken naar een PSU, dat een zo hoog mogelijk rendement heeft. Het prijsverschil van hooguit 20 euro, heb je bij gebruik 24/7 binnen het jaar eruit!
Bedenk verder dat 1 systeem nog geen backup betekend. Dat is echt nodig. Het is niet de vraag of het gebeurt, maar wanneer. En dat laatste weet je nooit.

punt 2; staat in een van de handleidngen. Met steeds 1 disk uit te wisselen, kan je een set van disks (vdef) laten 'groeien'. Je krijgt pas bij de laatste disk wissel de grotere capaciteit. En dit alles met behoud van je data. Probeer dat eerst eens uit met een setje oudere kleine disks, zodat je weet wat je doen moet.

Highpoint kaarten worden niet aanbevolen. LSI kaarten daaren tegen wel. Kijk op ebay, nadat je eerst je ingelezen hebt. Vergeet sata 600, daar wordt niks mee gedaan of mee bereikt. De bottle neck is straks je gigabit netwerk.

Je keuze in Kingston ram is omstreden. Er schijnt in het verleden wat gedoe geweest te zijn. Op zich leverd het zoeken van een ander merk, geen moeilijkheden.
Als je sneller op weg wilt zijn, zou je eens kunnen kijken naar zo'n HP server kastje. Voor 300-500 euro kan je al vanaf 5 disken in kwijt, na wat knutselen aan de kast.

Probeer een andere plek te vinden voor je server. Uiteindelijk gaat dat eentonige geluid je mateloos irriteren.

Arie
 

miich94

Dabbler
Joined
Mar 26, 2016
Messages
41
Kijk een naar dit boodschappenlijstje.. hiermee heb je gegarandeerd een 8-bay freenas systeem:

SeaSonic S12G-450 450W PSU
Supermicro X10SL7-F Motherboard
Intel Xeon E3-1220V3 CPU
2x Crucial CT2KIT102472BD160B 16GB (2x8GB) ECC RAM
1x USB 8GB (os disk)

Bedankt dit is precies wat ik zoek voor moederbord! :D
 

miich94

Dabbler
Joined
Mar 26, 2016
Messages
41
Heb het systeem vandaag gekocht, hopelijk voor zaterdag/op zaterdag binnen :cool:
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Top!
 
Status
Not open for further replies.
Top