FreeNAS & Plex server

Status
Not open for further replies.

JoooostB

Cadet
Joined
Mar 29, 2015
Messages
3
Beste forumleden,

Ik zou graag voor thuis een kleine server willen inrichten voor het opslaan van media (foto's, video's muziek, documenten, etc.) Hierbij ben ik al terecht gekomen bij FreeNAS, en zou dit ook graag willen gaan draaien. Hierin zal dan een Plex Media Server komen te draaien en de oude vertrouwde combinatie van Couchpotato en SickBeard.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal het systeem gaan gebruiken als thuisserver. Onder andere zal Plex gebruikt worden voor het streamen naar Chromecast(s). Dit zal nooit meer zijn dan twee streams tegelijk. Daarbij wil ik graag FreeNAS draaien om belangrijke data redundant op te slaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zou ik niet meer dan €400,- (excl. schijven) uit willen geven, is dat haalbaar?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik heb op het moment niks staan. Hooguit een USB-stick om FreeNAS op te draaien
coool.gif


Wat denk je allemaal nodig te hebben?
ECC-geheugen schijnt een must te zijn voor een FreeNAS dus dat zal fijn zijn, verder heb ik er nog niet belachelijk veel verstand van.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zou ik een server zien die idle erg weinig gebruikt. Dit omdat ik hem graag 24/7 wil laten draaien. Lawaai maakt niet erg veel uit omdat hij niet in een woonomgeving komt te staan.

Ga je overklokken?
Als het mogelijk is, dan ja, ik wil natuurlijk zoveel mogelijk uit de hardware halen
puh2.gif


Hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

JoooostB
 

DrKK

FreeNAS Generalissimo
Joined
Oct 15, 2013
Messages
3,630
Obviously you speak English.

You realize if you would have made this post in English, about 200-500 FreeNAS and Plex subject matter experts would have read it and could have responded to it. Unless you think that someone from either Curacao, Aruba, or the Netherlands, has a better chance at answering a technical question on account of their Dutchness.

Just a tip.
 

JoooostB

Cadet
Joined
Mar 29, 2015
Messages
3
You have a good point here sir, thanks. I will translate it and try again.
 

DrKK

FreeNAS Generalissimo
Joined
Oct 15, 2013
Messages
3,630

marbus90

Guru
Joined
Aug 2, 2014
Messages
818
The Dell T20 or Lenovo TS140 seems your only option here. The T20 holds 4 HDDs (precabled with trays included), the TS140 would support 5 (no cables, every HDD is mounted in another weird way). Since you want plex, I'd recommend the Xeon T20 together with another 8GB ECC DIMM (doesn't need to be dell labeled, just 1.35V DDR3-1600 ECC is fine). I can't name any shops for NL, but Cyberport or Computeruniverse in Germany would ship to the BeNeLux area as well without adding too much shipping. Definitely doable below 500EUR shipped and taxed.

Don't bother about DrKK`, he's american at heart. It amazes me that he can pinpoint Europe on a globe.
 

Thijsvr

Dabbler
Joined
Jul 12, 2015
Messages
11
Je zou ook kunnen kijken naar een Microserver Gen8. De instapper kost zo'n €220 euro en is goed uit te breiden. De cpu heeft een passmark score die goed genoeg is om één 1080p stream live te transcoden, maar mocht je willen upgraden dan kan dat gewoon, want hij heeft een 1155 socket. Standaard krijg je 2gb ECC ram meegeleverd, je hebt dan nog een vrij slot over.
Standaard 4 bays, maar er zijn mods om hem geschikt te maken voor meer. Qua overklokken heb ik geen idee.

Systeem verbruikt ook niet al teveel en is relatief stil.
Succes met het maken van een keuze.
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Je zou ook kunnen kijken naar een Microserver Gen8
Ziet er veelbelovend uit, deze kende ik nog niet!
Standaard krijg je 2gb ECC ram meegeleverd, je hebt dan nog een vrij slot over.
Gelijk vervangen door een setje van 8GB (of 16, dat is de max in deze server), en dan zit je nog steeds onder budget. Echter, moet je dan nog wel rekening houden met het aantal disks dat je erin wilt zetten, want dat zal een behoorlijke duit worden met zo'n klein budget.
Qua overklokken heb ik geen idee.
Dit is NOOIT een goed idee met een NAS. Dit kun je met een game systeem doen, maar met een NAS (waar belangrijke data op staat) niet.
 

Thijsvr

Dabbler
Joined
Jul 12, 2015
Messages
11
Je hoeft natuurlijk niet meteen alle vier de bays te vullen. Je hebt twee SATA 6.0Gb/s bays (1 & 2) en twee SATA 3.0Gb/s bays (3 & 4).
Ik heb er 2x2tb WD RED in zitten.
De Gen8 + RAM + schijven was inclusief 8GB extra ECC geheugen (Kingston KTH-PL316E/8G is ondersteund en betaalbaar, 2+8=10GB, registered geheugen wordt niet ondersteund, en dual channel mis ik (nog) niet) en een snelle 16GB USB stick om vanaf te booten €490.
In plaats van overclocken kun je er voor zo'n €240 dan nog een Xeon processor opzetten als je tegelijkertijd twee FHD streams wilt transcoden, maar in de praktijk denk ik niet dat je dat nodig gaat hebben. Maar het is fijn om de optie te hebben.
Verder voordeel is dat het allemaal Intel is aan de binnenkant, dus gewoon volledig ondersteund door FreeNAS en je kunt heel veel informatie over het systeem vinden en ook mensen die bijvoorbeeld extra schijven inbouwen, welke add-ons ondersteund worden, updates. Dat soort dingen.
Nadeel? Jup, HP verwacht dat je een Service Agreement afsluit om updates te mogen downloaden. Het eerste jaar is het gratis vanuit je garantie, maar daarna zou je moeten betalen. Daar zijn work arounds voor, maar het is wel heel irritant.

De goedkope TS140's zijn in Nederland niet te krijgen en de T20 van Dell heeft heel veel dingen die je helemaal niet nodig hebt in een server. De Gen8 heeft geen grafische kaart, geen geluidskaart en is echt een instap server (al kun je er wel een low profile kaart in zetten om dingen toe te voegen). Omdat het een server is en geen computer is hij ook gemaakt met bays op dezelfde manier zoals je die in een NAS vindt. De T20 is als computer ingericht en verbruikt daardoor bijvoorbeeld ook meer stroom.
Laatste voordeeltje van de Gen8 vind ik dat iLO er op zit. Daarmee heb je op afstand volledige controle over het systeem en kun je bijvoorbeeld dingen doen als rebooten, gedetailleerd inzicht verkrijgen in je systeem status etc. Er bestaat ook IPMI, maar ik weet niet of de T20 dat ondersteund.


Qua kosten een vergelijkbaar plug-and-play alternatief was de two bay QNAP TS 251. Die is leeg €280, heeft 1 GB non ECC ram, maar twee bays en een aanzienlijk langzamere processor (volgens Plex goed voor het transcoden van één 720p stream). Maar goed, transcoden heb je geloof ik amper nodig tegenwoordig. Ga je naar meer bays dan wordt het snel duurder. Het grootste voordeel is dat het allemaal veel gebruiksvriendelijker is, je bent alleen wel afhankelijk van QNAP.
Mocht je kijken naar Synology, dan kun je een afgeleide van hun OS ook krijgen in de vorm van XPEnology. Dat is net als FreeNAS een OS wat je op je eigen systeem kunt zetten. Dat is mijn backup als ik er met FreeNAS niet meer uit kom (en ik dat ook durf toe te geven).


Naja anyways, het moge duidelijk zijn dat ik veel te veel tijd gestoken heb in het uitzoeken van de verschillende systemen. Ik heb ook overwogen zelf iets te bouwen, maar dat kon niet uit. In Amerika is dat nog iets goedkoper dan deze Gen8, hier kom je net iets duurder uit. Vanwege de goede ondersteuning, bouwkwaliteit en betrouwbaarheid én de prijs gekozen voor de Gen8.
Als je echt goedkoper wilt moet je even kijken naar de voorloper, de N54L. Enorm populair apparaat, goed ondersteund, maar wel een aantal jaar oud nu en bijbehorende beperkingen. De Gen8 staat eigenlijk ook al op het punt vervangen te worden. Verwacht wordt dit kwartaal nog.

Ik ben absoluut niet de Gen8 aan het aanprijzen als de perfecte oplossing, voor mij was het dat, maar zoals de genoemde T20 biedt ook weer voordelen. Ik wilde vooral een betrouwbare server waar ik een aantal jaar mee vooruit kan. Ik heb al genoeg computers ;-)
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Je hoeft natuurlijk niet meteen alle vier de bays te vullen. Je hebt twee SATA 6.0Gb/s bays (1 & 2) en twee SATA 3.0Gb/s bays (3 & 4).
Ik heb er 2x2tb WD RED in zitten.
Klopt. Als je ze niet gelijk vult, zul je wel héél goed na moeten denken over welke mate van redundantie je wilt en wat je uitbreidingsplan is. Dat is namelijk niet een kwestie van zomaar even een schijf erbij zetten.
Wat leesvoer: https://forums.freenas.org/index.ph...ning-vdev-zpool-zil-and-l2arc-for-noobs.7775/
http://doc.freenas.org/9.3/freenas_storage.html met name deze sectie: http://doc.freenas.org/9.3/freenas_storage.html#extending-a-zfs-volume
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top