config website+cloud

Status
Not open for further replies.

Carlo.B

Cadet
Joined
Nov 19, 2014
Messages
1
hey een beetje off-topic misschien, maar ik heb pas een computer omgebouwd naar FreeNAS.
Aangezien ik niet echt heel veel met op Linux gebaseerde servers bezig ben geweest, heb ik de vraag;

Kan ik ook een website maken die te benaderen is via mijn router?
Dus als volgt; een poort toewijzen op mijn router (net als ftp, maar dan bereikbaar vanuit een web-browser)
dus 84.***.***:5050 ofzo (even een random nummer)
Waarin ik net als bij GoogleDrive ook films in op kan slaan en streamen.
met een login systeem, zodat ik ook contact kan hebben met andere gebruikers (in de site) met online button.

Mijn systeem zal hiervoor niet aan de minimum eisen voldoen, aangezien ik begin met een oude XP computer met een AMD Athlon (t/m) XP 2200+ CPU, 987MB werk geheugen, waaraan al te raden is dat dit niet smooth zal gaan... Maar ik sta open voor upgraden van mijn systeem, ik wil alleen eerst ontdekken wat er allemaal WEL kan en wat NIET. Dus kom niet meteen met een oordeel van ja lees de andere topics, want hier kom ik niet verder, als ik zoekmachines gebruik om hier verder mee te komen krijg ik ook geen éne moer aan informatie wat nu wel en niet kan. Ik heb YouTube video's geprobeerd maar ook DIT is tevergeefs óók geen succes.

Ik gebruik hiervoor; FreeNAS-9.2.1.8-RELEASE-x86 (e625626)
een 32 bit dus ik kan geen Plugins draaien, maar misschien vervang ik het wel voor een 64bit
*komt nog wel*


Op mijn huidige server heb ik alleen een FTP server lopen om data te delen met mijn (jongere) broer, (niet in het zelfde huis BTW. ) en ik wil gewoon uit nieuwsgierigheid meer leren...
Iemand die verder kan helpen? Ook al kunnen maar delen verwezenlijkt worden, is ook geen ramp... ik probeer gewoon wat informatie te krijgen. Al is het maar een dieuwtje in de juiste richting....
Misschien zit ik voor zo iets te proberen bij FreeNAS wel helemaal verkeerd, dan weet ik tenminste meer.

Met vriendelijke groet,
Carlo
 
Last edited:

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Carlo

Het is nogal een open vraag inderdaad, en de hardware specs welke je hebt opgesomd zijn zeker niet de hardware die je best zou gebruiken voor een performant FreeNAS systeem.

Aleerst mijn raad op uw vragen;

In uw situatie zou ik eerder gewoon een standaard operating system (misschien best een linux distributie) uitkiezen en deze installeren op je machine. Vervolgens zet je er een webserver op ( hiervoor zal je voldoende tutorials vinden op het internet, zoek naar <uw linux distributie> + apache). Je kan gelijktijdig ook een FTP server draaien op die linux als je zou willen en vervolgens portforwarden via je router.

Eens je dat is gelukt, en je er in zekere zin comfortabel mee voelt, je bent overtuigd dat je FreeNAS wilt gaan draaien en er geld voor over hebt om deftige hardware te gaan aankopen, dan pas zou ik over gaan naar FreeNAS.

Freenas is een besturingssysteem gemaakt voor NAS (Network attached storage). Je kan er zeker wel een webserver op hosten als je zou willen, maar via de PLEX plugin valt ook al heel wat te bereiken en heb je eigenlijk niet echt een dedicated webserver nodig.

Met vriendelijke groeten
Gert
 
Status
Not open for further replies.
Top