Nextcloud

swingping

Cadet
Joined
Nov 25, 2023
Messages
2
Hallo,

Ik heb sinds kort truenas lopen. Ben er dik tevreden over.

Graag willen mijn vrouw en ik ook de foto's van onze telefoon's en/of bestanden op de nas delen terwijl wij niet in onze eigen netwerk zijn.
Ik heb gelezen dat nextcloud dit moet kunnen doen voor ons. Het moet wel gebruiktvriendelijk zijn met een app ed.

Ik ben nu al een poos aan het kloten met nextcloud. het is geinstalleerd maar ik krijg het niet voor elkaar om een app te downloaden en dan alles in te zien wat er op mijn truenas staat. Nu weet ik ook dat alles gekoppeld ed moet worden, echter lukt mij dit totaal niet. Ik zie de logica ook niet van bv port forwarding, komt het dan wel goed qua app? Of kan ik dan alleen via een webbrowser mijn nas benaderen?

al met al, is er ergens een duidelijke instructie hoe ik alles moet instellen zodat ik mijn truenas aan nextcloud kan koppelen om vervolgens een app te downloaden en alles over te kunnen benaderen?

Let me know
 

ddaenen1

Patron
Joined
Nov 25, 2019
Messages
318
TrueNAS Core of Scale? Nextcloud is te vergelijken met Google drive of MS onedrive. Het is een cloud die je op je TrueNAS draait maar is wel op zich een stand-alone. Dit betekent dat je via Nextcloud enkel de bestanden kan zien die je in je cloud hebt geupload. Er is geen eenvoudige manier om je bestanden zien die je rechstreeks op de pool van je NAS hebt gesaved. Ik heb ook Nextcloud met externe toegang via mijn eigen domein naam en letsencrypt certificaten en automatische upload van mijn fotos op de mobiele telefoon en toegang via iedere browser.

Om te doen wat jij wil heb je ook een aantal dingen nodig:

1. externe toegang tot Nextcloud via je extern IP adres. Hiervoor moet je je netwerk met de buitenwereld verbinden. Zonder https met certificaten en een reverse proxy is dit ten zeerste af te raden qua netwerk veiligheid.
2. Een FQDN (eigen domein naam)
3. Eens je externe toegang hebt, kan je de overeenstemmende Nextcloud app op de mobiele telefoon of tablet installeren en verbinden met je cloud.
4. Er zijn verschillende tutorials die bovenstaande verwezelijken maar geen enkele is echt eenvoudig

Nextcloud is echt wel een een goede cloud-oplossing en eens volledig geconfigureerd heel stabiel en functioneel. Ik gebruik het privé maar ook voor mijn bedrijf. Het pad om daar te geraken is echter alles behalve eenvoudig en vereist een degelijke FreeBSD kennis en dan nog is het stijle leercurve. Ik ben er al enkele jaren mee bezig en heb er al heel veel tijd en moeite in moeten steken om tot een goed draaiend stabiel en gebruiksvriendelijk platform te krijgen. Als je een onedrive account hebt, lijkt het me veel eenvoudiger om de inhoud van je NAS te syncen met Onedrive om dan via de onedrive app toegang te krijgen tot al je fotos en bestanden. Een pak eenvoudiger en gelijkertijd heb je ook een backup van je NAS.
 
Top