hoeveel CPU base Freq heb je maximaal nodig?

Joined
Aug 21, 2022
Messages
1
Ik wil komend jaar mijn oude casustor nas vervangen door een zelfbouw met traanas daarop geïnstalleerd.

Nu ben ik mij aan het inlezen en merk dat er zoveel informatie is dat ik niet meer precies weet hoe en wat.
Nu ben ik al even bezig om te bepalen wat een goede processor kan zijn voor mij.

Ik wil de server gebruiken als backup machine, mijn media zoals hi-res muziek en ongecomprimeerde 4K uhd movies streamen maar deze ook kunnen decoderen naar een ander formaat en dat on the fly.
Mogelijk in de toekomst een vm draaien en Dockers.

Ik heb ergens gelezen dat de base frequentie van een CPU zo hoog mogelijk moet zijn om je video via SMB goed te kunnen streamen. Dit omdat je maar 1 core schijnt te gebruiken.
Ik merk met mijn huidige nas waarin een i3 zit (welke precies onbekend) dat de video niet altijd soepel afgespeeld word.

Dus wat is voldoende? Ik ben naar xeon aan het kijken en poe dat zijn er nog al wat. De prijzen lopen ook erg uiteen.
Een xeon met graphic en o.a. Intel® Quick Sync Video is volgens mij een goede keus omdat dit het decoderen etc kan ondersteunen.
Is het dan voldoende om een base frequentie. van 2,1 GHz of 4.0 GHz te hebben (als voorbeeld.
 
Top