OwnCloud en FreeNAS met 1 gedeelde directory

Status
Not open for further replies.

Ton Geurts

Cadet
Joined
Oct 23, 2015
Messages
6
Goede middag,

Ik ben voor een stichting mijzelf aan het verdiepen hoe zij op een makkelijke manier, centraal hun bestanden kunnen opslaan. Uiteindelijk ben ik bij FreeNAS uitgekomen, wat ontzettend goed bevalt.
Nu lijkt het mij handig dat mensen van buitenaf ook op de NAS kunnen komen, en had ik mij zo bedacht om OwnCloud hiervoor te gebruiken. Ziet er grafisch goed uit, ook via Android te benaderen, perfect!

Het probleem:
De gebruiker die je aanmaakt met FreeNAS, is een andere gebruiker dan die je aanmaakt met OwnCloud. Gevolg is dat de documenten die je als FreeNAS gebruiker op de NAS zet, niet zichtbaar is als OwnCloud gebruiker. (En andersom ook natuurlijk)
Kan iemand mij (in Jip en Janneke taal) uitleggen hoe ik deze 2 kan koppelen of, als dat heel ingewikkeld is, hoe ik 1 map voor iedereen toegankelijk maakt?

Ik gebruik FreeNAS 9.3, en heb ik OwnCloud als Plug-in automatisch laten installeren.


Met vriendelijke groet,
Ton Geurts
 

DrKK

FreeNAS Generalissimo
Joined
Oct 15, 2013
Messages
3,630
(in Jip en Janneke taal)
I understood almost all of this, except for this expression. What the hell is a Jip and Janneke language?
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Tom

Het is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar ik heb het zelf al wel voor mekaar gekregen ;-)

Ik zou je hier zeker wel bij willen helpen, maar heb geen idee hoe ik het in jip en janneke taal gemakkelijk zou kunnen uitschrijven op het forum... :(
 

Ton Geurts

Cadet
Joined
Oct 23, 2015
Messages
6
I think a typical Dutch expression :smile:

If you try to explain something in "Jip en Janneke" language, you do so as easily as possible. As if it is for a child / a noob.

(for the history. Jip and Janneke is a children's book series / story written by a Dutch writer, first published by a newspaper in 1952)


I understood almost all of this, except for this expression. What the hell is a Jip and Janneke language?
 

Ton Geurts

Cadet
Joined
Oct 23, 2015
Messages
6
To the point:

Als tijdelijke oplossing heb ik 1 gedeelde map toegankelijk gemaakt via FTP, die je vervolgens met FreeNAS weer kunt benaderen.
Persoonlijk vind ik het niet zo netjes of zo, maar het werkt....
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Mjah, via FTP werkt, maar ik denk dat het misschien interessanter zou zijn mocht je voor je windows PC een CIFS/Samba share gaan gebruiken.

Ik stel me verder eigenlijk ook de vraag of de bestanden welke in owncloud rechtstreeks op het filesystem worden opgeslagen, of mogelijks via een of andere databank.

Laat anders eventjes weten wanneer je tijd zou kunnen vrijmaken, dan wil ik best wel even met u uitzoeken hoe het precies zit ;-) (zou bijvoorbeeld via teamviewer (beeld) en skype/Mumble/Teamspeak (geluid) kunnen).
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
I understood almost all of this, except for this expression. What the hell is a Jip and Janneke language?
"Layman’s terms"
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Het is eigenlijk heel makkelijk.
  • Check de naam en het FreeNAS group ID van de group eigenaar van de dataset. Bijvoorbeeld DatasetGroup en 1001. De naam vind je onder tab "Storage" --> selecteer dataset --> knop "Permissions" (onderaan links). Het ID erbij zoeken, kun je in de tab "Account"
  • SSH aanzetten in FreeNAS, tab "Services"
  • Gebruik bijvoorbeeld Bitvise SSH client op je laptop of desktop om je NAS via SSH te benaderen. IP adres van je nas ingeven, verbinden en inloggen als root
  • Voer het volgende commando uit in die SSH client om in de OwnCloud jail te komen:
    Code:
    jexec jailnaam tcsh
  • Voer het volgende commando uit om naam van de Owncloud user te checken:
    Code:
    ee /etc/passwd
    De naam van de Owncloud user staat ergens onderaan en is het eerste woord van de regel. Bijvoorbeeld OwncloudUser. Sluit deze editor weer door op de [Escape] toets te drukken en bevestigen met de [a] toets.
  • Nu kun je een groep aanmaken met hetzelfde ID als de groep eigenaar van de FreeNAS dataset en de Owncloud user daaraan toevoegen. Voer daarvoor het volgende commando uit:
    Code:
    ee /etc/group
    en voeg onderaan de regel toe:
    Code:
    DatasetGroup:*:1001:OwncloudUser
    Sluit vervolgens de editor weer af door op de [Escape] toets te drukken en twee keer op [a]
  • Sluit je SSH client af
  • In FreeNAS kun je nu je dataset toevoegen aan je jail dor in de "jails" tab naar "storage" te gaan
 
Last edited:

Ton Geurts

Cadet
Joined
Oct 23, 2015
Messages
6
En nu, kom ik tot de ontdekking, dat ik geen mailtje heb gehad dat er nieuwe reacties waren.

Tnx allemaal!
@Rilo Ravestein : Dank je wel. Je uitleg begrijp ik helemaal, en kan ik in de praktijk toepassen.
@FritVetBE : Als de manier van Rilo niet werkt, zal ik gebruik maken van je aanbod. Geweldig dat je dat wil.

Inmiddels is het voorstel 'goedgekeurd' binnen de stichting, en heb ik ze weten te overtuigen dat dit de beste oplossing is.
Helaas is het op de lange baan geschoven, omdat er eerst een verhuizing aan komt....

Nogmaals, reuze bedankt!
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Tom

Misschien een wat late reactie, maar Rilo heeft uw vraag perfect beantwoord. Ik verwacht dat het wel met zijn instructies moet lukken!

Veel succes verder.
 
Status
Not open for further replies.
Top