Geen raid, simpele opstelling.

Status
Not open for further replies.

Vincent Jansen

Explorer
Joined
May 16, 2014
Messages
82
Goeie dag,
Ik ben de laatste paar weken aan het rond stoeien met freenas en heb het er nog best moeilijk mee.
Wat ik wil is een file server zonder raid die alleen media levert aan mijn media centre.

Ik 2x 3 tb schijven en heb ze geprobeerd toe te voegen als UFS Volume. Op die manier lukt het om er eentje toe te voegen maar als ik de tweede probeer toe te voegen op dezelfde manier, verschijnt deze niet.

Vervolgens geprobeerd om via zfs toe te voegen met maar telkens 1 schijf 1 stripe (gezien je verplicht word om een raid indeling te kiezen.) Op deze manier kon ik wel 2 schijven toevoegen maar het lijkt er op dat mijn geheugen (8gb) erg veel gebruikt word. Ik gok omdat ik zfs gebruik.

Heeft iemand een advies hoe ik dit beter kan doen? Gewoon telkens simpel een schijf erbij hangen en shares aanmaken is eigelijk het enige wat ik nodig heb.
thanks.
 

ASonymous

Cadet
Joined
Jun 5, 2014
Messages
3
Hoi Vincent,
met 8 GB zou ik gewoon een ZFS stripe maken als je maar 2 schijven wil gebruiken.
Bedenk wel dat als er 1 kapot gaat je alles kwijt bent!!!
Als ik jou was zou ik er toch nog een schijf bijhalen en een RAIDZ1 maken.
Het voordeel daarvan is dat als er dan een schijf kapot gaat je er nooit iets kwijt raakt, nadeel is wel dat je 1 schijf opoffert aan ruimte.
http://doc.freenas.org/index.php/Volumes

Geheugen zit er in om gebruikt te worden, niet gebruikt geheugen is zonde van je geld.
http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Recommendations
 

Vincent Jansen

Explorer
Joined
May 16, 2014
Messages
82
Misschien heb ik het niet goed uitgelegd. Ik bedoel dat ik per schijf, 1 strip heb aangemaakt met een volume om te voorkomen dat ik alles kwijt raak als er wat uit valt. Het is niet erg als ik wat kwijt raak. Ik wil de maximale capaciteit van mijn schijven gebruiken. Ik snap de voordelen van Raid. Maar ik vind het zonden om er een schijf voor op te offeren. Uiteindelijk wil ik 12 schijven gebruiken (zonder raid) maar ben begonnen met 2.
Mijn vraag blijft dus, hoe kan ik het beste een opstelling maken:
-geen raid.
-geen compressie
 

Vincent Jansen

Explorer
Joined
May 16, 2014
Messages
82
hier zijn wat screen shots
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-06-05 om 11.47.00.png
    Schermafbeelding 2014-06-05 om 11.47.00.png
    19.2 KB · Views: 318
  • Schermafbeelding 2014-06-05 om 11.47.16.png
    Schermafbeelding 2014-06-05 om 11.47.16.png
    29 KB · Views: 308

Vincent Jansen

Explorer
Joined
May 16, 2014
Messages
82
ja eigelijk wel. Als ik er een grote schijf van maak word het gelijk een raid. Als er wat uit valt ben ik gelijk alles kwijt.
de rede dat ik nu zfs heb moeten gebruiken omdat ufs mis gaat bij het toevoegen van de 2de schijf. Als ik straks weer een schijf bij koop. Wil ik hem er gewoon bij kunnen prikken en er folders op aanmaken en die share'en.

Het aller liefste zou ik graag alles verdeeld over verschillende schijven meerdere folders combineren onder 1 share. Bij voorbeeld.
Schijf 0 - Volume 0 - TvSeries1
- Movies1
Schijf 1 - Volume 1 - TvSeries2
- Movies2

Shares = TvSeries (TvSeries1 + TvSeries2)
Movies (Movies1 + Movies2)

Maar het belangrijkste voor mij is.
Geen raid (geen veiligheid)
Maximum gebruik van de HDD's
geen compressie. (weinig werk voor CPU en weinig gebruik MEM)
 

ASonymous

Cadet
Joined
Jun 5, 2014
Messages
3
Onder freenas wordt het altijd een raid, ook al gebruik je maar 1 schijf per volume.
Als je dan ook nog alle schijven eigenlijk het liefst samen zou willen voegen zou ik je toch echt aanraden om een RAIDZ1 te bouwen. Helemaal omdat je ook nog eens uiteindelijk 12 schijven wil gebruiken.
Je begint dan met een raidz1 met 3 schijven en je kan er later altijd schijven bijplaatsen zodat je volume groter wordt.

Wil je het alleen gebruiken voor de opslag van films/series?
en hoe ziet de rest van de hardware eruit?

Ik heb zelf ook een freenas-server voor mijn films en series, daar zit maar 4gb geheugen in maar gebruik toch een raidz1 met 3 x 1TB schijven. Draait perfekt
 

Vincent Jansen

Explorer
Joined
May 16, 2014
Messages
82
ASRock C2750D4I
2x WD Red 3TB (om mee te beginnen)
Kingston Technology 8GB DDR3 1600MHz Module

8gb USB stick voor het FreeNas

De rede dat de veiligheid niet zo belangrijk voor me is, is omdat ik het meeste opnieuw kan downloaden.
Ik gebruik liever mijn capaciteit voor me data.
 

burnmai

Dabbler
Joined
Mar 11, 2014
Messages
17
Hi,

1, kan niet zien of je ramgeheugen ecc is, maar het lijkt er niet op. Als je geen ECC geheugen hebt raad ik het af zfs te gebruiken

2, je kunt nogsteeds "gewoon" raid gebruiken via een controler of software, maar houd er rekening mee dat je niet meer dan 5tb gaat gebruiken anders wordt het voor UFS zeer inefficient om fsck uittevoeren.
Mocht je raid gaan gebruiken houd er rekening mee dat raid5 en raidz1 niet meer voldoende zijn, ik raad raid6 of raidz2 aan.

3 het moederboard kost ongeveer 350 euro. voor dat zelfde geld heb je:
190 voor een Xeon 1220V3 voor 160 euro is het zeer goed te doen een goed moederboard te nemen, ik persoonlijk raad ASRock niet aan. ik heb er altijd problemen mee gehad. Ik zelf verkies ASUS maar velen willen Super Micro gebruiken.

luc
 

Nindustries

Patron
Joined
Jun 12, 2013
Messages
269
1, kan niet zien of je ramgeheugen ecc is, maar het lijkt er niet op. Als je geen ECC geheugen hebt raad ik het af zfs te gebruiken
OP gebruikt geen enkele vorm van gegevensbescherming, dus ik denk niet dat het hier wat uitmaakt.

3 het moederboard kost ongeveer 350 euro. voor dat zelfde geld heb je:
Hij heeft dit moederbord al, dus ik zie niet direct een reden dat hij iets anders zou moeten kopen? Ik draai dat hier ook i.s.m. 16GB ECC geheugen en dit draait perfect.


geen compressie. (weinig werk voor CPU en weinig gebruik MEM)
De lz4 compressie heeft bijna geen invloed op de prestaties, dit is onder andere al beschreven door Cyberjock. Daarom dat dit standaard aan staat.
Dus je kan het gerust aan laten staan, zeker met zo een CPU.
 

Vincent Jansen

Explorer
Joined
May 16, 2014
Messages
82
nou alles draait nu...maar zeker nog niet stabiel. Ik heb regelmatig crashes maar heb er een apart topic gemeld. Ik hoop niet dat het komt door de hardware..
Dit is in ieder geval een een screen shot na de crash....
 

Attachments

  • freenasscrash.jpeg
    freenasscrash.jpeg
    345.2 KB · Views: 342
Status
Not open for further replies.
Top