USB dongle gebruiken in een jail

Status
Not open for further replies.
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
De symlink maak ik vanuit de host naar het pad van de jail dus ik doe alles in de host. In de Jail een symlink maken heb ik ook geprobeerd maar daar kreeg ik een error ivm rechten.
Volgens mij heb ik ook wel eens geprobeerd om de symlink te maken zoals je voorstelt maar zag ik deze vervolgens niet verschijnen in de jail. Of had ik dan een refresh of restart moeten doen van de jail?
Dan zit daar ergens het probleem. Je moet alles in de jail kunnen doen, je moet van het Freenas basissysteem afblijven, aangezien dit ten eerste weer overschreven wordt bij elke update en ten tweede niet nodig moet zijn (en ten derde sowieso gevaarlijk is).
Ook zie ik dat je het aanpassen van de rechten veranderd hebt (van ttyU0* naar ttyU*). Echter, aangezien jij een symlink gebruikt, moet je de rechten op het device aanpassen denk ik (cuau1*) en niet op de symlink en alle andere usb devices (ttyU*). (En wellicht na het aanpassen van die rechten pas de symlink maken.). Telkens als je opnieuw opstart, of de jail opnieuw opstart, zul je dit als ik het goed lees in de wiki weer opnieuw moeten instellen.
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
Dan zit daar ergens het probleem. Je moet alles in de jail kunnen doen, je moet van het Freenas basissysteem afblijven, aangezien dit ten eerste weer overschreven wordt bij elke update en ten tweede niet nodig moet zijn (en ten derde sowieso gevaarlijk is).
Ook zie ik dat je het aanpassen van de rechten veranderd hebt (van ttyU0* naar ttyU*). Echter, aangezien jij een symlink gebruikt, moet je de rechten op het device aanpassen denk ik (cuau1*) en niet op de symlink en alle andere usb devices (ttyU*). (En wellicht na het aanpassen van die rechten pas de symlink maken.). Telkens als je opnieuw opstart, of de jail opnieuw opstart, zul je dit als ik het goed lees in de wiki weer opnieuw moeten instellen.
Hmmm... dat maken van de symlink van de host naar de jail had ik hier vandaan, maar zal vanavond weer eens proberen of het ook in de jail kan. Verder had ik niks aangepast in de host volgens mij. Dat van die rechten is wel een goede om nog aan te passen inderdaad.
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Hmm, er staat in die link niet hoe hij die symlink gemaakt heeft (misschien even vragen, ondanks dat het een oude thread is), maar ik kan me niet voorstellen dat het in de FreeNAS host zou moeten en niet in de jail. Maar, zoals ik al eerder zei, ik ben geen expert en wellicht kan of moet het wel op die manier :cool: (al denk ik nog steeds dat dat niet zo is haha). We horen het wel als het epelen met de rechten iets helpt... of niet ;)
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
Wanneer ik in de jail probeer de link te maken krijg ik het volgende:
root@domoticz:/dev # chown root:domoticz /dev/cuau1*
root@domoticz:/dev # chmod 660 /dev/cuau1*
root@domoticz:/dev # ln -s cuau1 ttyUSB0
ln: ttyUSB0: Operation not permitted

Heb ook de thread maar even nieuw leven ingeblazen en gevraagd hoe hij de link gemaakt heeft
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Moet dat laatste niet dit zijn?
ln -s /dev/cuau1 /dev/ttyUSB0
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
Volgens mij maakt het niet uit en kan het allebei omdat ik toch al in de /dev map sta.
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Je hebt gelijk inderdaad.
Oké, ik heb hier misschien nog wat info gevonden.
Be sure to keep in mind: the `real' TTY devices are ttyU0 and ttyU1. The
cua* devices are callout devices, which unlike the tty* devices don't
wait for a carrier detect signal during open().
Het is maar een gok, maar je zou het volgende eens kunnen proberen (wel eerst de oude symlinks weggooien):
Code:
root@domoticz:/dev # chown root:domoticz /dev/ttyU1*
root@domoticz:/dev # chmod 660 /dev/ttyU1*
root@domoticz:/dev # ln -s ttyU1 ttyUSB0
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
Sorry ben even een paar dagen op vakantie geweest daarom een wat verlate reactie. Dat topic had ik ook al een keer gevonden in al mijn zoektochten op het web.
Het linken van de ttyu1 ipv cuau1 had ik als eerste geprobeerd, alleen daar gebeurt dan helemaal niks. Kan vanavond daara de output wel van geven maar hij blijft dan de hele tijd hangen op Atempt 1
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Sorry ben even een paar dagen op vakantie geweest
Lekker hoor! Welkom terug.
Het linken van de ttyu1 ipv cuau1 had ik als eerste geprobeerd, alleen daar gebeurt dan helemaal niks. Kan vanavond daara de output wel van geven maar hij blijft dan de hele tijd hangen op Atempt 1
Had je dat toen vanuit het host systeem of vauit de jail geprobeerd?
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
De link had ik vanuit de host gemaakt en de dongle benaderen probeer ik altijd in de jail omdat daar openzwave gecompileerd is. Als ik in de host probeer MinOZW te draaien krijg ik een foutmelding dat de libiconv.so niet aanwezig is (dat is een van de depencies die je in de jail moet installeren.
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Heb je daarna ook nog geprobeerd deze link in de jail zelf te maken? (dus in de jail precies zoals in #24)
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
Yep, het resultaat is dan hetzelfde:
Code:
root@domoticz:/dev # chown root:domoticz /dev/ttyu1*
root@domoticz:/dev # chmod 660 /dev/ttyu1*
root@domoticz:/dev # ln -s ttyu1 ttyUSB0
ln: ttyUSB0: Operation not permitted


Als ik MinOZW draai wanneer ik de symlink vanuit de host heb gemaakt dan blijft het hangen bij Attempt 1:
Code:
2015-05-19 19:39:11.487 Always, OpenZwave Version 1.3.154 Starting Up
2015-05-19 19:39:11.488 Info, mgr,  Added driver for controller /dev/ttyu1
2015-05-19 19:39:11.488 Info,  Opening controller /dev/ttyu1
2015-05-19 19:39:11.488 Info, Trying to open serial port /dev/ttyu1 (attempt 1)
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Sorry, maar dan weet ik het ook zo niet meer eigenlijk. Misschien toch maar een VM maken...?
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
Ben ook bang dat dat mijn enige volgende optie is. Bedankt voor je hulp!
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Graag gedaan, jammer dat ik je niet veel verder heb kunnen helpen. Laat je nog weten als het wel gelukt is?
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
Probeer toch de engelstalige post weer wat nieuw leven in te blazen. Wie weet heeft daar iemand nog een suggestie ook op basis van de thread die ik nog had gevonden op het FreeBSD forum over een ucom driver. Ondertussen debian geinstalleerd in een machine in virtualbox. Nu moet ik eens kijken hoe ik daar de usb naar doorgelinkt krijg.
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
Net ook al even in het Engelstalige topic gezet, maar uiteindelijk is het een virtualbox jail met een debian 7.8 installatie geworden. Dit werkte eigenlijk direct, enige waar ik me even in moest verdiepen was het hele virtualbox gebeuren. Toen dat allemaal goed werkte en bereikbaar was in mijn netwerk kon ik meteen alles installeren en configureren en werkte het meteen. Doordat ik voor Debian heb gekozen is het ook een installatie die dicht ligt bij wat de Raspberry Pi gebruikers hebben. Dus mocht ik tegen problemen aanlopen dan zullen er waarschijnlijk meer oplossingssuggesties vanuit het forum komen. Bedankt voor je hulp en suggesties.
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Top dat het gelukt is, succes!
 
Status
Not open for further replies.
Top