FreeNAS start niet meer op, hulp gevraagd!

Status
Not open for further replies.

Stekelenburg

Dabbler
Joined
Jul 3, 2013
Messages
14
Sinds enige tijd start mijn FreeNAS server niet meer op en ik weet eigenlijk niet goed hoe ik nu te werk moet gaan om de boel te herstellen. Mijn NAS draaide al een jaar of 3 probleemloos, welke is opgebouwd uit een oude desktop pc (waarin een nieuw en vrij recent moederboord is geplaatst) met vier afzonderlijke schijven. Ik ben dan ook bang dat een van de schijven kapot is (of de flash drive waarop FreeNAS geïnstalleerd is) en aangezien ik geen mirror configuratie had, ben ik als de dood dat ik mijn data niet meer terug kan halen (zo'n 4 TB, bestaande uit documenten, privé foto's, privé video's en DVD's).

N.B. Wanneer ik de server nu op probeer te starten, krijg ik wel gewoon FreeNAS opstartscherm (waarin je verschillende keuzes te zien krijgt) te zien, alleen lijkt hij op een gegeven moment vast te lopen bij het mounten van de schijven

Ik ben dan ook op zoek naar iemand, die mij hierbij zou willen helpen Hoe kan ik nu het beste te werk gaan in de hoop de server weer te kunnen booten en bij mijn data te kunnen!? Naar aanleiding hiervan heb ik een aantal vragen:

1. Ik weet niet precies meer welke versie van FreeNAS ik draaide (ik vermoed 9.2.1), kan ik dit op de een of andere manier achterhalen via de USB stick waar FreeNAS op geïnstalleerd staat?
2. Wanneer ik de versie eenmaal weet, is dan de meest voor de hand liggende stap om FreeNAS op een nieuwe USB stick te installeren en te proberen of hij dan wel weer opstart?
3. Volgens mij ben ik zo dom geweest het FreeNAS configuratie bestand op te slaan op een van de schijven in mijn NAS, echter ben ik hier niet volledig zeker van. Kan iemand mij vertellen wat de standaard naam van het opgeslagen configuratiebestand normaal gesproken is, zodat ik op mijn netwerk en losse schijven/USB sticks kan zoeken of ik die nog ergens he b?
4. Als de reden dat m'n FreeNAS niet meer start, doordat één van de schijven defect is, houdt dit dan per definitie in dat al m'n data kwijt ben?

Mocht iemand zich geroepen voelen en bereid zijn mij hierbij te helpen, dan kom ik daar graag mee in contact. We zouden bijvoorbeeld een afspraak kunnen maken, waarbij ik met server en al bij je langskom of je zou bij mij langs kunnen komen in Rotterdam om het probleem samen te onderzoeken en (hopelijk) op te lossen. Ik ben bereid hier een interessante vergoeding voor aan te bieden.

Graag jullie hulp/advies gevraagd.

Bvd. Mvgr. Michel Stekelenburg
20150222_135543.jpg
 
Last edited by a moderator:

DrKK

FreeNAS Generalissimo
Joined
Oct 15, 2013
Messages
3,630
Meneer, ik denk dat je hier vrij veel geneukt.

Ook raad ik je het telefoonnummer van een openbare ruimte te verwijderen.
 

DrKK

FreeNAS Generalissimo
Joined
Oct 15, 2013
Messages
3,630
Sir:

Looking at this again, da0 is your boot stick. Your drives are still probably OK? Why don't you re-install freenas onto a new boot device, and try it!
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Het ziet er inderdaad naar uit dat je usb stickje is overleden. Geen probleem. Freenas opnieuw installeren op een goede usb stick, je volume importeren vanuit de wizard, ik neem aan dat dat in jouw versie ook zit, maar weet ik niet zeker, omdat ik zelf 9.3 draai. Echter ken ik jouw hardware niet en zou ik dus gewoon die oudere versie installeren. Na het importeren van je volume(s) het configuratiebestand importeren vanaf je schijf. Daarvoor moet je je dataset wel eerst delen en koppelen aan de machine waar je ook de GUI mee benadert.
Mocht je dan nog steeds problemen ondervinden zou ik je aanraden je vraag in het Engelse forum te plaatsen, daarin zit veel meer kennis en ben je waarschijnlijk ook sneller geholpen.
En, niet vervelend bedoeld, maar nog een "kleine" tip: BACKUP!!!!! je belangrijke data. Een enkele NAS is géén backup! (maar ik denk eigenlijk dat je in dit geval geluk hebt, maar laat het a.u.b. een les zijn)
 

Stekelenburg

Dabbler
Joined
Jul 3, 2013
Messages
14
Thanks guys, na een herinstallatie van FreeNAS op een nieuwe USB-stick, draait alles weer. Probleem opgelost en letterlijk een pak van mijn hart!
 
Status
Not open for further replies.
Top