(true)Nas systemen in Nederland te koop?

bonestaak

Explorer
Joined
Aug 16, 2020
Messages
72
Ik zou het allemaal niet te ingewikkeld maken. Buiten de behuizing is mijn configuratie volledig aangekocht via 2dehands.be en marktplaats.nl en heeft in totaal geen 300 Euro gekost. Ik draai hier Plex op en Nextcloud en loopt als een trein. Ook leuk is dat ik moederbord en CPU kan upgraden zonder teveel moeite (recent van een X8SIL-F met X3430 naar X9CSM-F met E3-1230 overgaan zonder ook maar de minste problemen. Startte gewoon op van de vorige install en het leven ging verder . Ik prefereer ook nog altijd een Xeon boven een i3. Meer geheugen is beter bij TrueNAS dus 32GB non-registered ECC RAM. 2 x SSD's in mirror als boot drives is ruim voldoende en redundant. Ik heb gekozen voor een HBA met SAS 3.5" LFF drives omdat de backplane van de behuizing SAS was en de SAS HDD's kan je 2dehands kopen voor een prikje (ik heb 25 Euro per stuk betaald voor 2Tb).
Ik heb uiteindelijk ook een E3-1230 in gebruik en ik heb daar heel erg veel spijt van, wat een bakoven. In rust zit mijn moederboard al op 40 watt, ik ben maanden bezig geweest om een supervised versie van HomeAssistant erop te zetten, eindelijk voor elkaar... stroom ging naar 90 watt. Dus uiteindelijk loopt mijn dure Truenas (core) system eigenlijk alleen nog maar voor Plex, en ook daar zie ik de stroom soms met 30 a 40 watt oplopen. En wat nog erger is: ik heb mijn nogal prijzige maar zuinige Syno 720plus weggedaan omdat ik veel mp4s heb die steeds maar korter werden en soms zelfs helemaal niet meer toegankelijk, daarom naar ECC en zfs gegaan maar dat probleem is er nog steeds. Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd waarom een Xeon beter zou zijn dan een i3?
 

ddaenen1

Patron
Joined
Nov 25, 2019
Messages
318
Ik heb uiteindelijk ook een E3-1230 in gebruik en ik heb daar heel erg veel spijt van, wat een bakoven. In rust zit mijn moederboard al op 40 watt, ik ben maanden bezig geweest om een supervised versie van HomeAssistant erop te zetten, eindelijk voor elkaar... stroom ging naar 90 watt. Dus uiteindelijk loopt mijn dure Truenas (core) system eigenlijk alleen nog maar voor Plex, en ook daar zie ik de stroom soms met 30 a 40 watt oplopen. En wat nog erger is: ik heb mijn nogal prijzige maar zuinige Syno 720plus weggedaan omdat ik veel mp4s heb die steeds maar korter werden en soms zelfs helemaal niet meer toegankelijk, daarom naar ECC en zfs gegaan maar dat probleem is er nog steeds. Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd waarom een Xeon beter zou zijn dan een i3?
40w is een heel normaal verbruik voor een E3-1230. Voor een i3 weet ik het niet zeker maar een i5 zit ook rond de 30w. Persoonlijk vind ik dat ook geen probleem. Het grote verschil tussen Xeon en core CPU's is de ondersteuning van ECC en meestal kunnen ze meer threads aan.
 

bonestaak

Explorer
Joined
Aug 16, 2020
Messages
72
Ja in rust 40 watt. Maar even wat plex gebruik en dan zit hij al rond de 60, Ik heb ook heel even de Home Assistant Supervised erop gehad, dan kwam er nog eens ongeveer 40 watt erbij. Dus nu heb ik de laatste er weer af gehaald. HA loopt bij mij nu dus nog steeds op een Hp 60... servertje met een gebruik van 16 Watt. En helaas kom ik nog steeds mp4s tegen die plots stuk zijn gegaan. Natuurlijk worden alle bestanden van de Truenas geregeld weer op een andere NAS gebackupt maar ik heb wel 1000 mp4 bestanden en aan de grootte is vaak niets te zien, ze kleuren in de file manager ook niet ineens rood of zo dus die foute bestanden worden ook weer gebackupt en dus.. kan je ze nooit meer terughalen. Ik ga niet vlak voordat ik ga backuppen even snel alle files afspelen (dat is qua tijd ook niet te doen).
 
Top