(true)Nas systemen in Nederland te koop?

bonestaak

Explorer
Joined
Aug 16, 2020
Messages
72
Weet iemand hier in Nederland goede (met ECC) systemen te koop? Vroeger waren er de Mini x en de Enterprises van IXsystems maar die zijn kennelijk niet meer te koop. Ik wil er met name Plex (pass) op zetten maar eigenlijk ook Home Assistant en natuurlijk een file manager zodat ik ook bestanden naar het systeem kan schrijven (voor Plex) en natuurlijk een (usb3) schijf kan aansluiten om alles te backuppen. Liefst met een wat zuiniger moederboard (ik meen de C3758 series ECC ondersteunen) en natuurlijk zfs, ik heb voorheen ooit iets in elkaar gezet maar dat liep op niets uit en op dit moment heb ik alweer een tijdje een Syno ds720+ maar ik merk de laatste tijd dat er veel (video en muziek) bestanden stuk gaan.
 

Evertb1

Guru
Joined
May 31, 2016
Messages
700
Aan je vraagstelling te merken ontbreekt er nog wat aan je kennis hier en daar. Data komt op je NAS terecht via shares die je toegankelijk maakt voor gebruikers op een client machine. Je client machine (bv een Windows workstation) bevat de filemanager. Een usb device als backup voor een TrueNAS systeem met ZFS is een slecht idee. Als je wat uit de voeten kunt met engels raad ik je aan eens wat zoekwerk en leeswerk in het hoofdforum te doen. Wat betreft een systeem kopen van IX systems: Ze worden verkocht via Amazon.com en ik weet niet of Amazon ze naar nederland verzend. Bovendien zijn de voorraden heel beperkt. Veel leden bouwen hun eigen systeem met nieuwe of goede gebruikte server onderdelen. Of ze kopen als basis bv. Een Dell of hp server en passen die aan naar eigen idee en inzicht.
 

bonestaak

Explorer
Joined
Aug 16, 2020
Messages
72
Ik ben inderdaad geen programmeur, Ik ben reparateur van electronica, dus ook computers en met name servers heb ik vaak gerepareerd. Maar software heb ik meer moeite mee. Ik heb zelf al sinds jaren Mac. Ik heb al zeker 2 TB aan bedrijfsgerichte bestanden. Als je die via netwerk moet overzetten ben je wel 2 dagen bezig dus vandaar usb3, want thunderbolt zal je op deze systemen niet aantreffen. Als het systeem eenmaal draait oké dan zal je ook via het netwerk kunnen overzetten maar ik moet toch eerst al mijn bestanden overzetten. Ik heb vorig jaar ook al eens geprobeerd om trunas te configureren maar voor Samba moest ik al 3 pagina’s aan variabelen instellen, dus vandaar dat ik iemand zoek die deze software kan installeren.
 

Evertb1

Guru
Joined
May 31, 2016
Messages
700
Eerst een misverstandje uit de wereld helpen. In de IT bestaan veel beroepen. Iemand die in staat is een NAS in te richten en te beheren is niet noodzakelijk een programmeur. Ik ken zat programmeeurs die dat niet kunnen.

TrueNAS is een prachtig OS om een NAS (met extra's) op te draaien. Met name vanweg het oerdegelijk ZFS file systeem. Maar het is geen plug and play. Als je onder eigen beheer een TrueNAS systeem wilt gebruiken moet je zelf als systeembeheerder optreden. Overigens zou het inrichten van een SMB (Samba) share niet al te veel hoofdpijn moeten kosten hoor. Een zeker geen drie pagina's variabelen in stellen. Met een paar muisklikken en wat rechten goed zetten zou het klaar kunnen zijn. De huidige TrueNAS documentatie is op dat vlak niet slecht.

Op het forum kom je allerlei mensen tegen, vanaf IT professionals (zoals ik zelf) t/m hoopvolle knutselaars die bij wijze van spreken met een paperclip en een elastiekje een NAS in elkaar proberen te zetten. Persoonlijk denk ik dat als je bedrijfsmatige data aan een NAS wilt toevertrouwen dat je een paar mogelijkheden hebt. Je koopt een plug and play NAS van Synology of QNAP of iets dergelijks. Die bieden behoorlijke ondersteuning en voor veel problemen een panklare oplossing. Je koopt een server en betaalt voor inrichting en onderhoud (flink prijskaartje) of je doet alles zelf maar bent bereid om een steile leercurve in te gaan. Je kunt echt niet zonder een bepaalde basiskennis aan de slag gaan als je data je lief is.
 
Last edited:

K.J

Explorer
Joined
Apr 3, 2021
Messages
84
Hoi @bonestaak & @Evertb1

Ik heb heel lang getwijfeld, of een kant en klare nas kopen of zelf bouwen vanaf de grond af aan met daarop direct truenas draaiend.
Na heel veel inlezen over de minimale systeem vereiste om een degelijk nas met truenas te draaien.
Nam ik begin dit jaar het besluit, zelf bouwen met daarop draaiende truenas.
Bouwen zou wel lukken maar dan nog truenas.
Wetende dat ik er wel vele uurtjes voor zou nodig hebben om truenas draaiend te krijgen.
zonder technische of IT achtergrond en ook is mijn Engels niet best. wilden ik de uitdaging van dit project toch aangaan.
Ik kan het iedereen aanraden. Voor het zelfde geld heb je een hoogwaardigere nas draaien dan een zo uit de winkel te kopen.

laat je niet afschrikken door de mensen op Nederlandse forums die schrijven dat je er maar niet aan moet beginnen als je niet direct over de kennis beschikt.
eerlijk is eerlijk. Zonder de hulp van het Engelstalige truenas forum had hij nu nog niet gedraaid :smile: .
Een geweldig forum met zeer veel mensen met kennis die altijd berijd zijn je verder te helpen.
Ook als het een keer wat langer duurt.

Hij draait als een zonnetje.
Back-ups van mijn laptop.
Twee IP camera's
Plex media server alle privé foto's en filmpjes op tv, iPad enz...

De nas gespecificeerd:

Behuizing: Fractal node 804 black. € 64,90,
-----------------------------------------------------------------
Moederbord: Supermicro X11SCL-F Micro–ATX. 208,31
-----------------------------------------------------------------
CPU: Intel® Core™ i3-9100F box. € 89,95
-----------------------------------------------------------------
Koelpasta artic Silver compound. € 7,95
-----------------------------------------------------------------
kingston 8GB DDR 4 2666MHz ECC Ram. € 53,25
kingston 8GB DDR 4 2666MHz ECC Ram. € 62,90
-----------------------------------------------------------
Avago Host Bus Adapter LSI SAS 9207-8i HBA Kit. € 48,24
----------------------------------------------------------------
Mini SAS SFF-8087 naar 4 SATA-kabel. € 12,84
Mini SAS SFF-8087 naar 4 SATA-kabel. € 6,41
----------------------------------------------------------------
Boot: Samsung 970 EVO plus 250 GB NVMe M2 SSD. € 64,99
----------------------------------------------------------------
Psu: Corsair TX 550M Semi-modulair. 80 plus gold. € 73,95
----------------------------------------------------------------
Antistatische polsbandje. € 4,00
----------------------------------------------------------------
WD Red Plus hdd 3 X 2 TB 3.5 cmr. € 221,70
 

bonestaak

Explorer
Joined
Aug 16, 2020
Messages
72
Kijk dat zijn nu interessante gegevens. Er zijn tegenwoordig zoveel moederboarden en processoren waardoor je tegenwoordig de draad al gauw kwijt bent. Alleen 2 vragen:
1) De belangrijkste: Ondersteund de i3 wel ECC? (overigens is juist ECC belangrijk voor NFS)
2) Waarvoor dient de Avago? tegenwoordig zit er toch op ieder moederboard toch al een Sata controller? Wat voor voordeel heeft deze?
 

Redcoat

MVP
Joined
Feb 18, 2014
Messages
2,925

bonestaak

Explorer
Joined
Aug 16, 2020
Messages
72
Inderdaad, dat is dan alvast opgelost. Van het moederboard wist ik dit al omdat ik juist alle moederboarden met ECC support al opgezocht had. Maar dat moederboard kon ook xeon processors aan en daarvan is bekend dat deze ook ECC doen (alleen zijn Xeons niet erg zuinig). Ik had laatst juist begrepen dat de i serie geen ECC zou doen maar dat is dus niet waar.
 

bonestaak

Explorer
Joined
Aug 16, 2020
Messages
72
Even mijn vraag over de SAS controller toelichten> er worden uiteindelijk toch weer SATA schijven via converters aangestuurd dan gaat het SCSI voordeel toch weer verloren of zie ik dat verkeerd? Overigens wel verstandig dat je in ieder geval CMR modellen hebt gekozen. Ik heb in mijn Synology DS720+ nog steeds de SMR modellen (helaas).
 

K.J

Explorer
Joined
Apr 3, 2021
Messages
84
Dag @bonestaak

Wat @Redcoat al schrijft. Deze ondersteund inderdaad ecc.
De HBA voor paar tientjes verkregen via aliexpress.
Of de HBA controller echt nodig is blijft mij nog steeds een raadsel.
Heb er net ook al weer behoorlijk wat tijd in gestopt.
Ixsystems adviseert, promoot het eigenlijk wel. Zie onderstaande link.


Ps: de IP camera's draaien op hele oude schijven.

De wd red plus hdd 3 x 2 tb 3.5 staan in raidz1.
Let-op alleen cmr schijven kopen!

Voor verder.
Heel veel lezen en zoeken op het Engelstalige forum geeft veel verheldering.
 

bonestaak

Explorer
Joined
Aug 16, 2020
Messages
72
En inderdaad lost dat document (lezen in Chrome dan kan je het vertalen) een hoop van deze vragen op. Eigenlijk beide bovenstaande vragen.
En misschien zijn mijn problemen met veel onleesbare bestanden ook wel weer af te leiden van het (nog niet) gebruiken van CMR Schijven.
In de Truenas systemen zitten inderdaad ook van deze SAS host adapters. De winst van deze adapters zal voornamelijk zitten in software die veel random acces vereist. Voor gewoon opslag (Backups) zal SMR ook nog wel voldoen.
Ik ga een systeem bouwen op basis van de C3758 die heeft wel iets minder benchmark dan de i3 9100f maar een veel hogere error margin, en stuk minder verbruik (en geluid! wat bij mij ook belangrijk is). Maar in ieder geval bedankt voor de zeer interessante info.
 

Evertb1

Guru
Joined
May 31, 2016
Messages
700
dat de i serie geen ECC zou doen maar dat is dus niet waar.
Er zijn verschillende generaties i3 geweest met ECC ondersteuning. Je beste kans om dat te contoleren is inderdaad ARK. Zie de link van @Redcoat
Probleem is dat Intel zelf hierover in het verleden wat foutieve informatie in ARK had gezet. Maar Intel lijkt ARK nu goed op orde te hebben. Als ik me niet vergis heeft Intel bij de laatste generaties i3 die ECC ondersteuning weer geschrapt. Bijvoorbeeld de i3-10105 (FCLGA 1200) heeft dus geen ECC ondersteuning. Maar mijn huidige server (zie signatuur) had ik om finaciele redenen aanvankelijk ook uitgerust met een i3 voor ik me een Xeon kon veroorloven. Dus eerst ARK raadplegen en dan kopen.

Of de HBA controller echt nodig is blijft mij nog steeds een raadsel.
Als je moederbord voldoende sata aansluitingen heeft zul je geen extra HBA controller nodig hebben. De aansluitingen op het moederbord functioneren doorgaans als een HBA en dat vindt ZFS prima. Maar pas er mee op om in het bios softwarematige raid in te schakelen. Dat vindt ZFS niet fijn. Met een Supermicro moederbord gaat het vrijwel altijd goed. Het wordt opletten als je meer Sata aansluitingen nodig hebt. Er is veel goedkope troep op de markt bij de PCI kaarten voor extra sata aansluitingen die problemen kunnen gegevn. Zelf heb ik een paar jaar geleden een paar Dell Perc H310 kaarten gekocht. Deze zijn gebaseerd op een LSI chip. Ze kunnen dan ook met LSI firmware naar IT mode worden geflashed. Kostte me destijds 35 euro per kaart. Maar een kaart biedt met twee break out kabeltjes wel 8 sata aansluitingen die prima samenwerken met ZFS.
 

Evertb1

Guru
Joined
May 31, 2016
Messages
700
er worden uiteindelijk toch weer SATA schijven via converters aangestuurd dan gaat het SCSI voordeel toch weer verloren of zie ik dat verkeerd?
Het belangrijkste wat je wilt bereiken met een naar IT mode geflasthe HBA is dat de controller als het ware alleen maar de ZFS (controle) opdrachten doorgeeft aan de aangesloten harde schijven. De controller bemoeit zich er verder niet mee en functioneert dus in pass through modus (doorgeef luik). ZFS heeft direkte controle over de harde schijven nodig omdat er anders een grote kans op lees/schrijf fouten ontstaat. ZFS is namelijk niet allleen maar een file systeem maar heeft ook extra voorzieningen zoals RAID en volume management. Wat je niet wilt is dat een RAID controller en ZFS met elkaar in de strijd gaan wie er de controle heeft over de harde schijven. Wat simpel uitgedrukt maar daar komt het uiteindelijk wel op neer.
 

Evertb1

Guru
Joined
May 31, 2016
Messages
700
De nas gespecificeerd:
Ziet er goed uit hoor. Een prima configuratie. Alleen was die HBA echt niet nodig geweest. Je moederbord heeft een prima Intel SATA controller met 6 aansluitingen. Als ik naar je configuratie kijk heb je 3 SATA devices ( 3 x HDU). Dat laat nog 3 vrije aansluitingen over. Dus die HBA is niet zo hard nodig. Veel leden van het Forum hebben een enorme bulk aan harde schijven. Dan komt zo'n extra controller zeker in beeld. Je kunt overigens als je dat wilt die controller met een gerust hard verwijderen en de schijven alsnog aan je SATA aansluitingen hangen. ZFS vindt gegarandeerd alle schijven terug zonder dat je ook maar iets aan je configuratie hoeft aan te passen. Maar gewoon zo laten kan ook natuurlijk. Overigens produceren die HBA's met een LSI chipset doorgaans wel wat warmte. Het passieve koelertje op de kaart is niet voldoende. Zorg dat er een koele luchtstroom over heen gaat. Vooral omdat je een mooi maar wel erg compact kastje heb gekozen. De reden dat ik dit vermeld is dat een te heet geworden HBA ook voor nare verassingen kan zorgen in de vorm van data corrupties.

In ieder geval veel plezier met je systeem.
 
  • Like
Reactions: K.J

ddaenen1

Patron
Joined
Nov 25, 2019
Messages
318
Ik zou het allemaal niet te ingewikkeld maken. Buiten de behuizing is mijn configuratie volledig aangekocht via 2dehands.be en marktplaats.nl en heeft in totaal geen 300 Euro gekost. Ik draai hier Plex op en Nextcloud en loopt als een trein. Ook leuk is dat ik moederbord en CPU kan upgraden zonder teveel moeite (recent van een X8SIL-F met X3430 naar X9CSM-F met E3-1230 overgaan zonder ook maar de minste problemen. Startte gewoon op van de vorige install en het leven ging verder . Ik prefereer ook nog altijd een Xeon boven een i3. Meer geheugen is beter bij TrueNAS dus 32GB non-registered ECC RAM. 2 x SSD's in mirror als boot drives is ruim voldoende en redundant. Ik heb gekozen voor een HBA met SAS 3.5" LFF drives omdat de backplane van de behuizing SAS was en de SAS HDD's kan je 2dehands kopen voor een prikje (ik heb 25 Euro per stuk betaald voor 2Tb).
 
Last edited:

K.J

Explorer
Joined
Apr 3, 2021
Messages
84
Ziet er goed uit hoor. Een prima configuratie. Alleen was die HBA echt niet nodig geweest. Je moederbord heeft een prima Intel SATA controller met 6 aansluitingen. Als ik naar je configuratie kijk heb je 3 SATA devices ( 3 x HDU). Dat laat nog 3 vrije aansluitingen over. Dus die HBA is niet zo hard nodig. Veel leden van het Forum hebben een enorme bulk aan harde schijven. Dan komt zo'n extra controller zeker in beeld. Je kunt overigens als je dat wilt die controller met een gerust hard verwijderen en de schijven alsnog aan je SATA aansluitingen hangen. ZFS vindt gegarandeerd alle schijven terug zonder dat je ook maar iets aan je configuratie hoeft aan te passen. Maar gewoon zo laten kan ook natuurlijk. Overigens produceren die HBA's met een LSI chipset doorgaans wel wat warmte. Het passieve koelertje op de kaart is niet voldoende. Zorg dat er een koele luchtstroom over heen gaat. Vooral omdat je een mooi maar wel erg compact kastje heb gekozen. De reden dat ik dit vermeld is dat een te heet geworden HBA ook voor nare verassingen kan zorgen in de vorm van data corrupties.

In ieder geval veel plezier met je systeem.
@Evertb1

Dank voor waardevolle reactie!
 

bonestaak

Explorer
Joined
Aug 16, 2020
Messages
72
Ik zou het allemaal niet te ingewikkeld maken. Buiten de behuizing is mijn configuratie volledig aangekocht via 2dehands.be en marktplaats.nl en heeft in totaal geen 300 Euro gekost. Ik draai hier Plex op en Nextcloud en loopt als een trein. Ook leuk is dat ik moederbord en CPU kan upgraden zonder teveel moeite (recent van een X8SIL-F met X3430 naar X9CSM-F met E3-1230 overgaan zonder ook maar de minste problemen. Startte gewoon op van de vorige install en het leven ging verder . Ik prefereer ook nog altijd een Xeon boven een i3. Meer geheugen is beter bij TrueNAS dus 32GB non-registered ECC RAM. 2 x SSD's in mirror als boot drives is ruim voldoende en redundant. Ik heb gekozen voor een HBA met SAS 3.5" LFF drives omdat de backplane van de behuizing SAS was en de SAS HDD's kan je 2dehands kopen voor een prikje (ik heb 25 Euro per stuk betaald voor 2Tb).
Even een vraagje, ik ga ook weer een truenas systeem opzetten, overigens ook met die x9csm-f Ik heb onlangs 2 nieuwe schijven besteld omdat de oude nog smr zijn. Normaal heb je voor de simpelste raid versie 2 schijven nodig (raid1) maar ik begin nu te twijfelen of dit met zfs ook zo werkt, staat mij bij dat ik ergens gelezen heb dat het er minimaal 3 moeten zijn? klopt dat?
 

Evertb1

Guru
Joined
May 31, 2016
Messages
700
Even Raid1 vergeten. Om misverstanden te voorkomen worden binnen ZFS andere termen gebruikt omdat ZFS niet alleen een filesysteem is maar ZFS neemt het hele "huishouden"over als het gaat om de controle over de schijven. ZFS doet aan softwarematige raid. Dat is een reden om je schijven nooit aan een hardwarematige raid controller te koppelen. Met 2 schijven heb je de keuze uit een pool met een mirror of RAIDZ. Beide leveren 1 schijf redudantie op. Dus nee je hebt niet minimaal 3 schijven nodig. Hoeveel schijven optimaal zijn hangt sterk af van de perfomance wensen, je wensen voor redundatie en daaraan gekoppeld de RAIDZ configuratie. Kijkend naar mijn eigen systeem heb ik bijvoorbeeld 6 schijven in een RAIDZ2 vdev. Dus twee shijven redundatie. Er mogen binnen mijn pool 2 willekeurige schijven falen voordat ik de hele pool (en dus de data) kwijtraak. Uiteraard heb je met mirror of RAIDZ maar 1 schijf die mag uitvallen voor je problemen hebt.
 

ddaenen1

Patron
Joined
Nov 25, 2019
Messages
318
Wel er even rekening mee houden dat als je start met een RAIDZ mirror, je daaraan vastzit want uitbreiden met 1 schijf voor een RAIDZ1 is naderhand niet meer mogelijk.
 

bonestaak

Explorer
Joined
Aug 16, 2020
Messages
72
Eindelijk systeem aan de praat, 3e moederboard, maar nu met een e3-1230. Grootste probleem was nog het feit dat je die error codes (piepen) gewoon even moet laten voor wat ze zijn, het scherm zelf doet vervelend, ik moet steeds het scherm wisselen, want het scherm wordt niet ge refrest, dus sta je op d-sub, terug naar hdmi1 of 2 en dan weer naar d-sub staat er ineens wel het bios, overigens heb ik een heel vreemd bios maar uiteindelijk heb ik toch van de stick kunnen booten, en nu de systeemschijf is geformatteerd met truenas kan je die ook in het bios terugvinden, moest het 3 keer opnieuw installeren, eerst geen netwerk access, dan steeds in een of andere shell terecht (van het supermicro bios) De kast 512 350 zou geschikt moeten zijn voor 2 maal 3,5 schijven maar eigenlijk dus niet, alle poorten en ook de voedingspluggen zitten in de weg. Overigens heb ik ook adapters moeten aanschaffen want die rackkasten van Supermicro hebben nog van die witte 4 polige stekkers. Voordat ik verder ga met plex aanmaken etc eerst nog even weten of het netwerk zo goed is geconfigureerd. Zie scherm
Schermafbeelding 2021-12-29 om 19.58.11.jpg
 
Top