PC start niet meer op na reboot (FreeNAS 9.2.0)

Status
Not open for further replies.

mater47

Cadet
Joined
Dec 22, 2013
Messages
3
Hallo,

Ik ben een beginnend gebruiker van FreeNAS. Gisteren ontdekte ik echter een probleem.

Na het instellen van FreeNAS, meer bepaald het instellen van de Storage schijf probeerde ik de computer te herstarten. Echter, deze wou niet meer opstarten. De PC bleef hangen bij het nakijken van de IDE en ATA controllers (in het aller begin dus). Ik kan ook niet meer in de BIOS.

Pas na het afkoppelen van de schijf die wordt gebruikt voor opslag, start de computer opnieuw op. Heb die schijf via USB op een andere pc opnieuw geformatteerd om nog eens te proberen. Opnieuw nadat de schijf is ingesteld als storage voor FreeNAS te pc opnieuw herstart, bleef opnieuw hangen op hetzelfde punt.

Heb dit meermaals geprobeerd, ook met een andere schijf. Schijven zijn niet defect. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Heb ergens gelezen dat de opstartvolgorde de oorzaak kan zijn, ik kan echter niet in de BIOS om de volgorde te wijzigen.

FreeNAS draait op een interne schijf van 20Gb in een Pentium 4 (3Ghz met 1Gb ram)... de te gebruiken schijf voor opslag is een WD van 350Gb.

Alvast bedankt voor een antwoord.

Mvg,


Een bijkomend vraagje, kan een NAS ook afgezet/uitschakeld worden, of is het de bedoeling dat deze altijd draait, ook als je hem niet nodig hebt?
 

parpar

Dabbler
Joined
Feb 10, 2013
Messages
15
He Mater,

Ik heb dat fenomeen ook gehad en opgelost door een andere USB stick als bootdisk te gebruiken.. Bewaar je configuratie instellingen
Neem een andere stick van (tenminste 4GB) en installeer FreeNAS daarop, booten met de nieuwe stick en importeer de configuratie instellingen weer.

Antwoord op je laatste vraag: in principe draait ie altijd, omdat je de bestanden die erop staan ad-hoc nodig hebt. Eerst je NAS opstarten om vervolgens bij je bestanden te kunnen is niet echt handig, temeer omdat FreeNAS een behoorlijke opstarttijd heeft: bij mij > 5 min.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen: ik heb een FreeNAS backup-server die 1x week wordt opgestart (WoL) om via replicatie alle wijzigingen te ontvangen en daarna wordt ie weer afgesloten. Zo staat ie maar een paar uur per week aan en bespaar ik een paar biertjes per jaar op stroomkosten.
 

parpar

Dabbler
Joined
Feb 10, 2013
Messages
15
Oh, als je niet meer bij de BIOS kunt is er wat anders aan de hand en zou ik alle aansluitingen nog maar eens controleren.
N.B. je FreeNAS is wel enorm 'under specced' (1Gb RAM, 1x 0,35T opslag). Normaal draai je FreeNAS vanaf een stick, zodat je de schijfaansluiting vrijhoudt voor een extra schijf.
De NAS draaien met 1 schijf voor opslag is ook niet echt aan te raden: schijf weg, data weg.
 

Nindustries

Patron
Joined
Jun 12, 2013
Messages
269
Welk bestandssysteem heb je op die schijf gebruikt? ZFS? Het zou me niet verbazen als je met 1GB memory en een ZFS-schijf in een kernel panic terecht komt..
Oh je hebt het ook al geformatteerd met een andere pc? Probeer gewoon eens meer geheugen in te steken, zelfs systemen zoals Synology hebben meer geheugen.
(FreeNAS heeft een minimum van 8GB voor als je ZFS gebruikt. Met UFS kan je wel minder gaan.)
 
Status
Not open for further replies.
Top