Hulp en vragen nieuwe NAS.

Status
Not open for further replies.

Cougar014

Explorer
Joined
Oct 30, 2016
Messages
57
Hallo,

Ik zit al enige tijd te kijken om een NAS aan te schaffen voor thuisgebruik (plex, data opslag, teamspeak en dit soort dingetjes).
Nou ben ik wel redelijk handig met het bouwen van van computers, dus ik denk ik doe het lekker zelf. Maar ik moet zeggen dat ik me hier wel redelijk op heb verkeken.

Nu was me oog gevallen op freenas en spreekt me dit wel aan.
Ik zit alleen nog met wat vraagjes omtrent de aanschaf van hardware...
Het zou fijn zijn als het apparaat in idle wel enigszins verbruiksvriendelijk is
De maximale prijs voor NAS only ligt rond de 500 euro.
Het lijkt misschien een beetje overkill, maar met het oog op de toekomst leek me dit wel een veilig idee.

Nu heb ik momenteel dit bedacht:
Intel XEON E3-1220v5
Gigabyte X150m-PRO ECC
Crucial 1x8gb ECC ddr4
Be Quiet pure power 9 350W
Bitfenix Phenom m-ATX
16gb USB 3.0 stick
Dit alles kost dan ongeveer 520 euro.

voor de Harde schijven zat ik te denken aan 3x3tb in RAIDZ

Nu vroeg ik me een aantal dingen af:
* Is het echt zo "gevaarlijk" om 3 schijven in RAIDZ te draaien?

* Is een SSD als cache nou echt zo handig? moet zeggen dat ik niet zo goed het ZIL en L2ARC verhaal begrijp...(helaas)
Graag zou ik zien dat bijvoorbeeld 's nachts als de NAS niet gebruikt wordt, dat het systeem in idle draait en dat de HDD's dan ook dus niet worden aangesproken. (scheelt weer power)

* Nu begreep ik dat mocht er een SSD gebruikt gaan worden als cache dat het niet erg is als deze faalt maar hoe zit dit dan als de USB faalt? Gaat de ZFS pool dan verloren? of is het gewoon een kwestie van een nieuwe USB met freenas en gaan?

Hebben jullie verder nog vragen en/of opmerkingen dan hoor ik die graag.

Alvast bedankt
 

Scareh

Contributor
Joined
Jul 31, 2012
Messages
182
een paar antwoorden waar je hopelijk iets mee bent:

1) 16gb usb 3 stick, verander deze door 2 usb 2.0 sticks in mirrored setup kan je altijd eentje hebben die kapot gaat zonder dat je hele server down gaat. Usb sticks zijn immers spot goedkoop op je totale build. Laatste dat ik gelezen heb is dat usb 3.0 en freenas niet zo heel goed samengingen. Je hebt trouwens geen enkele "benefit" met usb 3.0 aangezien je normaal gezien zelden of nooit boot.

2) raidz heeft 3 versies, Z1, Z2 en Z3, afhankelijk van welke je gaat gebruiken heb je meer of minder kans dat je data verloren gaat als je schijf (of meerdere) falen.
Ik ga van je vraag uit dat je liefst Z1 gaat draaien (met 1 schijven als redudantie) dit wil zeggen dat van die 3 schijven er eentje mag falen, die je dan zo snel mogelijk vervangt. Zonder risico.
Er is echter een grotere kans op gefaalde harde schijven als je een harde schijf in een raid gaat vervangen. Hoe groter in TB de schijf, hoe groter die kans.
lees dit artikel erover na: http://www.zdnet.com/article/why-raid-6-stops-working-in-2019/
Gaat over de te verwachten foutmelding bij elke schijf, intressant om weten.

3) voor jouw use case heeft een SSD absoluut geen zin. ZIL en L2ARC worden eigenlijk enkel gebruikt in grotere, meer krachtige systemen. Dus je doet er enkel meer kwaad dan goed mee.

4) schijven laten idle stil vallen, is an sich een "goed" idee, echter het verbruik dat je hiermee op jaarbasis zou besparen is bijna niets in vergelijking met de stress die je op je schijven uit gaat oefenen. Voor een schijf is het zwaarste telkens te moeten "opspinnen" wanneer er iets gebeurd op je systeem. Beter laat je je schijven continue draaien (desnoods aan een laag toerental) dit geeft je schijven een veel langere levensduur.

5) usb stick die faalt: ik sprak eerder over een mirrored boot usb. Hoewel een mirror het risico niet wegneemt, verkleint het dit wel serieus. Beste dat je kan doen is regelmatig een kopie maken van je configuratie. In het geval dat je stick alsnog faalt, maak je gewoon een nieuwe stick, upload je de config en kan je verder waar je was gebleven, zonder dat je data enig risico loopt.

6) voor je build verwijs ik je door naar het subforum "will it blend" daar kan je vragen of er opmerkingen zijn over je onderdelen. Je gaat ook daar het beste antwoord krijgen (in het engels wel te verstaan) over wat je wel en niet mag gebruiken in je build. Waarschijnlijk zullen ze je vragen naar je workload/wat je wil bereiken/doen met je build en naderhand een andere CPU/RAM voorstellen.
Zonder jouw exacte use case te kennen kan ik je wel al zeggen: 8gb ram is minimaal, en een Xeon is hoogstwaarschijnlijk overkill.
 

MisterIce

Explorer
Joined
May 21, 2016
Messages
87
Ik ben het met @Scareh eens.

Alleen zou ik echt minimaal al voor 16gb RAM gaan, ik denk dat FreeNAS het niet echt leuk gaat vinden voor "plex, data opslag, teamspeak en dit soort dingetjes".

En ik weet niet of je in de toekomst nog meer HDD's wilt toevoegen, maar anders zou ik je aanraden om nu al iets meer geld te investeren in een krachtigere PSU. Die BeQuiet 350 watt kan namelijk nu wel, maar je kan hierna niets meer toevoegen. Zou namelijk zonde zijn als je over 1 jaar/ 2 jaar wilt uitbreiden en een hoop geld voor een nieuwe PSU moet neertellen.
 

Cougar014

Explorer
Joined
Oct 30, 2016
Messages
57
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik ben het met je eens dat een xeon inderdaad overkill is. Maar met het oog op de toekomst (6(+) jaar) vond ik het wel een fijn idee. Liever te veel dan te kort.
Plus op deze manier kan ik ecc memory draaien.
ik heb redelijk goed proberen te zoeken, maar ik kan geen (betaalbare) c232 moederborden vinden die buiten een xeon cpu om ecc ondersteunen... en als die er al zijn dan zijn ze erg aan de prijs en is het vrijwel net zo duur om de goedkoopste xeon er in te stoppen. (Goedkoper mobo met duurdere xeon cpu of duurder mobo met goedkopere celeron/penguin cpu. Komt ongeveer op hetzelfde neer)

Ik was eigenlijk van plan om de nas vooral te gebruiken om bestanden op te slaan, dan zijn ze toch een soort van extra beveiligd (ivm raid tov een enkele hdd in laptop of pc).
Ook is het zo makkelijker om bestanden uit te wisselen tussen verschillende computers En zo kan ik ook vanaf m'n werk m'n bestanden benaderen.

Daarbij vind ik plex een erg mooi programma als ik zie hoe dat functioneert dus wilde ik hem daar ook geschikt voor maken.
Ook zou ik graag willen dat de nas zelfstandig bestanden kan downloaden door simpelweg op afstand een opdracht te geven.

En ik dacht als ik dan toch bezig ben draai ik er maar meteen ook een ts3 servertje bij.

Zou je uit kunnen leggen waarom freenas dit niet leuk zou vinden?

Wat betreft de voeding snap ik het niet zo goed? Bedoel je dit meer omdat het wattage te laag is, of omdat er te weinig sata aansluitingen zijn? Er zitten 5 sata aansluiting op namelijk, net zo veel als dat er HDD's in de case passen. Ik zou eventueel voor de 400w van dezelfde serie kunnen kiezen, maar deze ondersteund ook maar 5x sata...

Qua uitbereiding denk ik dat ik met 6tb (3x3 in raidz1) eigenlijk wel redelijk goed uit de voeten kan...en mocht het toch te kort dan kan ik er altijd eentje bij prikken was (was mijn idee althans). Maar misschien is het dan toch verstandiger om er 2 bij te doen en op te schalen naar een raidz2....

Het is inderdaad mischien wel zo verstandig en een goed idee om de USB in mirror te draaien en ik zal er een extra 8gb bijnemen tegen die tijd.

Nogmaals bedankt voor jullie reactie
 

MisterIce

Explorer
Joined
May 21, 2016
Messages
87
Wat betreft de voeding snap ik het niet zo goed? Bedoel je dit meer omdat het wattage te laag is, of omdat er te weinig sata aansluitingen zijn? Er zitten 5 sata aansluiting op namelijk, net zo veel als dat er HDD's in de case passen. Ik zou eventueel voor de 400w van dezelfde serie kunnen kiezen, maar deze ondersteund ook maar 5x sata...
De aantal aansluiten zijn voldoende, het gaat om de hoeveel stroom je systeem trekt bij het opstarten wanneer alles op 100% draait. Als je systeem eenmaal opgestart is draait deze misschien 60 of 70 watt, maar het gaat om het piek moment tijdens opstarten. Wanneer je PSU te laag is voor dat piek moment zal een overspanningsbeveiliging zorgen dat het systeem stopt met opstarten zodat er geen schade aan je componenten optreedt.

Hier is een post van jgreco waarin hij dit uitlegt en hoe je voor jou je rekensom moet doen: https://forums.freenas.org/index.php?threads/proper-power-supply-sizing-guidance.38811/

Op dit moment zou die 360 watt voldoende zijn, maar je hebt geen ruimte voor uitbreiding.

Qua uitbereiding denk ik dat ik met 6tb (3x3 in raidz1) eigenlijk wel redelijk goed uit de voeten kan...en mocht het toch te kort dan kan ik er altijd eentje bij prikken was (was mijn idee althans). Maar misschien is het dan toch verstandiger om er 2 bij te doen en op te schalen naar een raidz2....
Uitbreiden werkt bij FreeNAS niet zo. Je kan niet achter je vdev uitbreiden. Als je nu met 3 schijven een RAIDZ1 aanmaakt ben je inderdaad beveiligd als 1 harde schijf stuk gaat. Ga je nu later 1 schijf erbij doen dat is dit een normale schijf zoals bijv in je PC en gaat deze dan stuk ... dan ben je alles kwijt.

Voorbeeld:
ZPOOL
vdev_1: raidz1 (3x3tb) - 1 schijf mag stuk
2 Maanden later voeg je er een schijf bij toe
vdev_2: - (1x3tb) - mag niet stuk gaan​

Wanneer 1 vdev faalt (bijvoorbeeld vdev_2) dan ben je je hele zpool kwijt.

Het is een beetje lastig uitleggen. Cyberjock heeft een hele duidelijke PowerPoint gemaakt waarin hij uitlegt met plaatsen wat ik bedoel. Heeft mij toen ook goed geholpen bij het opstarten. Is het lezen zeker waard!

https://forums.freenas.org/index.ph...ning-vdev-zpool-zil-and-l2arc-for-noobs.7775/

Hoop dat dit een beetje helpt.
 

Cougar014

Explorer
Joined
Oct 30, 2016
Messages
57
Beetje late reactie,
Maar hier kan ik zeker wat mee.

Ik begrijp dus uit je verhaal dat je een vdev niet kunt migreren, helaas. Moet dan denk ik maar opzoek naar een andere opstelling,
Weten jullie of je in freenas 4 schijven kunt mirroren in RAID10? of mirrored hij dan 2x RAID0?
En wat ik begreep wordt alleen in in de RAIZ# gebruikt gemaakt van het ZFS protocol of is dat gewoon altijd?


Ook in het artikel dat jij stuurde over het benodigde wattage voor PSU begrijp ik alleen 1 ding niet.
hij spreekt namelijk over een een power draw van 35w per HDD.
Maar als ik bij deze test kijk:

https://nl.hardware.info/reviews/33...w-schijven-speciaal-voor-nasen-stroomverbruik

Dan kom ik in de verste verte nog geeneens bij die 35w.... slechts op 5.4w als hij actief is (voor een 3TB)...
en op de foto hieronder kun je zien dat hij rated is voor 0.55A op 12v. (snelle rekensom zegt dan dat hij gerate is op 12*0.55=6.6 watt, voor een 8TB!)
Hier komt dan nog de efficiency van je PSU overheen (zeg in een ongunstig geval 70%) dan zou dat betekenen dat je voeding 9.42 watt moet leveren per HDD.... 3x zo weinig als genoemd in dat artikel.
http://i.imgur.com/9I2WySC.jpg

Ook spreekt hij over 15-30 watt per fan, moet zeggen dat ik dit wel heeeeeel erg veel vind.
Zie onderstaande video waarom:
https://www.youtube.com/watch?v=RjR-4dC5Awo

sorry als het verwarrend klinkt, maar ik kom gewoon heel veel tegenstrijdige info tegen op internet.
Vandaar dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie....

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en kennis.
 

MisterIce

Explorer
Joined
May 21, 2016
Messages
87
Ja, die informatie speelt het erg op safe.

Power
Ik heb het ff opgezocht voor je en een WD Red 3TB trekt maximaal 1.73 amp bij 12 volt tijdens het opstarten (ongeveer 20 watt). Dit betekent dat de gegevens die je hebt opgezocht wel kloppen, maar dat is de wattage als de server al aanstaat. Het gaat er puur ff om wat er gevraagd wordt tijdens het opstarten. Maar 20 watt is in ieder geval al minder dan de 35 watt aangegeven in die guide.

De 15-30 watt fans zijn standaard fans of voor serieuze servers. Vaak hebben standaard fans van een chassis 1 amp fans. Ik had ook eerst fans van 1 amp (12 watt) erin zitten, maar heb deze vervangen door Noctua fans en deze vragen max 0.18 amp en dus maar ongeveer 2 watt.

Wat ik met die link probeerde te zeggen, hou er rekening mee mocht je willen uitbreiden in de toekomst. Het zou zonde zijn als je het nét niet zou redden omdat je nu 15 euro zou besparen op je PSU. Maar als je niet van plan bent over de jaren veel te gaan downloaden of allemaal VM's te draaien dan is een kleine uitbreiding wel mogelijk met de 360 watt PSU.

Opslag

ZFS wordt gebruikt door FreeNAS en dit wordt inderdaad alleen gebruikt bij RAIDZ#.

Dit heeft FreeNAS met hun ZFS (ff vertaald naar normaal raid):
Stripe - RAID0
Mirror - RAID1
RAIDZ1 - RAID5
RAIDZ2 - RAID6

En ZFS heeft dan ook nog RAIDz3

Stel je maakt nu een RAIDz1 aan met 3x3TB. Dit betekent dat je dan 5.5TB opslag hebt. Het is officieel wel mogelijk om 1 enkele schijf toe te voegen (waarom dit mogelijk is in FreeNAS weet ik niet, heel stom eigenlijk), maar dit betekent dat je niet meer veilig bent als de schijft crasht en al je data verloren zal zijn.

Mocht je in de toekomst willen uitbreiden dan zou je (om je data veilig te houden) wederom 3x3tb in RAIDZ1 kunnen toevoegen. Dan blijft je data gewoon veilig.

En antwoord op je andere vraag ... Je kunt gewoon een mirror (raid10) maken van 4 schijven, heb ik momenteel ook. Ik heb een pool speciaal voor documenten van 4x2TB en dit zorgt voor 3.6TB opslag.

Ik hoop dat dit een beetje helpt :)

PS Maar neem aub wel minimaal 16 RAM, daar doe je jezelf en je systeem veel plezier mee :D
 
Status
Not open for further replies.
Top