Eigen 8 bay NAS maken

Status
Not open for further replies.

SnOoD

Dabbler
Joined
Jul 31, 2014
Messages
15
Goedemiddag,

Ik heb op dit moment een viertal 2 bay NAS drives staan, met 8 x 2 TB schijven erin, nu wil ik deze gaan vervangen door een 8 bay nas waar ik al deze schijven in een kast kan stoppen,

Nu schrok ik wel even van de prijzen die hier voor gevraagd worden en ben nu van plan zelf een nas te bouwen.

het liefst wil ik een zo kleinmogelijke behuizing waar 8 sata schijven inkunnen , die niet teveel stroom gebruikt, en uiteraard wel 1GB netwerk aansluiting heeft om de datatransfer snelheden toch redelijk snel te houden.
Samba is ook erg gewenst, dit zou volgens goed moeten lukken met het "FreeNAS" software pakket, maar zit nog wel een klein beetje twijfelen of ik niet gewoon Windows ga installeren.

het idee is om deze PC vanaf mijn "gewone" desktop PC over te nemen zodat ik hier ook geen extra beeldscherm bij hoef te kopen.


Ik hoop dat u mij een beetje kan adviseren of welke betaalbare hardware configuratie hier het beste voor zou zijn?
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Snood

Mag ik vragen waarom je precies twijfelt tussen FreeNAS en Windows? Ga je enkel data opslag doen, of gaan er nog andere services of software draaien op de machine?
Ik neem aan dat je ook enige vorm van data redundancy zou willen (voorbeeld 6 schijven in gebruik, 2 ervan voor parity control zouden zijn, wat uitkomt op 8TB)? of prefereer je om alle 8 de schijven om voor data te gebruiken (16 TB)
FreeNAS is gratis in gebruik, waardat je voor Windows nog een licentie zou moeten kopen.
Als je windows zou willen gebruiken, zou je dit dan ook weer moeten installeren op een interne schijf van de NAS, waardoor je die schijf eigenlijk beter al niet meer gebruik voor rauwe data opslag.

Verder is Samba totaal geen probleem met FreeNAS. Mijn setup thuis is vaste PC -> Gb switch > FreeNAS server en haal ik zowel read als write 115 MB zonder problemen. Hoe meer informatie je deelt, des te beter kan er op worden ingespeeld! ;-)

Ik zit nu op werk, maar wil straks wel even van me avond op offeren om een systeem proberen samen te stellen welke aan uw behoefte voldoet.

Groeten
Gert
 

SnOoD

Dabbler
Joined
Jul 31, 2014
Messages
15
Hoi Gert,

Ik twijfelde tussen windows en Freenas omdat ik Freenas nog niet ken,

ik ben van plan om deze PC torrents te laten downloaden en van newsgroepen te laten downloaden, en misschien eens sickbeard en couch potato erop te proberen , voor de rest niets heel spannends misschien nog een keer proberen om vanaf afstand toegang te krijgen om wat vakantiekiekjes te uploaden naar een van de schijven, op dit moment doet mijn "normale" desktop PC eigenlijk alles, en slaat alles direct op 1 van mijn 4 nas stations op. maar wil eigenlijk van de 4 verschillende Nas bakken af, aangezien ze allemaal hun eigen koelvinnetjes hebben draaien begint het behoorlijk luidruchtig te worden in mijn meterkast.

ik wil eigenlijk alle 8 schijven als JBOD gebruiken, puur voor opslag , ik ga er ruim de tijd voor nemen zal mij schuldig voelen als jij je vrije avond opoffert hoor :smile: , ook al laat u volgende week pas weer iets horen vindt ik helemaal geen probleem ik heb geen haast en ben u zowiezo al dankbaar.,

maar ben benieuwd naar welke hardware setup ik het beste kan aanschaffen, het moet een kastje zijn waar dus 8 schijven in passen, een moederbord met een sata controller die 8 schijven kan aansturen of een aparte controller , een voeding (geen idee hoeveel watt) , geheugen (geen idee hoeveel) , en een (of meer?) GB netwerk aansluiting(en) en ik hoop dat u misschien nog een paar mooie suggesties heeft :smile: die u uit uw ervaring mee kan geven?

Ook vraag ik me af of ik dit ook via VPN verbinding kan?

Het gaat mij puur om de opslag, aangezien van de 8 schijven er zeker al 6 vol zijn, het is misschien zelfs al een idee om te denken aan 10 ipv 8 bays.

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Arno
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Arno

Alereerst sorry voor het late antwoord, was laatst druk op het werk, en nu tijdens m'n verlof wil ik je graag verder helpen!

Als ik het zo allemaal lees, en je enkel JBOD wil gaan draaien heeft het denk ik weinig zin om FreeNAS te willen gaan gebruiken, en kun je misschien beter een simpele windows of linux erop zetten.
Ik heb toch al even gekeken voor hardware, daarin zijn er natuurlijk ook verschillende mogelijkheden (ECC ram of niet, welke CPU,...)

Daaruit bekom ik het volgende voor je:
Met bovenstaande build ga ik er dus van uit dat je geen ZFS zal gebruiken. Zou je dit wel willen doen dan kan je best gebruik maken van ECC ram (ook het moederbord en de CPU moeten dit dan gaan ondersteunen, komt wel een klets duurder uit).

Ik zou zeggen, bekijk het op uw gemak, en vragen of opmerkingen lees ik natuurlijk graag! ;-)

Met vriendelijke groeten
 

SnOoD

Dabbler
Joined
Jul 31, 2014
Messages
15
Geeft niks ben zelf erg druk geweest ook de laatste tijd, dankjewel ziet er goed uit.

en wow die Silverstone behuizing is echt super die gaat het zeker worden, maar is het niet beter om een moederbord met zoveel mogelijk sata aansluitingen te nemen? of is het beter om hier een aparte (snelle) controller voor aan te schaffen?
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Het is natuurlijk beter om een moederbord te nemen met zo veel mogelijk onboard sata poorten, maar die vind je niet zo heel gemakkelijk ;-) als je alle 8 schijven wilt gaan aansluiten is het inderdaad ook nodig om nog adapter erbij te nemen waarmee je nog enkele SATA connecteren bij hebt.

Al blijf ik het toch een beetje jammer vinden dat je alles als JBOD zal gebruiken en niet als een raidz2 of iets dergelijks. Ik twijfel nog steeds of FreeNAS wel het operating system zal zijn welke jij nodig zal hebben. Want als je de data wilt gaan migreren moet deze eerst op een andere schijf geplaatst gaan worden. FreeNAS wilt namelijk eerst de schijven zelf gaan formatteren (dus data eraf). dat moet je misschien toch nog eens bekijken. ;-)
 

SnOoD

Dabbler
Joined
Jul 31, 2014
Messages
15
Ik denk dat ik toch gewoon een windows setup ga draaien en misschien 1tb in raid wil laten draaien voor de belangrijkere gegevens, alleen heb ik daar nog geen ervaring mee, maar dat is wel erg onhandig, als ik de harddisks nu in een windows pc stop is de inhoud dan wel gewoon toegankelijk denk je? Raidz2 wat is dat precies?
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Arno

Wat voor NAS heb je nu dan in gebruik? vermoedelijk draait er enige vorm van linux als operating system op die NAS van jou, en zullen dus ook de harde schijven geformatteerd zijn onder een linux file system (EXT4 bijvoorbeeld).

Windows kan hier niet mee overweg, een linux distributie (ubuntu, fedora,...) kan overweg met het filesysteem en kan deze dus vervolgens ook gaan tonen via zijn bestandsbeheerder.

Raid-z2 is vergelijkbaar met RAID 6 in die zin dat je bijvoorbeeld 6 schijven samen laat werken zodat deze data kunnen bewaren, en je tot 2 schijven kan verliezen, de data zal nog steeds beschikbaar zijn (natuurlijk zou je altijd zo snel mogelijk een kapotte schijf moeten vervangen).
Raid-z2 is dan ook weer verschillend van RAID 6, doordat Raid-z2 softwarematig wordt gedaan door ZFS en er dus geen fysieke raid controller nodig is. Dit is bij hardwarematige RAID wel het geval.

Wat zijn van hieruit de verschillende mogelijkheden?
1. Er is de mogelijkheid om linux te draaien en vervolgens de harde schijven te sharen via SMB (Samba). Dit zou dan elke schijf apart zijn, JBOD, zoals jij in de topic start al hebt aangehaald.

2. De data van de huidige NAS backuppen naar een andere locatie (een vaste machine met voldoende opslag capaciteit, externe harde schijf,....)
Vervolgens kan je Windows installeren op de NAS en de harde schijven formatteren als het Windows NTFS filesystem.
Je kan dan de data terug zetten naar deze nieuwe Windowsbak en de schijf gaan delen.
Als deze methode je deftig bevalt, de prestaties OK zijn na de migratie, dan kun je dit proces herhalen om je 2e nas te migreren naar je nieuwe windows bak.

3. Je leest meer informatie in over ZFS
Het grote ZFS topic - http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1452380
uitleg over vdev, zpool, zil en l2arc - http://forums.freenas.org/index.php...ning-vdev-zpool-zil-and-l2arc-for-noobs.7775/
Als je voor ZFS zou kiezen kunnen we wel even overnieuw kijken voor een hardware lijst op te stellen.

Misschien zelfs aan te raden dat je eerst begint bij het inlezen van ZFS. Lijkt het je toch niks kan je alsnog voor mogelijkheid 1 of 2 gaan ;-)
 
Last edited:

Teqnology

Cadet
Joined
Aug 24, 2014
Messages
1
Hoi Gert,

Ik ben van plan om een NAS te bouwen op basis van FreeNAS. Nu vroeg ik me af of het cruciaal is om ECC geheugen te gebruiken. Ik wil de opstellen graag maken met 3 of 4 schijven met ZFS RAIDZ.

Ik zit te denken aan de volgende opstelling:

crucial-ballistix-tactical
ASRock B85M Pro4
Intel Pentium G3258 Boxed
Seasonic G-Serie 360Watt
BitFenix Phenom Micro-ATX

De schijven WD RED 3x3 TB. Is het mogelijk om later een schijf bij te plaatsen zonder dat de andere schijven hun data verliezen? Is 8gb geheugen voldoende voor deze setup?

Ik heb momenteel een windows home server staan die al redelijk op leeftijd begint te raken.

Ik zou hel erg blij zijn met feedback omtrent mijn vragen en setup.

Gr. Arno (toeval)
 

SnOoD

Dabbler
Joined
Jul 31, 2014
Messages
15
Ik heb het gelezen, maar vermoed toch dat ZFS nog iets te ingewikkeld wordt voor mij, ik denk dat ik toch voor 2 ga :smile: aangezien ik al goed met windows overweg kan, en hier toch de meeste software voor beschikbaar is ben ik erg gecharmeerd geraakt van een windows setup. met deze mooie silverstone case (die net aan moet gaan passen in de meterkast,is volgens mij de kleinste behuizing met minimaal 8 bays toch? ) wil ik hem gaan bouwen of er moet nog iets kleiners beschikbaar zijn natuurlijk?

Verder moet hij natuurlijk erg zuinig en erg stil zijn dus ben nog een beetje aan het rondkijken voor de meest ideale setup, met jou setup in mijn achterhoofd. misschien wil ik de fans in deze case vervangen met 3 stillere fans, watercooling vindt ik een beetje ver gaan.

Hoeveel geheugen is nodig om het soepel te laten lopen? je hebt mij overtuigd om toch iets in Raid te laten draaien mijn eerste idee was alles in JBOD maar wil eigenlijk toch 1 TB in raid laten draaien, dit meer voor de veiligheid dan voor de extra snelheid voor de vakantiefotos en dergelijke in op te slaan, wat is aan te raden om aan te schaffen als Raid controller?
en qua processor? zal ik gaan voor een zuinige AMD of voor een Intell? en nog qua voeding hoeveel watt is hier het beste denkend aan zuinigheid tegenover prestatie natuurlijk?

Dankjewel voor je hulp tot zover weer,
 

gamer0308

Cadet
Joined
Feb 24, 2014
Messages
3
als je een zuinige maar toch redelijk krachtige nas wilt, en je niet gaat virtualiseren raadt ik de Asrock C2750D4I aan.
Dit is een 8 core Atom met een max TDP van 20W.
Mijn freenas server met 8Gb en 6 schijven neemt vanuit de muur een magere 60W totaal.
 

SnOoD

Dabbler
Joined
Jul 31, 2014
Messages
15
en deze Asrock C2750D4I is niet een standaard moederbord niet? 349 EUR is anders best prijzig.
 

gamer0308

Cadet
Joined
Feb 24, 2014
Messages
3
het is prijzig en als je niet teveel applicaties tegelijk draait kan je het ook af met een C2550D4I. (deze heeft daarin tegen 4 cores)
en met virtualisatie bedoel ik het draaien van virtuele machines met bv. VMware ESXI of in windows server Hyper-V.
Dit bord onder steunt namelijk geen Vt-d wat cruciaal schijnt te zijn voor Freenas.
 

sjieke

Contributor
Joined
Jun 7, 2011
Messages
125
Is inderdaad prijzig, maar je hebt wel een server-graded moederbord met 8-core cpu, ECC ondersteuning en IPMI. De 12 sata poorten zijn ook zeer handig, geen extra controller nodig. Als je dit dan vergelijkt met een gelijkwaardig moederbord + losse cpu + extra sata controller valt het volgens mij goed mee.

Ik ben alvast tevreden over de prestaties ervan :)

Mijn gemiddeld verbruik zit tussen de 65 en 70W, idle verbruik zit rond de 63W en bij zware belasting piekt deze naar een 90W. Dit met 8 schijven en 16GB ram :)
 

SnOoD

Dabbler
Joined
Jul 31, 2014
Messages
15
Misschien een domme vraag, maar kun je met dit soort moederborden hetzelfde als een standaard moederbord? en wat is het verschil tussen een server graded moederbord en een standaard moederbord?

ik ben namelijk van plan gewoon windows 7 op deze nieuwe bak te draaien, om het voor mij makkelijk te maken, gewoon zonder monitor maar de bak overnemen vanaf mijn "normale" desktop pc, de harddisks heb ik al, en moeten een voor een worden overgezet vanaf mijn dual bay nassen (netgear, buffalo, Conceptronic, en mijn IOcell NDAS) , dus dan zou het in principe alleen nog de mooie Silverstone case kopen, wat geheugen(hoeveel?) en een voeding(hoeveel watt?)

Grtz,
Arno
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Over het algemeen bieden server graded moederborden meer mogelijkheden/functies (Error correcting code RAM geheugen, ondersteuning voor andere types van processoren,...). Het grote verschil zit hem al in de chipset, dit bepaald wat ondersteund wordt van CPU, hoeveel kanalen er beschikbaar zijn voor PCI-e,...

Als het definitief is dat je er windows op zal draaien, en je usenet en torrent client erop zal draaien 24/7 raad ik aan om voor minimaal 4 gigabyte geheugen te gaan. (ik persoonlijk zou minimum 8GB in een systeem steken).
Met een deftige voeding van 300W-350W moet het zeker lukken :smile:

Verder raad ik je dan ook aan om de schijven welke jij zal delen over het netwerk 'logisch' af te scheiden van jouw torrent en usenet download locatie.

Het is niet handig om data te gaan delen vanaf schijf G als deze schijf continu bezig is met downloads te verwerken. Snap je wat ik bedoel? ;-)
 

SnOoD

Dabbler
Joined
Jul 31, 2014
Messages
15
Dankjewel,

Dat is inderdaad het idee, 1 HDD van 2 of 3 TB om op te downloaden, en vervolgens naar de andere HDD's verslepen om daar vanaf te sharen.
 

SnOoD

Dabbler
Joined
Jul 31, 2014
Messages
15
Status
Not open for further replies.
Top