Op zoek naar Freenas topper omgeving Utrecht / Tilburg

Dion de Jong

Cadet
Joined
Aug 13, 2019
Messages
3
Hallo,

Ik heb twee servers. Één met problemen, één wil ik graag optimaliseren. Zelf probeer ik al een aantal dagen met googlen en proberen om het op te lossen, maar ik kom er niet uit. Mocht iemand hier - natuurlijk tegen vergoeding - mij willen helpen, hoor ik dat graag.

Server Tilburg:

FreeNAS-11.1-RELEASE
Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz
16337MB
Uptimed 10GB/E NIC 2 poorten

archiefoud +/- 18TB over 4 seagate schijven raidZ
archiefnieuw +/- 18TB over 5 seagate schijven raidZ
assets 3,6TB over 2 schijven (mirrored)
App_Scratch_Cache 220GB (stripe)

De server in Tilburg is mogelijk wat underpowered t.o.z. van de 42TB opslag hoewel dit verdeeld is over verschillende volumes en deze niet simultaan worden aangeroepen.

Met blackmagic disk speed test lukte het voorheen om rond de 5gb/s te halen en dus om 50% capaciteit te benutten van de 10gb/s NIC.
Met Iperf lukte het soms om 8 a 9 gb/s te halen, maar dit wisselde steeds om met circa 1 gb/s
voorbeeld -

pakket 1 - 8gb/s
pakket 2 - 1gb/s

Jumbo frames heb ik geprobeerd.
Inmiddels geeft het 10GB/e systeem amper nog gehoor - 1mb/s via blackmagic speedtest en 50mb/s met kopiëren vanuit windows.
Via Iperf vanaf computer naar freenas server krijg ik nog 2,6gb/s
de computer heeft een 10GB/E Melanox Nic met 1 poort

met Iperf localhost krijg ik ongeveer 29gb/s.
via de 1gbit ethernet verbinding lukt het wel om de lijn volledig te gebruiken (1gbs)
andere sfp+ kabel of poort gebruiken maakt geen verschil.


Deze server synchroniseer ik via syncthing met een meer moderne in Utrecht
Specs zal ik nog toevoegen als ik weer in Utrecht ben.
In ieder geval 2x een xeon processor, 64GB ram, FreeNas 11,
Uptimed 10GB/E NIC 2 poorten
10 stuks van 8TB Iron Wulf hdd Raidz dus +/- 72TB
We halen ongeveer 5gb/s, graag wil ik dit verhogen richting de 10gb/s

groet,
Dion
 

Dion de Jong

Cadet
Joined
Aug 13, 2019
Messages
3
ter info : https://www.ixsystems.com/community/threads/10-gig-networking-primer.25749/

hoe vol zijn je systemen en wat is de verwachte workload op je schijven? Mirrors voor speed, raidz voor betrouwbaarheid is de essentie die je kan meenemen denk ik.

Bedankt !

Archiefoud is 80% vol (wordt amper aangeroepen, echt archief)
Archiefnieuw is 54% vol(hier werk ik op)
Assets is 7% vol
App_Scratch_Cache is 19% vol.

Write speeds haal ik momenteel tussen de 400 en 500 MB/s, dus dat is opzich mooi..
Read speeds blijven echter hangen op 120 MB/S - en dat is wel gek, want die waren voorheen ook hoger en meer gelijk aan de write speeds.
 

Scareh

Contributor
Joined
Jul 31, 2012
Messages
182
en hoe benader je je archiefnieuw? Is dat nfs/smb?
En de bestanden die op je schijf staan waarmee je werkt: klein/groot? Wat is je werkproces?
 

Dion de Jong

Cadet
Joined
Aug 13, 2019
Messages
3
en hoe benader je je archiefnieuw? Is dat nfs/smb?
En de bestanden die op je schijf staan waarmee je werkt: klein/groot? Wat is je werkproces?

Goedemorgen, bedankt!

Het is inderdaad een SMB share. Het zijn voornamelijk filmbestanden van tussen de 100MB tot 2GB per file.

Wat ook opmerkelijk is, is dat op elke share nu de speedtest read speeds blijven hangen op 120MB/S


de server in Utrecht heeft met een vergelijkbare share hier geen last van met 730 MB/s write en 550 MB/S read.

workflow is momenteel blackmagic disk speed test openen en de netwerk shares testen.
normaliter open ik een premiere pro bestand via de netwerk share en ga ik monteren.

groet,
Dion
 
Top