Bestaande data naar FreeNAS altijd lege schijf nodig?

Status
Not open for further replies.

r-p

Cadet
Joined
Dec 30, 2017
Messages
9
Dag dames, heren,

Na overlijden Seagate Central (plug&play NAS van 4TB) wil ik de zaak goed aanpakken, maar mis een heleboel kennis. Ik probeer veel te lezen, maar vind vaak artikelen die te ver gaan ;)
Nu verwacht ik geen prive-hoorcollege maar zou zeer blij zijn met een paar tips/links/ideeën. Puur en alleen links omdat dit elders allang beschreven is (maar ik dat nog niet heb gevonden) is uiteraard ook prima!
Ik zit o.a. met het feit dat, voor zover ik begrijp, je altijd LEGE schijven moet hebben om 'from scratch' een FreeNAS systeem op te bouwen.

Ik heb:
- 4TB schijf met films (uit Seagate Central, obscuur EXT systeem zegt men, waarschijnlijk nog functioneel en waarschijnlijk leesbaar met Linux en misschien met FreeNAS),
- 3TB aan series (USB3 behuizing met gewone SATA schijf erin)
- geen schijf om dit allemaal op op te slaan (om deze reden ook nog niet een mogelijk WINDOWS programma geprobeerd dat ook mogelijk de 4TB schijf kan lezen (is maar 1 dag geldig, daarna betaalversie))
- HP server met FreeNAS 11 maar zonder schijven (ML10 gen9 8GB G4400)

Planning:
10TB Ultrastar kopen en in FreeNAS server monteren. ($$$...)
4TB en 3TB daarop kopiëren, daarna leeg gooien en in server plaatsen.

Onzekerheid:
10TB wordt eerste ZFS pool (begrijp daar niet heel erg veel van, maar misschien hoeft dat ook niet om het te kunnen gebruiken).
4 en 3 TB wordt dan tweede ZFS pool (want kan ze niet bij de eerste ZFS pool meer toevoegen volgens mij). Hier eventueel iets van een redundancy op toepassen om de ~1TB aan prive-films/foto's op te bewaren (ik heb nog een aparte, niet aan netwerk hangende schijf hiervoor, maar maak hier veel te weinig back-ups op, loop waarschijnlijk al een jaar achter...)

Ben ik helemaal fout bezig? Zie ik vanalles over het hoofd?
Eisen zijn (vooralsnog) beperkt: gewoon vooral toegang van overal in huis tot de films/series/foto's.
Kan ik beter een ander besturingssysteem gebruiken zodat die hele 10TB schijf niet nodig is? Zijn twee nieuwe 4 of 6TB schijven en/of een ander merk veel logischer/verstandiger? (Ultrastar heeft m.i. een goede naam/reputatie en volgens mij ook 5 jaar garantie).
 
Last edited by a moderator:
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Eén 10TB Ultrastar? Geen goed idee! Koop een aantal dezelfde schijven met een lagere capaciteit. Als je één schijf gebruikt en er gebeurt iets mee ben je alles kwijt. Als je RAIDZ2 gebruikt, heb kunnen er twee schijven falen, bij Z1, één. Als je kiest voor Z1, is de vuistregel 3, 5 of 9, disks. RAIDZ2 4, 6, of 10 disks. Ondanks dat het ook vaak afgeraden wordt om Z1 te gebruiken, is het voor huis, tuin, keukengebruik prima, zelf ben ik voor Z2 gegaan: Als je de schijven tegelijkertijd koopt, heb je grote kans dat ze uit dezelfde batch komen en mocht je één schijf het begeven, is er natuurlijk een kans dat tijdens het resilveren van een nieuwe schijf een andere het ook begeeft en ben je je data nog steeds kwijt. Maar aan de andere kant moet je sowieso belangrijke data ook op andere plaatsen backuppen, vandaar dat Z1 voor thuisgebruik van niet-belangrijke data ook vaak gedaan wordt. Meer redundancy in schijven is alleen belangrijk voor de mate van beschikbaarheid (dus dat de NAS door blijft draaien als er één of meerdere schijven het begeven) en het risico dat je niet-belangrijke bestanden verliest. Van belangrijke data heb je immers (meerdere) backups.
Dat backuppen wil ik nogmaals benadrukken, omdat je zegt dat je daarmee achter loopt. Een NAS is géén alternatief voor een backup. Dat lijkt bij sommigen niet door te dringen. Dat is een plaats waar je bestanden opslaat zodat je er overal waar je wilt bij kan. Ook met een NAS kan iets gebeuren (diefstal, waterschade, blikseminslag, vandalisme, stroomuitval kan soms tot schade leiden, hardware die stuk gaat, noem maar op). Slim is om belangrijke data op ten minste 3 plaatsten te bewaren: Op je NAS, op een fysieke backup (externe HD, andere NAS, USB, of wat dan ook), liefst op een andere locatie en als derde online. Die films zijn natuurlijk vervelend om kwijt te raken, maar die kun je wel weer opnieuw erop zetten. Privé bestanden zijn onvervangbaar en daarvoor is dit natuurlijk wel heel belangrijk.

Begin eerst eens met wat inlezen op het "Help & support" --> "New to FreeNAS" gedeelte van dit forum. Vooral het eerste draadje daarin.
Ook moet je even kijken in "Help & support" --> "Hardware". Hierin staat een schat aan informatie.
 
  • Like
Reactions: r-p

r-p

Cadet
Joined
Dec 30, 2017
Messages
9
Bedankt!

Niet dat ik je advies niet waardeer, maar ik heb gisteren twee 10TB Ultrastars gekocht (superdeal, <22ct/GB)
Na inderdaad heel veel lezen geeft de post van simonlebon op 17 augustus 21:29 (link) een redelijke samenvatting van alle andere informatie die ik had gelezen (en vooral hoe ik deze inschat/interpreteer) en waardoor ik deze keuze heb gemaakt.
Ik wil hiermee een ZFS mirror maken (raid1 equivalent) en alle bestaande harde schijven die ik al heb, als back-up in een la laten liggen.

Zo heb ik dan een behoorlijke bescherming tegen uitval van een disk (door mirror en back-up), voldoende ruimte voor uitbreiding de komende jaren (aan lege SATA poorten en zonder uren kwijt te zijn met resilveren in een Z2 setup als ik grotere disks zou plaatsen)

Gezien de kosten, betrouwbaarheid, toekomstige kosten bij vergroten van een Z2 array, risico's van het tig keer resilveren tijdens uitbreiden van een Z2 array, etc. leek me dit een goede keus. Wellicht overschat ik de risico's van het zwaar belasten van deze disks TIJDENS dit resilveren.

Enige minpunt dat ik nu zie is dat ik waarschijnlijk twee disks uit dezelfde serie krijg... maar dat los ik over twee jaar wel op door ze in twee verschillende pools te zetten of zo...
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Dat is ook een optie uiteraard. Echter bij zo'n 2-way mirror ben je na één disk failure je redundantie kwijt, bij Z2 bij twee pas. Die backup zou je bij beide mogelijkheden hebben ;)

Het vervangen van je disks voor grotere disks is wel een puntje inderdaad, al moet ik zeggen dat ik dat zelf sowieso niet op die manier zou doen eigenlijk. Als ik mijn schijven wil vervangen door allemaal nieuwe, dan bouw ik wel een hele nieuwe doos en pomp ik mij data daarna wel over. Moet ik wel wat langer doorsparen :cool:. Maar bij een mirror is het zeker een stuk simpelere klus. Als het gaat om meer disks toevoegen, dan kun je natuurlijk makkelijk een nieuwe Vdev (met redundantie!) toevoegen aan je Zpool. Dat uitroepteken zet ik erbij omdat als één van je Vdevs faalt, je hele Zpool faalt. Of je kan een nieuwe Zpool maken. Dat is bij beide setups geen verschil.

Uiteindelijk komt het ook neer op hoe je het wil gaan gebruiken. Als je er het gaat gebruiken om VM storage o.i.d. dan is een stripe mirror uiteindelijk sowieso de enige goede manier, anders gaat je performance eronder lijden. Kost je wel meer extra opslagcapaciteit (afhankelijk van het aantal disks, maar je wil ook sowieso geen 4-disk z2 maken). Gaat het vooral om statische data dan zou ik zelf toch kiezen voor een Z2 met meerdere disks, omdat ik dan simpelweg meer ruimte over heb voor mijn opslag en twee disk redundantie. Al moet ik zeggen dat ik continu goede backups draai van de belangrijke data en als de fik erin zou vliegen is alleen mijn protemonnee de klos, dus die twee opgeofferde drives voelen ook wel een beetje als weggegooid geld soms. De vraag is nameijk: hoe erg heb ik die redundantie nodig als ik al goede backups heb? Ik kan namelijk prima een paar dagen zonder die NAS om een nieuwe drive erin te pluggen, de pool opnieuw opbouwen en mijn backups terugzetten. Het is natuurlijk wel fijner dat het ook kan door gewoon de kapotte disk te vervangen en laten resilveren, maar eigenlijk heb ik Z2 niet echt nodig. Het enige vervelende is dat ik al mijn datasets en shares e.d. weer opnieuw moet opzetten volgens mij, maar zo complex is dat niet (ik maak altijd bovendien altijd aantekeningen van een geslaagde config).

Maar goed, ik maak er een beetje lang verhaal van, komt omdat het me zelf ook even aan het denken gezet heeft. Als ik weer aan een nieuwe doos begin, ooit, dan zou ik een combinatie maken denk ik. Een stripe mirror om lekker te klooien met VMs en iets anders voor statische opslag. Maar dat zal nog wel even duren.

Succes met de bouw van je systeem!

Edit: ik kwam deze nog tegen, wellicht ook interessant voor jou: https://forums.freenas.org/index.ph...d-why-we-use-mirrors-for-block-storage.44068/
 
Status
Not open for further replies.
Top