freenas op hdd

Status
Not open for further replies.

phreakske

Cadet
Joined
Apr 4, 2016
Messages
1
Kan iemand me helpen, ik wil enkel voor een test freenas even op hdd installeren omdat mijn oudere DFI lanparty X48 LT met zijn oude bios booten van usb niet ondersteund. Aangezien DFI de ondersteuning van de commerciële moederborden gestaakt heeft, rest me geen andere optie.

Ik heb nog een paar oudere kleine 2.5" hdd's en een kleine 30GB SSD, die hier toch maar liggen te liggen.

Ik wil gewoon even multipath iscsi performance testen op freenas voordat ik een DL380 servertje aan koop.

Ik ben een beetje teleurgesteld van de support van synology en ben klaar voor wat verandering.
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Phreakske

Best dat je even de FreeNAS documentatie leest. Hierin staat uitgelegd wat je moet doen: http://doc.freenas.org/9.10/freenas_install.html

In principe komt het erop neer om de ISO te downloaden, deze op CD te branden en vervolgens vanaf de CD te gaan booten. In die setup kan je dan de installatie uitvoeren en deze laten wegschrijven op een schijfje (die schijf kan dan niet meer gebruikt worden in de ZFS pool).

Nu vraag ik me zelf ook nog wel af wat je precies zou willen gaan testen. In een nieuw systeem (andere CPU, meer RAM, andere NIC,...) ga je meer dan waarschijnlijk ook gewoon betere prestatie kunnen behalen dan met het test systeem wat je nu gaat gebruiken.

Nu, je gaat al wel een Idee krijgen hoe FreeNAS werkt (zfs pool aanmaken, datasets indelen, shares aanmaken,...) maar qua performance denk ik niet dat je veel gaat kunnen 'testen' als de hardware extreem verschilt.
 

Scareh

Contributor
Joined
Jul 31, 2012
Messages
182
even inpikken:
geen idee wat de DFI is, maar je kan nooit de performance vergelijken die je gaat hebben op een fiatje vs een ferrari ;-) (bij wijze van spreken). Als je gewoon wil kijken hoe het te configureren kan ik je enkel maar aanraden van even een VM aan te zwengelen.
Qua performance zijn er zoveel verschillen mogelijk: CPU/hoeveel RAM dat een deftige vergelijking zogoed als onmogelijk is.
 
Status
Not open for further replies.
Top