Freenas noob hier, moet wat info hebben

Status
Not open for further replies.

Shadöpansä

Dabbler
Joined
Jun 10, 2016
Messages
10
Beste mensen.

Heb nooit met Freenas gewerkt, en ik word helemaal gek dat ie niet doet wat ik precies wil doen.

ik wil namelijk netwerk share map aanmaken dat als je er in gaat dat ie om een code vraagt, om er in te kunnen komen. En daarna moet iedereen kunnen doen en laten wat hij/zij wilt doen.

ik heb veel al geprobeerd maar mij lukt het niet en word erg gefrustreerd hierdoor.

Zou iemand mij kunnen helpen en laten zien hoe dit werkt wat ik moet doen?

Groet,

FB
 

MisterIce

Explorer
Joined
May 21, 2016
Messages
87
Je geeft niet echt veel info om mee te werken ...

"Het lukt niet" is geen beschrijving van je probleem. Wat lukt er niet? Beschrijf is goed wat je probleem is, want nu kan niemand je nog helpen.

Gr
 

Shadöpansä

Dabbler
Joined
Jun 10, 2016
Messages
10
ik heb dus een volume aangemaakt 1,5 TB, met een gegevensset die ik Data-Disk heb genoemd.
Toen had ik een gebruiker aangemaakt met een wachtwoord, en deze ook op mijn gegevensset gezet Data-Disk zodat als je de map wilt benaderen de code moet gebruiken. Dacht ik zo.
Daarna had ik dus een Windows (CIFS)-share toegevoegd op mijn gegevensset.

Ik dacht dus zo, dan heb ik op mijn gegevensset dus "Data-Disk", een Windows share map met een code er op. maar gek genoeg kan ik hem steeds benaderen zonder wachtwoord als je ip adres in typt.

Wat doe ik dan hier fout?.

Groet,

FB
 

MisterIce

Explorer
Joined
May 21, 2016
Messages
87
Moet je toch is naar de permissies kijken van je share map. Heb je alles in FreeNAS wel goed gezet? Ik had in het begin hetzelfde probleem en het was simpelweg gewoon de permissie instelling.

Bijv:
Klik is rechtermuis op je CIFS share -> 'Beveiliging' en bij de namen/groepen zou alleen je FreeNAS aangemaakte gebruiker moeten staan.
 

Shadöpansä

Dabbler
Joined
Jun 10, 2016
Messages
10
Er staat bij namen en groepen: Iedereen. Root (Unix User\root). Wheel (Unix Group \wheel).

En raar genoeg maakt mijn gebruiker ook steeds een map aan in mijn gesharede map
 

MisterIce

Explorer
Joined
May 21, 2016
Messages
87
Nee, die link is al vrij beknopt en je moet er wel wat tijd in steken... Anders is dit sowieso niets voor jou.

FreeNAS is een leerproces ;-)
 

Shadöpansä

Dabbler
Joined
Jun 10, 2016
Messages
10
Hier kom ik ook niet echt verder mee, en ik ga er wel tijd in steken. Vandaar dat ik je het ook vraag om aantal basic dingen uit te kunnen leggen aan mij. Maar goed ik kijk wel verder toch bedankt.
 

WBos

Dabbler
Joined
Feb 25, 2016
Messages
18
lees de verschillende handleidingen, ik hoop in ieder geval dat je wel met je hardware keuze rekening hebt gehouden met de minimale eisen om een stabiele freenas te hebben.
 
Status
Not open for further replies.
Top