AMD nas build

Status
Not open for further replies.
Joined
Mar 12, 2015
Messages
8
Ik wil een nas bouwen van een oude pc om mijn foto's en backups op te zetten de specs:
Amd athlon 64 x2 4200+
ASUS ABN-E
Sapphire hd6450 passive-cooled
Mischien een promise ex4350 raid card
Kingston KAC-VR316L/8G ecc ram
en 2x 4tb WD greens of reds

Is dit een goede NAS? en is het betrouwbaar?
 
Last edited:
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Je hebt nog veel te lezen voor je aan FreeNAS moet beginnen denk ik. Lees eerst de hardware stickies eens. Daar staat al heel veel nuttige informatie. Dan kom je er ook al snel achter dat dit voorgestelde systeem niet bepaald aanbevolen wordt. Bovendien zijn diverse onderdelen onderling al niet met elkaar compatible:
  • CPU ondersteunt tot DDR3-1333MHz || geheugen uit jouw lijstje is DDR3-1600MHz
  • Mobo is socket 939 (voor single-core CPUs & DDR geheugen) || processor socket AM3 (938-pin) (multicore, DDR2/3)
  • MoBo ondersteunt 400/333/266 MHz DDR geheugen || geheugen uit jouw lijstje is DDR3-1600MHz
  • MoBo ondersteunt tot 4GB geheugen, tot 1GB per socket || geheugen uit jouw lijstje is 8GB
Verder spreek je over een RAID card, terwijl 1) deze al op dit moederbord geïntegreerd zit en 2) nog veel belangrijker: je deze helemaal niet wil gebruiken voor ZFS.

Ik raad je aan even het forum wat verder door te spitten, er zijn genoeg mogelijkheden voor een beperkt budget! Als je wat meer onderzoek gedaan hebt kun je misschien ook overwegen je vragen in het Engelstalige deel te stellen, daar zit nog véél meer kennis!
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Haha, well..i had some spare time in the office, since our servers are being updated, and i thought let's help this fellow Dutch guy ;)
But regardless of my "in depth" research, i still hadn't noticed that the RAM was non-ECC. I saw that the OP wrote it was ECC and never bothered to verify.
 
Joined
Mar 12, 2015
Messages
8
de pc werkt nu gwn zonder problemen met 2gb ram maar ik gebruik deze pc nauwelijks en ik wil graag een nas. maar na wat lezen kwam ik er achter dat zfs ecc ram nodig heeft dus had ik dit ram setje gevonden maar die is dus niet compatible weten julie dan wel een goede 8gb ecc ram set?
 
Joined
Mar 12, 2015
Messages
8
sorry ik heb een athlon 64 x2 4200+ ik vroeg het aan degene waar ik de pc van heb en die had gezegt dat het een x4 640 was
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Hier klopt iets niet. Je zegt dat je nu dit moederbord met deze CPU gebruikt? Dat is onmogelijk, want dat zijn verschillende CPU sockets (939 vs AM3). Verder kan dat moederbord maar 4GB geheugen aan, wat de helft is van het minimum voor FreeNAS. Misschien krijg je het aan de praat met minder, maar dat is wel vragen om problemen.

De juiste set geheugen is vooral afhankelijk van je moederbord en CPU. Er blijft niet veel ECC over voor dit moederbord. Ik zag eerst deze, maar door een opmerking in het moedebord manual "Due to CPU limitations, DIMM modules with 128 Mb memory chips or double-sided x 16 chips are not supported in this motherboard" gaat dat dus niet werken. Daarnaast heb je nog deze, maar na even één van de part nummers op te zoeken, kom je bij hetzelfde probleem. M.A.W. ik krijg zo snel geen (4x)1GB ECC geheugen gevonden wat compatibel is met dit moederbord.

Om nog wat zout in de wonden te gooien wil ik je ook nog wijzen op een andere opmerking uit het moederbord manual: "Due to chipset resource allocation, the system may detect less than 4GB of system memory when you installed four 1GB DDR memory modules". Kans dus dat je nóg minder dan 4GB over gaat houden.

Dit moederbord is simpelweg niet geschikt.

Nogmaals, lees de hardware stickies eens door. Daar kun je veel informatie vinden. Te beginnen met deze.
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
sorry ik heb een athlon 64 x2 4200+ ik vroeg het aan degene waar ik de pc van heb en die had gezegd dat het een x4 640 was
Dan kan het inderdaad wel kloppen (revisie E4 & E6 zijn socket 939). Ik kan voor deze processor specifiek niets vinden in relatie tot ECC, maar voor zover ik hier kan zien (het was wel even zoeken) ondersteunen Athlon 64 processoren ECC.

Maar dan nog blijft overeind dat dit moederbord niet gaat werken, omdat je er simpelweg niet het juiste / de juiste hoeveelheid geheugen in krijgt.

Het is inmiddels wel héél duidelijk dat ik vandaag weinig te doen had op kantoor :rolleyes:
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Dat is een stuk beter! Bedenk wel dat je daar nog wel geheugen bij nodig hebt, een nieuwe case (deze past niet in de case van jou oude pc) en wellicht een andere voeding. Dat laatste kan ik mis hebben, maar als de oude voeding net zo oud is als het moederbord, kan het haast niet anders.
 
Joined
Mar 12, 2015
Messages
8
Ik heb nog een halfjaar oude crosair voeding en voor de schijfen en ram wilde ik het zelfde kiezen als wat ik al wilde maar Is de 20euro extra van WD Green naar red het echt Waard?
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Non-ECC geheugen is geen aanrader. En de HDD's... Tja, daarover zijn de meningen nogal verdeeld. Ik heb zelf erg goede ervaringen met Hitachi. Kijk maar in mijn handtekening.
 
Joined
Mar 12, 2015
Messages
8
Ik bedoel de Kingston KAC-VR316L/8G ecc ram en over de schijfen die van Hitachi zijn wel heel duur dus ik denk dat ik voor WD reds ga
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Status
Not open for further replies.
Top