HDD's hergebruik in windows PC

Status
Not open for further replies.

Rob1

Dabbler
Joined
Aug 28, 2013
Messages
36
Beste allemaal,

Ik ga van mijn oude PC een nieuwe FreeNAS maken. Ik kan daarvoor wat spullen uit de oude gebruiken.
Ik wil in de nieuwe grotere HDD plaatsen. De HDD's in de oude zijn vol. Voor mij is het geen probleem alle data over te zetten als de nieuwe klaar is. Ik wil echter de oude HDD formatteren en weer gebruiken in een windows PC. Kan dat?

Mvg,
Rob
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Rob

Volgens mij zijn er 2 opties:

Optie 1. Je vervangt 1 per 1 de oude schijf met een nieuwe schijf. Je nieuwe schijf zal de oude schijf vervangen in je reeds bestaande pool. Als alle schijven vervangen zijn zou je pool ook automatisch vergroot moeten worden.
Optie 2. Je sluit nu al alle nieuwe schijven aan, maakt een nieuwe pool welke al je nieuwe schijven bevat en transfereert de data manueel over (via de shell op je freenas van je oude pool naar je nieuwe pool. Het nadeel hier is wel dat je dus tijdelijk ALLE oude schijven en alle nieuwe schijven aangesloten moet hebben in uw pc, het zou best wel kunnen dat je niet genoeg poorten beschikbaar hebt en dan zou je eigenlijk voor optie 1 moeten kiezen.
 

Rob1

Dabbler
Joined
Aug 28, 2013
Messages
36
Hoi FritVetBE,

Bedankt voor je reactie. Maar het is eigenlijk niet het antwoord op mijn vraag, als kan ik je antwoord wel gebruiken hoor.

Bedoeling is een nieuwe NAS te bouwen, deels met oude spullen en met nieuwe grotere HDD's.
De oude schijven wil ik hergebruiken in een Windows PC, maar zijn die nog te formatteren naar NTFS?
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Rob

Ik vermoed dat dit geen enkel probleem zou moeten zijn :smile:

Zolang de schijf fysiek niet kapot zou zijn, en nog perfect herkend wordt door je BIOS zou er niets aan de hand mogen zijn. Windows zal uw schijf wel herkennen, maar het bestandssysteem zal die niet herkennen. Daarom zal jij dus inderdaad vanuit windows je schijf nog moeten formatteren. Dit kan via diskmgmt.msc (start > uitvoeren )/

Met vriendelijke groeten
 

Rob1

Dabbler
Joined
Aug 28, 2013
Messages
36
Het is gelukt. Ik was al bezig met het maken van een back-up van de schijven van de server. Hierna heb ik als test even een kleine oude HDD gemonteerd, deze daarna in een PC gestoken. Deze is inderdaad weer te bereiken en te formatteren.

Bedankt!
 
Status
Not open for further replies.
Top