TrueNAS on old 2bay Seagate NAS

Nossie

Cadet
Joined
Oct 29, 2022
Messages
2
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen week een oude Seagate NAS type Seagate STCT8000200. Hier zat oorspronkelijk 2x 4TB in.

Nu heb er even 2x 500GB in gedaan om hem weer eens op te starten.

Seagate geeft helemaal geen ondersteuning meer, er zijn ook geen software pakketten om te downloaden. Ik wilde hem eigenlijk gaan gebruiken voor m'n ip camera want voorheen had Seagate ook een soort 'Surveillance Station'. Maar dat is allemaal niet meer beschikbaar.

Nu wil ik er een ander OS op zetten maar weet niet hoe dat gaat en of het überhaupt mogelijk is met dit oude ding.

Hij heeft 512MB opslag en 1,2Ghz processor, geen idee wat voor soort processor het is. Staat ok niet bij Tweakers en bij Seagate heb ik ook gezocht maar ik kon het niet vinden.

Mijn vraag is nu of er True NAS op kan draaien en hoe zet ik dat er op?

De NAS heeft USB poorten mocht het nodig nodig zijn.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Nossie
 

jgreco

Resident Grinch
Joined
May 29, 2011
Messages
18,681
Hartelijk groeten -

Het spijt ons te horen over uw stopgezette en niet-ondersteunde product. Helaas gebruikt TrueNAS ZFS, waarvoor veel RAM (16 GB+) nodig is, en is gericht op de Intel/AMD 64-bits markt. Je kleine ingebouwde NAS-eenheid zal nooit TrueNAS kunnen draaien, omdat hij niet genoeg RAM of CPU heeft. Het kan echter mogelijk zijn om een andere variant van FreeBSD of Linux erop te laden en het als een kleine server te gebruiken. Het zou echter geen gemakkelijk proces zijn.

Vergeef me de Google Translate. Ik spreek geen Nederlands, maar ik wilde er zeker van zijn dat een redelijk antwoord je bereikte.

Vriendelijke groeten.
----------------------------------------------
Greetings -

Sorry to hear about your discontinued and unsupported product. Unfortunately, TrueNAS uses ZFS, which requires gobs of RAM (16GB+), and is targeted at the Intel/AMD 64-bit market. Your little embedded NAS unit will never be able to run TrueNAS, as it has neither enough RAM nor CPU. However, it may be possible to load some other variant of FreeBSD or Linux onto it and use it as a small server. It would not be an easy process, however.

Please forgive the Google Translate. I don't speak Dutch but I wanted to make sure a reasonable answer reached you.

Best regards.
 

Nossie

Cadet
Joined
Oct 29, 2022
Messages
2
The translation is OK. I understand what you are saying.
Do you have a suggestion for an other open source nas/server OS? And most important, how to install.....
 

jgreco

Resident Grinch
Joined
May 29, 2011
Messages
18,681
I am not aware of any projects that have released a NAS OS specifically for these kinds of devices. Since their average lifespan seems to be three to five years, that is unfortunate. It seems like they should be reusable.
 

ddaenen1

Patron
Joined
Nov 25, 2019
Messages
318
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen week een oude Seagate NAS type Seagate STCT8000200. Hier zat oorspronkelijk 2x 4TB in.

Nu heb er even 2x 500GB in gedaan om hem weer eens op te starten.

Seagate geeft helemaal geen ondersteuning meer, er zijn ook geen software pakketten om te downloaden. Ik wilde hem eigenlijk gaan gebruiken voor m'n ip camera want voorheen had Seagate ook een soort 'Surveillance Station'. Maar dat is allemaal niet meer beschikbaar.

Nu wil ik er een ander OS op zetten maar weet niet hoe dat gaat en of het überhaupt mogelijk is met dit oude ding.

Hij heeft 512MB opslag en 1,2Ghz processor, geen idee wat voor soort processor het is. Staat ok niet bij Tweakers en bij Seagate heb ik ook gezocht maar ik kon het niet vinden.

Mijn vraag is nu of er True NAS op kan draaien en hoe zet ik dat er op?

De NAS heeft USB poorten mocht het nodig nodig zijn.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Nossie
Google, je beste vriend :wink:

Long product name Seagate STCT8000200 NAS/storage server Desktop Ethernet LAN Black :
2 x 4TB, 2 x SATA II, 2.5"/3.5" Hot swap, ARM 1.2GHz, 512MB DDRIII, 2 x USB 3.0, Gigabit Ethernet, RAID, Seagate NAS OS 4

Full specs hier
 
Last edited:
Joined
May 31, 2023
Messages
1
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen week een oude Seagate NAS type Seagate STCT8000200. Hier zat oorspronkelijk 2x 4TB in.

Nu heb er even 2x 500GB in gedaan om hem weer eens op te starten.

Seagate geeft helemaal geen ondersteuning meer, er zijn ook geen software pakketten om te downloaden. Ik wilde hem eigenlijk gaan gebruiken voor m'n ip camera want voorheen had Seagate ook een soort 'Surveillance Station'. Maar dat is allemaal niet meer beschikbaar.

Nu wil ik er een ander OS op zetten maar weet niet hoe dat gaat en of het überhaupt mogelijk is met dit oude ding.

Hij heeft 512MB opslag en 1,2Ghz processor, geen idee wat voor soort processor het is. Staat ok niet bij Tweakers en bij Seagate heb ik ook gezocht maar ik kon het niet vinden.

Mijn vraag is nu of er True NAS op kan draaien en hoe zet ik dat er op?

De NAS heeft USB poorten mocht het nodig nodig zijn.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet, dumb ways to die

Nossie

To my knowledge, no projects have yet published a NAS OS tailored to these gadgets. It's a shame that they only live for about five years on average. They should be reusable, right?
 
Top