Nieuwe hardware maar Volume behouden

Status
Not open for further replies.

Evertb1

Guru
Joined
May 31, 2016
Messages
700
Ik heb een poosje "gestoeid" met Freenas 9.3 op wat gewone PC hardware en heb er gaandeweg veel vertrouwen in gekregen. Ook al draait het op een goedkoop Asrock moederbordje met non ECC geheugen, het gaat tot nu toe foutloos. Ik heb aan mijn ZFS pool dan ook steeds meer data toe vertrouwd (wel met een goede back-up strategie). Mijn Processor (weliswaar geen Xeon maar ondersteund ECC), voeding, behuizing en HDU's (4 x WD Red) zijn prima dus ik vond het tijd om een meer server waardig moederbord (Supermicro X10SLF-7) en ECC geheugen (Samsung ECC DDR3L-1600 2 x 8 GB) te kopen en dus wat meer tegemoet te komen aan de aanbevelingen voor een Freenas box.

Nu wil ik mijn bestaande pool aan schijven (en dus het bestaande volume) gewoon behouden en ben dus maar eens wat gaan lezen op het internet om te kijken hoe dat moet. Echter de verschillend bronnen die ik heb gevonden spreken elkaar op punten tegen wat de beste methode is. Wel of niet een export/import van het volume doen, scrub wel of niet draaien etc. Ik heb voor mezelf de volgend stappen uitgestippeld en zou adviezen/commentaar op prijs stellen.

1) kopie maken van het config bestand op een USB stick
2) Freenas netjes down brengen (export van volume niet nodig?)
3) Oude hardware verwijderen en nieuwe hardware inbouwen en de HDU's ook direct aansluiten
4) Freenas installeren (op twee USB sticks in plaats van de SSD waar het nu op staat)
5) Volume importeren
6) Config importeren

Ik hoop hier mee zonder al te veel drama een makkelijke overstap te doen naar de betere hardware. Bij voorbaat bedankt voor je bijdrage.
 

jprouvos

Dabbler
Joined
May 15, 2014
Messages
16
Hi Evert,

Je stappen plan lijkt mij te kloppen.
Eventueel kan je stap 5 weg laten. Door je config te importeren gaat FreeNAS je bestaande pool terug herkennen en deze automagisch importeren.

Groet,
J.
 

Evertb1

Guru
Joined
May 31, 2016
Messages
700
Inmiddels heb ik de migratie naar betere hardware uitgevoerd. En zoals J. al stelde: stap 5 was niet nodig. In feite ging het erg moeiteloos. Nu ga ik me maar eens bezig houden met wat plug-ins en alles wat daar bij hoort.
 
Status
Not open for further replies.
Top