Wegvallen AFP (Timecapsule) en CIPF shares

Status
Not open for further replies.

SHIFTER147

Cadet
Joined
Jul 18, 2016
Messages
3
Beste forumleden,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en ben afgelopen week zelf aan het spelen gegaan met Freenas.
Ik heb diverse tutorials gevolgd en forums gelezen om de machine te configureren. Maar loop tegen een aantal problemen aan die ik (nog) niet begrijp...

Ik zal eerst de specs en opbouw van de machine uitleggen.

Freenas 9.10
Asrock 970 extreme moederboard
AMD 6300 CPU (6-cores)
16gb geheugen (geen ECC)
2x 1TB in mirror -> Timemachine (AFP share)
2x1TB in mirror -> Windows Backups (CIPF share)
1x2TB stripe -> Data 1
1x2TB stripe -> Data 2

Ik connect met de Mac via AFP om timemachine backups te draaien. Ondank dat apple steeds meer richting smb gaat, is timemachine alleen te gebruiken via AFP.

De rest van de schijven deel ik in het netwerk via CIPF omdat hier ook een Kodi mediaplayer aan hangt die AFP niet begrijpt.
Losse data kopieer ik via het netwerk via de mac, (nieuwe series, films, cd rips etc.)


Ik loop alleen tegen een paar kleine problemen aan, namelijk:

  • Timemachine backups draait de eerste keer prima, maar bij de automatische backups is de schijf niet meer vindbaar.
Ik heb diverse forums gelezen maar kan niet echt tot een oplossing komen. Ik lees veel over de mdns responder, echter heb ik hier niet genoeg ervaring in om dit te begrijpen.
Rebooten van de machine werkt, misschien dat het AFP protocol dan opnieuw opgestart word?
  • Ik verlies vaak de connectie met mijn shares. Ik zie de freenas staan in mijn netwerk, zodra ik connect gebeurt en niks en verdwijnt hij uit de netwerk lijst op de mac. Nu kan ik met cmd-k opnieuw connecten en die werkt dat vaak prima. Maar toch is het niet ideaal.
Ik verwacht dat er ergens wat fout gaat met het tegelijkertijd verbinden via AFP en SMB. Maar mijn ervaring in deze protocollen en de exacte invloeden op elkaar zijn niet zo groot. Ik heb veel gezocht op het internet en in diverse forums, maar ik kom niet tot een oplossing.

Ik zie vaak een melding voorbij komen met mdns responder erin. Mogelijk dat hier iets aan de hand is.

Kan iemand mij hier bij helpen? Alvast erg bedankt!
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Status
Not open for further replies.
Top