Upgrade FreeNAS 8.3.1 naar 9.1.1

Status
Not open for further replies.

robertjan11

Dabbler
Joined
May 14, 2013
Messages
35
Beste forum leden,

Ik heb vandaag geprobeerd op mijn huide FreeNAS 8.3.1 te upgraden naar 9.1.1. Huidige installatie staat op een USB stick. Volgende heb ik gedaan:

- Configuratie backup gemaakt
- Nas uitgeschakeld
- Huidige USB verwijderd en nieuwe/schone USB er in gedaan
- FreeNAS 9.1.1 geinstalleerd
- Configuratie terug gezet

Volgens heb ik het probleem dat mijn pool niet zichtbaar is met een alarm die luid: the volume Volume1 RaidZ (ZFS) status is UNKNOWN.

Als ik via de shell de "zpool status" bekijk krijg ik de error: "
zpool status no pools available
Naar wat zoeken op internet kwam ik er achter dat het ligt aan de zpool verzie 26 die 8.3.1 gebruikt en de zpool verzie 5000 die 9.1 gebruikt.

Maar ik kan eigenlijk nergens duidelijk op het internet vinden hoe ik zonder data verlies me pool kan upgraden zodat ik wel verzie 9.1 aan de praat krijg.

Moet ik bijvoorbeeld eerst in 8.3.1 mijn pool upgraden voordat ik 9.1 installeer of moet dat naar de installatie van 9.1?.. ik heb geprobeerd om "zpool upgrade" uit te voeren in 9.1 maar dan krijg ik ook de melding dat die de pool niet kan vinden..

:( i verwacht niet de enige te zijn die dit probleem heeft.. kan iemand me stap bij stap uitleggen hoe ik zonder problemen kan upgraden naar 9.1?

alvast bedankt!!
 

imdos

Dabbler
Joined
Feb 23, 2012
Messages
34
Stop je andere stick weer terug, controleer of je zpool er nog staat en doe dan een upgrade via de GUI. Waarom starten via kale stick met config?
Desnoods als je je oude config veilig wil stellen doe je een volledige disc to disc met dd.

Upgrade van je zpool (naar 5000) kan alleen in 9.1.1. Ik weet alleen niet of 26 de laatste versie op 8.3.1 is.
 

robertjan11

Dabbler
Joined
May 14, 2013
Messages
35
@fd0 zpool import geprobeert maar verranderd niets..

@imdos andere stick is noodzakelijk omdat FreeNAS 9.1.1 minimaal 4gb nodig heeft en me huidige verzie draait nog op een 2gb en een upgrade via de GUI is niet ondersteund

Inmiddels ben ik er al wel achter waar het probleem zit, probleem zit hem in dat de driver van mijn Areca controller niet in verzie 9.1.1 zit.. nu een mogelijkheid vinden om deze op een juiste manier te installeren op FreeNAS 9.1.1
 

imdos

Dabbler
Joined
Feb 23, 2012
Messages
34
@imdos andere stick is noodzakelijk omdat FreeNAS 9.1.1 minimaal 4gb nodig heeft en me huidige verzie draait nog op een 2gb en een upgrade via de GUI is niet ondersteund
Dat was bij 9.x.x RC zoveel. Ik heb nu namelijk gewoon 9.1.1 draaien op een 2 Gb stick.
Inmiddels ben ik er al wel achter waar het probleem zit, probleem zit hem in dat de driver van mijn Areca controller niet in verzie 9.1.1 zit.. nu een mogelijkheid vinden om deze op een juiste manier te installeren op FreeNAS 9.1.1

Balen. Is er überhaupt ondersteuning voor je Areca controller in de reguliere FreeBSD?
 

robertjan11

Dabbler
Joined
May 14, 2013
Messages
35
Nou mijn volumes werken eindelijk!! Naar het handmatig installeren van de areca driver... Maar nu loop ik tegen het volgende aan dat me plug-ins natuurlijk niet zomaar werken.. Ik las ergens dat het migreren van je jail mogelijk was maar weet niet meer waar...?
 
Status
Not open for further replies.
Top