twee gebruikers via ssh zelfde dataset andere permissies?

Status
Not open for further replies.

djwacko

Cadet
Joined
Jun 6, 2013
Messages
2
Hallo,

Ik heb FreeNAS-8.3.0-RELEASE-p1-x86 (r12825). Dit is de eerste keer dat ik een nas in huis heb. Ik kan alleen redelijk opverweg met windows dus ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is. Ik ben niet zo thuis in het gebruik van vakjargon van andere besturingssystemen. :o

Blijkbaar ben ik de enige die thuis een simpele NAS wil hebben waar ik van buitenshuis met meerdere personen toegang heb tot dezelfde mappen in mijn CIFS share, waarvan de gebruikers onderling verschillende rechten hebben. Ik heb maar twee eisen voor mijn NAS:

1. Als ik met mijn smartphone een foto maak, wil ik die gewoon op mijn nas kunnen zetten en heb dus schrijfrecht nodig.
2. Echter als mijn vriendin op het station via een wifi hotspot wat muziek op haar laptop wil zetten, wil ik niet dat ze per ongeluk, met dat geweldige touchpad van die laptop, een hele zooi bestanden copieerd of misschien wel verwijderd.

Is hier een oplossing voor? Ik krijg het niet voor elkaar om haar alleen leesrecht en mezelf lees en schrijfrecht te geven. Het is of alletwee alleen leesrecht, of alle twee lees en schrijfrecht. Ik heb al geprobeerd om haar in en andere groep te zetten en mijn groep eigenaar te maken. Ik heb al bij haar de schrijfrechten weggehaald , maar dan zijn ze bij mij ook weg. Bij de ZFS permissies krijg ik het ook niet voorelkaar.

Ik hoop dat iemand weet hoe dit moet.
 
Status
Not open for further replies.
Top