Schijfrechten

Status
Not open for further replies.

fatalflame

Cadet
Joined
Jun 17, 2014
Messages
6
Met 1 user krijg ik maar geen toegang tot de schijf in windows en ik probeer al een week te achterhalen waarom niet maar ik kom er niet uit.

1. De desbetreffende user is aangemaakt onder de defaultinstellingen en heeft geen extra groep en is dus alleen lid van de primary group. De primary group is door het systeem aangemaakt onder groups met de defaultinstellingen.
2. Onder "opslag" heb ik in het zfsvolume een zfsdataset aangemaakt met als type ACL unix (omdat ik geen AD gebruik).
3. De Owner van die dataset is de desbetreffende user en die heeft alle rechten. De groepseigenaar is Wheels en ook die heeft alle rechten.
4. De service Cifs heeft dezelfde groep als mijn windowscomputers en is verder als default door het systeem gevuld.
5. De Cifs share heeft het juiste pad naar de dataset, inherit ACL is aangevinkt, en browsable to network clients ook. Verder niets.

Ondanks dat de user gewoon eigenaar is van de dataset krijg ik geen enkele toegang. Als ik de user deel uit laat maken van de groep wheels heeft hij (logischerwijs) alle rechten. Niet de bedoeling want hij heeft alleen toegang tot die bepaalde dataset. Hoe zit dit nu? Ik zou denken dat als de gebruiker eigenaar is van de dataset met bijbehorende rechten zou de toegang toch gewoon goed moeten zijn?

Ik gebruik freenas 9.2.1.5 en de fix voor het aan- en uitzetten van de cifs service heb ik geïnstalleerd en die werkt. Ik kan de service dus gewoon aan- en uitzetten. (overigens voor de fix had ik dit probleem ook al).

Zou iemand een oplossing weten voor dit probleem?
 

DrKK

FreeNAS Generalissimo
Joined
Oct 15, 2013
Messages
3,630
Why do we even have a Dutch section? 99.28% of Dutch people speak English fluently, and by posting your questions in Dutch, you reduce the number of people that can help you by what...99%?

:)

Ik kwam jou tegen...oheo....jij was verlegen...oheo...loop nu al dagen....oheooo
 

fatalflame

Cadet
Joined
Jun 17, 2014
Messages
6
Of course that's true. But if I post something in the Dutch section it's normal that I do that in Dutch. The Dutch section was already here you know...I didn't start it.

Hope you give me a solution if i post it in the English section :)
 

DrKK

FreeNAS Generalissimo
Joined
Oct 15, 2013
Messages
3,630
Permissions are hard.
 

cyberjock

Inactive Account
Joined
Mar 25, 2012
Messages
19,526
I hate writing crap in non-English sections in English, but I am in the process or writing a guide for permissions. I have no ETA but I'd like to think that conservatively it will be out in the next month, but will likely be out in about 2 weeks. I'm *hoping* to have it be released to coincide with 9.2.1.6-RELEASE but time will tell.
 

fatalflame

Cadet
Joined
Jun 17, 2014
Messages
6
Ok thanks, I will read that for sure. I read many guidelines by now but they are not what I expected..often they use the permission 777.
And I will write in English and in the English section from now on :)
 

cyberjock

Inactive Account
Joined
Mar 25, 2012
Messages
19,526
For starters, you don't want to use chmod and such.. you want to do setfacl and getfacl.
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Hey Fatalflame

Dus als ik het goed begrijp gebruik je geen AD?

Wat ik zou proberen (het lijkt misschien een beetje stom...) is om de gebruiker hetzelfde wachtwoord te geven in account management in FreeNAS, als de gebruikersaccount op de windows computer.
Kan je dan wel op de share?

Bijkomend kan je ook proberen om vanaf een andere gebruikers account in te loggen op uw windows computer, proberen de share te openen. Mogelijk zou dan een windows credentials prompt tevoorschijn komen op uw computer, waarin je dan de gegevens van de FreeNAS user account kunt ingeven om toegang te krijgen.

Ik herinner me namelijk dat ik vroeger ook iets soortgelijks voor had, en ben er uiteindelijk ook doorheen geraakt, ik zou je graag willen verder helpen :)
 
Status
Not open for further replies.
Top