rechtenproblemen

Status
Not open for further replies.

tonvanunen

Dabbler
Joined
Sep 7, 2015
Messages
13
De situatie:
- Freenas 9.3.1. draait
- uitgangspunt is ongeautoriseerde toegang tot de directories en bestanden via Guest Account zonder wachtwoord
- vanuit mijn Windows pc kan ik alle bewerkingen uitvoeren
- wil ik via mijn sonos-app de muziekmap op de server aanwijzen dan wordt er gevraagd om een user en wachtwoord
- als ik daar niets invul dan is de map niet toegankelijk
- als ik als user "root" met bijbehorend wachtwoord invul dan heb ik wel toegang

Wat doe ik verkeerd?

Als er nog meer informatie nodig is, laat het me weten.
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Tonvanunen

Ik verwacht dat het ergens iets te maken zou moeten hebben met de instellingen van uw share. Hieronder enkele suggesties:

- Vink in de share settings van de desbetreffende share het volgende aan 'Allow guest access'. Hierdoor zouden er geen credentials meer gevraagd worden. Alle users die via de share uitkomen zullen gebruik maken van de 'guest' user account welke werd ingesteld in SERVICES > CIFS. (standaard is dit de user account 'guest').

Vervolgens komt het er ook op neer dat dus die specifieke account 'guest' ook voldoende rechten heeft op de dataset, zei het als user owner, group owner of other.

Laat even van je horen mocht er iets niet duidelijk zijn, of als je het toch werkende zou hebben gekregen! ;-)

Veel succes!
 

tonvanunen

Dabbler
Joined
Sep 7, 2015
Messages
13
Dat is juist het vreemde. Allow guest access staat aangevinkt. Ik heb guest alle rechten gegeven op de dataset en guest ook in de group gezet.
Tot nu toe zonder resultaat.
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Hmm... Wat me nog snel even te binnenschiet, wat voor type ACL heb je ingesteld op de dataset welke je shared? UNIX like or Windows type?
 

tonvanunen

Dabbler
Joined
Sep 7, 2015
Messages
13
ACL staat op Windows.
Ik heb de vraag ook in het engels gesteld en daar krijg ik als tip om juist het vinkje weg te halen bij 'disable password authentication' en dan bij de users guest een wachtwoord te geven....
Ik heb dit nog niet uit kunnen proberen....
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Hmm, misschien dat je hem eens moet instellen op unix permissions. Als ik me niet vergis moet je zelf via een windows PC de share permissies aanpassen als je hem instelt op Windows permissies door middel van een account te gebruiken welke voldoende rechten heeft (de user owner of de group owner).

Ik heb voor mijn dataset de unix permissions ingesteld, en vervolgens in other op Read en Execute aangevinkt, dat zou gewoon moeten worden zonder wachtwoord ;-)
 

tonvanunen

Dabbler
Joined
Sep 7, 2015
Messages
13
De Unix-tip heb ik niet meer uitgevoerd. De documentatie sloot niet aan bij jouw tekst.

Ik besloot mijn ingeving te volgen: namelijk het guest account verwijderen en daarna opnieuw opvoeren.
Wel vantevoren bij de permissions, CIFS-shares en CIFS-service de verwijzingen naar "guest" aangepast in "root"
Na het opnieuw opvoeren van het guest account de permissions en verwijzingen in de CIFS-hoek weer teruggezet
En het werkte.....
Vreemd maar waar.

Dank voor het meedenken.
 
Status
Not open for further replies.
Top