iemand tijd om mij te helpen mijn eigen nas te bouwen ?

Status
Not open for further replies.

skipke

Cadet
Joined
Jan 25, 2016
Messages
5
hallo vrienden mij even voorstellen ben van antwerpen ben een noob op gebied van nas heb een hele tijd via windows gestreamt nu ben ik tegen freenas aangelopen en dit lijkt mij vet om met mijn systeem aan te maken
even opsommen wat ik heb

mijn case is deze
liam li
Inbouwslot: 5x 5,25 inch extern, 20x 3,5 inch intern
https://www.alternate.be/Lian-Li/PC-D8000-Big-tower-behuizing/html/product/1015541?tk=7&lk=5895

moederbordje
asrock z87 extremell/ac whit 22 sata
http://www.anandtech.com/show/7524/...and-the-h81-pro-btc-for-cryptocurrency-mining


FreeNAS-9.3-STABLE-201601181840
Platform Intel(R) Core(TM) i5-4440 CPU @ 3.10GHz
Memory 32668MB
1000w corsair voeding
3d videokaart

10 hd van 2 tb
1 hd van 8 tb

ik zou deze case echt als home nas willen bouwen zodat mijn media films series en muziek kan streamen naar mijn shield ,ipad ,en kodi
is dit mogelijk

FreeNAS-9.3-STABLE-201601181840 geinstaleert en werkt tot hiertoe echter loop ik al tegen 1 probleem aan
ik kan nergens admin vinden enkel gebruikers en gebruikers groepen?

kan mij iemand helpen deze op te bouwen aub dit zou mij een heel groot plezier doen

ps ik hoop dat dit genoeg info is over het systeem dat ik wil opbouwen

mvg
 
Last edited:

skipke

Cadet
Joined
Jan 25, 2016
Messages
5
is er echt niemand die mij even wil helpen zijn deze hardware voldoende ??
 

Scareh

Contributor
Joined
Jul 31, 2012
Messages
182
een paar puntjes:
rtfm, rtfm, rtfm.
hardware:
https://forums.freenas.org/index.php?threads/hardware-recommendations-read-this-first.23069/
ecc vs non ecc:
https://forums.freenas.org/index.php?threads/ecc-vs-non-ecc-ram-and-zfs.15449/


jouw setup
wifi op je moederbord : no go
3d kaart: no go, no need,
cpu I5: geen ecc ondersteuning: no go


kortom, je hebt ongeveer alle suggesties van dit forum niet gelezen/gevolgd en daardoor gaat ook niemand zich geroepen voelen om dit "disaster waiting to happen" te gaan helpen bouwen.

Dus sry, maar lees de stickies in de verschillende forumdelen, lees de noob guide van cyberjock en begin opnieuw vanaf nul.
success ermee
 

skipke

Cadet
Joined
Jan 25, 2016
Messages
5
Dus met andere woorden ben ik niets met het systeem dat ik nu heb dit enkel om media te streamen
 

skipke

Cadet
Joined
Jan 25, 2016
Messages
5
ikheb dit niet special aangekocht hoor dit is mijn oude pc daar moet toch iets met te doen zijn op gebied van server? en mijn exuses maar mijn engels is echt niet zo goed. niet iedereen is zo volmaakt he :p
 

eledore

Cadet
Joined
Jan 18, 2016
Messages
6
Ik kan niet klagen aangezien ik zelf de FreeNas Noob hier ben.

Maar als ik zo oppervlakkig kijk en denk, is FreeNas niet iets voor jou.
FreeNas is voor Data OPSLAG. als je wilt streamen moet je toch nog echt nog een andere computer hier bij hebben.

Ook al heb je die, waarom wil je FreeNas? snelheid, massa opslag?
Snelheid, zet een paar SSD's in raid0 en sneller zal het niet worden.
Voor de massa, mischien gewoon een paar HDD's in een huidig systeem steken is net so productief.

Wat ik zoek en wat ik zie;
FreeNas is voor VEILIGHEID van de data.
Hoe het gebruikt is aan ieder voor zich, maar verwacht geen sprookjes oplossing.​

Om Scareh te herhalen:
Lees (+ vertaling)
Leer (+ vertaling)
Begrijp (+ vertaling)
 

skipke

Cadet
Joined
Jan 25, 2016
Messages
5
Liefst masa opslag en dan via thuisnetwerk kan streamen naar de slaapkamer of woonkamer ,tuin
 

Arie55

Dabbler
Joined
Sep 28, 2015
Messages
14
Ben het eens met Scareh. Al wat je wil gaan doen wordt afgeraden. Als je budget beperkt is, kan je voor ongeveer 300 euro al een nette NAS hebben staan (kast met MB en 16GB RAM). Welliswaar zonder de harddisks. Een HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T of een HP Proliant ML10 v2 is m.i. al een prima oplossing. De eerst genoemde heb ik zelf een beetje aangepast door aan de zijkant van de 4 harddisk bays, een 5de disk te hangen. MB heeft 5 sata poorten. Intern kan je hierin ook nog eens een usb-stickie plaatsen voor het OS. Files van en naar dit ding sturen ging zo verrekte hard dat de Task manager | Networking een netwerkbelasting van 100% gaf en geeft. De netwerkkabels zijn gewone CAT 5e kabels. Behalve die langs een 230V verbinding gaat, dat is ftp kabel cat 5e. De tweede genoemde staat nu dermate aangepast achter me "in te branden" om straks als full backup te gaan dienen. Normaal kunnen daar ook 4 disks in, alleen dat heb ik nu wat aangepast, nu kunnen er 14 in. Dit MB heeft standaard 6 sata aansluitingen en kan 32 GB ram herbergen in tegenstelling van de eerste, 16 GB. Een (aanbevolen) controller is onderweg.
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Wel, om nog even hierop in te pikken Skipke,

Buiten het feit van de recommendations betreft de hardware (ECC RAM);
Uit uw topic start is af te leiden wat voor hardware dat je hebt liggen, of zou willen gaan gebruiken. Je schrijft er ook dat je het zou willen gebruiken voor media streaming. Echter, wat verwacht je ervan?

Vind je het niet erg om risico te lopen dat de data mogelijk corrupt zou geraken, hou u niet in en ga verder met FreeNAS / ZFS.
Of vind je het zelf toch belangrijker dat je het doel bereikt (media streamen over het gehele thuis netwerk) zonder additionele kost kun je misschien beter wegblijven van FreeNAS en bij Windows of Linux blijven.

Mocht ik in uw plaats zijn, met uw huidige hardware zitten en geen extra geld willen uitgeven aan hardware zou ik gewoon een of andere linux erop installeren, vervolgens Plex Media Server en streamen maar! :smile:
Mocht Linux wat afschrikkend werken, Plex Media Server draait ook op Windows!
 
Status
Not open for further replies.
Top