FreeNas is het voor mij?

Status
Not open for further replies.

eledore

Cadet
Joined
Jan 18, 2016
Messages
6
Goedendag allemaal,
Hier weer een FreeNas noob die jullie wil vragen om advies.
Het gaat hier om een SOHO hobbyist.

Ik wil mijn dataopslag uitbreiden maar on weer een retail NAS te kopen zint me niet.
Na veel zoeken toch maar hier beland.
Maar hopelijk geen getreurd ik heb het meeste RTFM al achter de rug. (hoop ik)

Mijn huidige ervaringen van dataopslag varieert.
Windows server, Fedora SMB, Qnap​
Huidig is mijn primary opslag een "QNAP TS-639 Pro" 6 x 2tb in raid5
Mijn backup bestaat uit twee LaCie d2 Quadra 3TB via eSATA op de NAS

Ik had voor de Qnap een windows server, en nu hoop ik om deze terug om te bouwen voor FreeNas.
Mobo er uit, HW Raid Controller er uit. en wat heb ik nu over;
Chieftec UNC-410F-B
vier Startech sata backplanes = 12 hdd bays (werken nog geweldig op 6gb/s)
Thermaltake Toughpower 850W (ergens uit 2006)(vervangen?)

Ik zat te kijken om het volgende er terug in te gooien;
Asrock C2750D4I
KVR16E11K4/32 (32gb ECC Unbuffered)
Dit mobo geeft mij 12 sata poorten, en ik heb huidig 12 hdd bays.​
Maar als ik de DVD drive er uit gooi kan ik er nog een backplane bij doen,.
Dus weer plek voor 3 hdd's. Dan zou ik een extra 4 port controller nodig hebben.​

Heb zelf al paar keer een Raid rebuild (1 5 & 6) meegemaakt
En hoe groter de schijven hoe langer dit gaat duren, vandaar dat ik naar ZFS en FreeNas ging kijken.
Zoals gezegd ik heb geen ervaring met FreeNas or zelfs met BSD.

-

Wat zouden jullie aanraden of aanbevelen, aangezien er veel te lezen is veel tegenstrijd.
- Raidz2 pool v/s Mirrored Vdev's.
Misschien is het dan wel handig om te weten wat ik van plan ben met mijn opslag en wat ik gebruik.
Van mijn huidige storage 10tb heb ik
- 4tb aan long term storage (smb: film,series,software,iso)(veel lezen maar weinig veranderingen)
- 3tb aan korte term storage (smb: downloads, svn, Snapshots)(veel rewrites)
- 1tb+ aan actieve storage (iscsi: twee 200gb iscsi targets actief en rest als backups daarvan)
Long term storage zal flink oplopen, maar ik verwachte dat actieve storage niet vergroot.
Er zal niet veel access zijn, hoogstens twee externe gebruikers op de svn, ik zelf lokaal via smb
En een fedora server die een icsci target gebruikt.​

Zat zelf te denken om twee Zpools te houden, een voor de long term opslag. en een voor de korte & iscsi.
Nadelige is dat alles dat in de long term gaat uit de korte komt. (van de download naar zijn uiteindelijke locatie)
Seagate Archive 8Tb zou dit een mooie oplossing zijn voor mijn long term (in raid10 of equivalent)?
Of zou ik beter af zijn met normale drives of NAS drives.
hmm zoveel vragen, zoveel mogelijkheden, maar daarom post ik nu ook op dit forum.

Graag vraag ik daarom normaal:
Kunnen jullie mij adviseren, uitschelden (ook leerzaam) of tenminste feedback geven over FreeNas.​
Alvast bij voorbaat dank,
 

Arie55

Dabbler
Joined
Sep 28, 2015
Messages
14
vergeet iscsi. Het 'gewone' netwerk is al zo snel, dat het dit verzadigd (saturated). Het gaat net zo snel als iscsi. Die 8TB disks die je noemt, worden (zacht uitgedrukt) niet aanbevolen.

Het rebuilden van een set gaat verrassend snel. Ik begon met een set van 5 disks van 2TB, die ik stuk voor stuk vervangen heb voor 4TB disks. Met behoud van de data (de set was eigenlijk al te vol: 92%). Elke vervangende disk rebuild, duurde iets meer dan een dag en bij de laatste vervangde disk... ploep, dubbel zoveel opslag.

Het hebben van een backup wordt genoemd, maar niet het hoe. Het gebruik van een bepaalde pool, wordt genoemd; neem tenminste RaidZ2 omdat Z1, dood is. Het waarom, wordt ergens statistisch uitgelegd. Daarom (ben ik toch eigenwijs) en heb een RaidZ1 gekozen EN een tweede systeem met ook Z1 die als full backup dient. Dus als ik een statistiek wordt bij het rebuilden waar dan een tweede disk onderuit gaat, heb ik altijd nog een tweede systeem.

Als het systeem eenmaal draait, probeer dan e.e.a. uit. Probeer het 'stuk' te krijgen. Wat moet je doen als je een disk vervangen moet. Zoek uit hoe het systeem jou op de hoogte kan stellen als er wat aan de hand is (e-mail).
 
Status
Not open for further replies.
Top