Hulp gezocht bij het opnieuw configureren van FreeNAS server.

Status
Not open for further replies.
Joined
Jun 21, 2016
Messages
3
Beste FreeNAS experts,

Wij zijn een kleine animatie studio uit Haarlem. Een paar jaar geleden hebben we een FreeNAS server laten bouwen door een jongen met "verstand" van servers.
Op het eerste gezicht werkte alles naar behoren, maar naar verloop van tijd kregen we problemen met snelheid en rechten.

De jongen die alles heeft opgezet is helaas niet meer beschikbaar, en onze kennis van FreeNAS komt te kort om dit zelf op te lossen.
Daarom zijn wij opzoek naar iemand met zeer goede ervaring van servers en Freenas in een Apple Mac omgeving, die bij ons op lokatie de server opnieuw en goed zou kunnen configureren, zodat we eindelijk verlost zijn van rechten en snelheid problemen.

Daarnaast zou het ook fijn zijn als er een offsite backup oplossing kan worden bedacht, zodat alles op de server te allen tijde veilig is. ( Hebben een 6TB synology hier voor. )

Technische details:

Wij maken met minimaal 11 mac computers verbinding met de FreeNAS server.

De specs van onze FreeNAS server:
Processor: Intel core i3 2100
Moederboard: MSI Z77A-GD65
Speciale netwerk kaart: Intel PRO/1000 PT Quad Port Adapter
2x 3TB HDD
1x SSD voor de snelheid

Tussen de computers en de server zit een ‘TP-Link JetStream TL-SG3216’ netwerk switch.

Voor extra vragen en of opmerkingen kun je ons altijd mailen. Graag naar mail@whoohoo.tv

Graag ontvangen we een CV met daarbij een uurtarief.

Met vriendelijke groet,

Bas van Bergen
 

WBos

Dabbler
Joined
Feb 25, 2016
Messages
18
Beste Bas,

Met de bezetting die jullie hanteren, is het niet handiger dat jullie een "Of the Shelve" NAS aanschaffen?
Met 2 x xTB disken heb je ideale NAS voor weinig (QNAP, Synology) waarbij het configureren van rechten zich zelf wijst.

Ik heb even naar het type mMB zitten kijken en kan bijvoorbeeld niet ontdekken of die ECC geheugenh ondersteunt, wat een vereiste is van FreeNAS.

Als je nog het soort geheugen en hoeveelheid zou kunnen vermelden, kunnen we altijd brainstormen wat in jullie geval het meest handige oplossing zou zijn.

Gr.
 

WBos

Dabbler
Joined
Feb 25, 2016
Messages
18
Hallo Bas,

Het gebruikte geheugen is non-ecc. FreeNas adviseerd om ecc geheugen te gebruiken, om je data intergreteit te waarborgen. Voor test doeleinden zou ik het zelf zo doen, echter om productie data erop te hebben, zou ik dit echt met klem afraden.
Zelfs voor mijn eigen freenas systeem heb ik ecc geheugen gebruikt.
Ik zeg niet dat het fout gaat, maar de kans is zeer zeker aanwezig, hoe belangrijk is deze data voor je?

Verstuurd vanaf mijn E6553 met Tapatalk
 
Joined
Jun 21, 2016
Messages
3
Hoi WBos,

De data is natuurlijk vrij belangrijk, maar we willen alles automatisch offsite backuppen (doe dit nu met de hand via rsync en de terminal). Dus er zal dagelijks een backup zijn.
Tot nu toe hebben we nog geen rare errors of corrupte files gehad. Dus ik weet niet of dit de hoogste prioriteit heeft.
Voor nu is het vooral de snelheid en de rechten die ons dwars zit, als deze problemen zijn op te lossen, dan zou het geheugen aanpassen een logische tweede stap zijn.

Groeten,

Bas
 

miich94

Dabbler
Joined
Mar 26, 2016
Messages
41
Ik had gewoon ECC Ram gedaan ;) ze zeggen het niks voor niks op dit forum.

Een SSD heb je niet nodig. usb is voldoende om Freenas op te zetten. Enige wat je zal kunnen doen is de ssd voor cache. Freenas als boot namelijk zal geen snelheidswinst opleveren.

Heb zelf een FreeNAS machine met 8x4tb 32gb ecc ram.
 
Status
Not open for further replies.
Top