Van 1 naar 2 schijven

Status
Not open for further replies.

Hans Leemans

Cadet
Joined
Sep 26, 2014
Messages
1
Ik ben gestart met een simpele FreeNAS voor alle foto's in huis met 1 disk in het systeem. Enige taak is dus sharing foto's. Toen alle foto's op FreeNAS waren gekopieerd vanaf de PC's in het thuisnetwerk stond ik voor de taak de oude foto's te gaan verwijderen van de oude PC's.

Toch blijft het gevoel sterk aanwezig dat ik het risico van een diskcrash met verlies van alle foto's niet wil nemen en heb daarom een identieke tweede schijf gehaald waarop de gegevens van de huidige disk wil dupliceren. Ik ben nu al weer enkele uren posts en docs aan het lezen maar kan geen afdoende antwoord vinden wat de beste oplossing is.

De vraag is of ik moet kiezen voor een tweede schijf als backup, als Raid1 of als mirror of wat anders. En, ik lees daar tegenstrijdige reacties op, of het überhaupt mogelijk is om achteraf om te bouwen naar Raid1 (RaidZ) of mirror.

Jullie advies is welkom.
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Hans

Misschien kan je ook eens even de hardware meegeven waarmee je je FreeNAS systeem draait ;-)

Persoonlijk zou ik altijd opteren voor een RaidZ2 systeem in thuis situaties. En als je echt schrik hebt om de data kwijt te geraken zou je best nog backups moeten nemen dmv een ander toestel ;-)
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
maak gwn een nieuwe petitie aan met mirror (wellicht verlies je wel alle data)
Een nieuwe partitie op dezelfde schijf heeft totaal geen enkele nut als de harde schijf sneuvelt. Bovendien heeft het niets, maar dan ook echt niets met backups te maken. Als je redundantie wilt tegen het crashen van een schijf, voeg dan de nieuwe harde schijf toe als nieuwe VDev in je pool en mirror de twee VDev's (elke VDev bevat dus één HDD).
Maar beter nog maak je ergens anders een backup, zodat je ook beschermd bent als de hele NAS sneuvelt (waterschade, diefstal, blikseminslag, stroomstoring - ja, ook dat dat kan je data verwoesten, en wat er nog meer mee zou kunnen gebeuren).

EDIT: meer info over de gebuikte terminologie: https://forums.freenas.org/index.ph...ning-vdev-zpool-zil-and-l2arc-for-noobs.7775/
 
Status
Not open for further replies.
Top