Dutch

Status
Not open for further replies.

sjieke

Contributor
Joined
Jun 7, 2011
Messages
125
Ja ikke :)
Ik heb momenteel FreeNAS 8.0.3-p1-Multimedia draaien
 

Bever

Explorer
Joined
May 3, 2012
Messages
55
Het zou erg zijn mocht er niemand hier freenas werkend hebben...
 

Henton

Dabbler
Joined
May 7, 2012
Messages
10
Ik ben bezig freenas 8 aan de praat te krijgen meer kom er niet aan uit, zie in het netwerk wel de freenas schijf maar kan er niet in.
Kan iemand mij advies en tips geven.
Heb al diverse tutorials geprobeerd maar lukt me niet.
alvast bedankt
 

sjieke

Contributor
Joined
Jun 7, 2011
Messages
125
Een beetje meer info zou wel handig zijn om advies te geven.

Ik veronderstel dat je reeds een ZFS pool gemaakt hebt en eventueel enkele datasets.
Wat zijn de permissies die je gezet hebt op de pool en datasets?
Hoe heb je je data gedeeld? Via CIFS?
Indien CIFS, welke authenticatie gebruik je? local user of anonymous?
 

Henton

Dabbler
Joined
May 7, 2012
Messages
10

Attachments

  • cifs.jpg
    cifs.jpg
    83.3 KB · Views: 461
  • cifs1.jpg
    cifs1.jpg
    84.1 KB · Views: 450
  • Storage.jpg
    Storage.jpg
    87.6 KB · Views: 441
  • windows share cifs.jpg
    windows share cifs.jpg
    82.5 KB · Views: 481

sjieke

Contributor
Joined
Jun 7, 2011
Messages
125
Er is 1 iets die mij opvalt: het pad dat je hebt ingesteld in je windows share wijst naar '/mnt/Data/.snap' terwijl het pad van je volume '/mnt/Data/' is.
Is er een reden voor die '.snap'? Anders zou ik proberen deze eens weg te doen.

Verder gebruik je ook voor authenticatie 'local user'. Dit wil dus zeggen dat je alleen kan inloggen met de credentials van een bestaande gebruiker op de NAS. Indien deze credentials niet overeenkomen met de credentials van je windows login, is het connecteren vanuit windows iets minder 'straight forward'. Bij deze zou je dus kunnen opteren om de authenticatie op 'anonymous' te zetten. Zo kan je eerst proberen connecteren als anonieme gebruiker...
 

Henton

Dabbler
Joined
May 7, 2012
Messages
10
Hoi Sjieke,
Die .snap begreep ik ook al niet, ik heb nu de schijf opnieuw ingesteld en nu is het pad /mnt/Freenas.
Ik heb de authenticatie op anonymous gezet maar helaas geen resultaat.
Ik zie de Freenas wel in het netwerk maar kan er niet in, krijg steeds de melding "Geen toegang tot //Freenas" kan netwerkpad niet vinden.

groet,
Henton
 

sjieke

Contributor
Joined
Jun 7, 2011
Messages
125
Even checken voor de zekerheid.

1. Allow guest access heb je in de cifs configuratie schermen aangezet?
2. Wat zijn de permissies van de pool die je gemaakt hebt? Dit kan je zien in het "storage scherm" via het icoontje met het sleuteltje.
3. Je hebt de CIFS service toch aangezet?

Om te beginnen zou ik alles aanzetten, dus iedereen lees, schrijf en uitvoer rechten geven. Als je alleen windows clients gebruikt, kies dan voor type ook windows.

Probeer na deze wijzigingen nog eens. Kan zijn dat je windows moet afmelden en weer aanmelden (of misschien zelfs rebooten). Deze heeft namelijk soms de neiging bepaalde zaken van netwerk connecties te 'onthouden'.

Als dit werkt, kunnen we kijken om de rechten aan te passen zodat niet iedereen zomaar op je nas kan.
 

Henton

Dabbler
Joined
May 7, 2012
Messages
10
Alles wat je omschrijft staat goed.
Ik draai reeds een server met freenas 7.2 en die werkt wel gewoon goed.
Maar ik wilde overstappen naa Freenas 8, maar voor ik dat doe wil ik eerst kijken of ik freenas 8 aan de praat krijg.
Het is maar goed dat ik het zo probeer anders was ik nu mijn data kwijt.
Ik denk dat ik Freenas 8 maar laat voor wat het is.
 

sjieke

Contributor
Joined
Jun 7, 2011
Messages
125
Bij mij werkt alles naar behoren in Freenas 8, dus ik denk dat het echter ergens een onnozele configuratie moet zijn.

Even nog eens samevatten.
Op je client pc zie je de server met naam "FreeNAS", maar als je deze wilt accessen krijg je een foutmelding? Of kun je de share op FreeNAS zien en krijg je pas de foutmelding als je de share probeert te accessen.

Indien je de fout krijgt van zodra je de computer "FreeNAS" wilt accessen zit je mogelijks met een netwerk issue.
Heb je all geprobeerd om je NAS te accessen via ip adres.
Dus in verkenner rechtstreeks gaan naar "\\192.168.0.5" (het adres wel vervangen door het ip van je NAS) ipv naar "\\FreeNAS"

Heb je de CIFS service al herstart na het wijzigen van het authenticatie type?

Is je client een windows 7 pc?
 

Henton

Dabbler
Joined
May 7, 2012
Messages
10
ik krijg direct een foutmelding als ik het "freenas" icoon aanklik in het netwerk.
 

Henton

Dabbler
Joined
May 7, 2012
Messages
10
Nou schiet mij maar lek,
Nog een keer opnieuw opgestart en nu kan ik er wel gewoon in????
Nu kan ik verder gaan in ieder geval.
 

sjieke

Contributor
Joined
Jun 7, 2011
Messages
125
Naar mijn ervaring 'cached' windows sommige zaken ivm gedeelde folders, wat er soms toe kan leiden dat het even duurt vooraleer wijzigingen doorsijpelen.

Indien je nog vragen hebt, stel je ze maar ;)
 

Henton

Dabbler
Joined
May 7, 2012
Messages
10
Alles werkt nog naar behoren.
Ik heb Freenas draaien op een USB stick met een 1tb harde schijf.
Nu komt de vraag,
Kan ik de stick in mijn "oude" freenas 7 server stoppen en werkt hij dan gelijk, of gaat dit niet lukken.
Wat ik verder wil weten of de harde schijf in de oude server 1 op 1 overgenomen kan worden zonder data verlies.
Als dat allemaal kan wil ik er ook nog een extra data schijf bij zetten.

bedankt voor de reacties.
 

sjieke

Contributor
Joined
Jun 7, 2011
Messages
125
In hoever je de stick in je FreeNAS 7 server kan gebruiken weet ik niet. Wat ik wel weet is het volgende. Als je FreeNAS 7 server ZFS gebruikt als filesysteem kan je deze importeren in FreeNAS 8, nadat je hem hebt geexporteerd. Let wel, FreeNAS 8 heeft een nieuwere versie, dus als je je pool upgrade kan je niet meer terug. Ikzelf heb hier totaal geen ervaring mee, dus misschien is het beter om een nieuw threadje te maken in het Engels. Dan zal je wel een deftig en bruikbaar antwoord krijgen.
 

on3adc

Cadet
Joined
Jan 25, 2013
Messages
3
Hallo,

Mijn Freenas server draait nu 2 maanden en werkt goed.
Ik slaag er alleen niet in om de 2 drives te configureren in raid.
1 schijf is 320 gb en de ander 80gb.
Als dit lukt zal ik 2 nieuwe schijven in het systeem stoppen zodat mijn data safe is.
Kan iemand helpen?
 

nassie

Cadet
Joined
Feb 26, 2013
Messages
2
On3adc,

Heb je al bij storage gechecked en bij disks of de harde schijven allemaal worden genoemd?
 
Status
Not open for further replies.
Top