"Förstörd" disk. Reset?

Status
Not open for further replies.

inkui

Dabbler
Joined
Feb 16, 2015
Messages
30
Hej!

Jag körde freenas ett tag. Det funkade bra, men var lite för mycket knep för mig. Insåg att intresset var mindre än jag först trott, nu ska min Hallonpaj få ta över. Hur som helst... Något hände, vad kan jag inte riktigt säga. Säkert många "något" som hänt. Jag kommer inte åt alla mina filer på freenas hårddisken. Har försökt för mycket.

Jag vill alltså (tyvärr) inte använda freeNAS mer. Det var för ambitiöst. Disken jag använt når jag inte mina filer på, efter detta började jag testa allt möjligt för att få tag på dom. Allt är alltså en enda röra och jag söker ett enkelt sätt att få tag på mina filer. Finns det något enkelt sätt att få tag på filerna? Har många bilder främst som jag inte kommer åt. Vore trist att bli av med.

Jättetack på förhand.
Med vänliga hälsningar,
Richard
 

mrclint

Dabbler
Joined
Feb 15, 2014
Messages
14
Hej Richard,
Hur kom du åt filerna förut? Hade du skapat en delning eller kom du åt filerna via SSH?

Se över inställningarna för det alternativ som du använt dig av och skicka eventuellt skärmdumpar så kanske vi kan guida dig.

Min tanke är att antingen använda sig av "drag and drop" när du fått tillgång till din delning eller så kan du använda exempelvis rsync-kommandot och kopiera över alla filer från FreeNAS till din Hallonpaj via SSH.

mvh
Henrik
 

inkui

Dabbler
Joined
Feb 16, 2015
Messages
30
Hej!

Först och främst, ett stort tack för ditt svar. Jag har läst, och samlat kraft för att dels kolla upp, dels svara. Men det går segt. Jag uppskattar dock, väldigt mycket, att du tar dig tid. Jag hade en delning förut, ja. Kom åt filerna från både Windows 7 och från Kodi.

Jag har liksom fastnat i att se över inställningar.... Det känns som en enda härva. Av vad ska jag ordna skärmdumpar?

Tack, igen!
Med vänliga hälsningar,
Richard
 

mrclint

Dabbler
Joined
Feb 15, 2014
Messages
14
Det låter som att du har eller hade en Windowsdelning (CIFS). För att den skall vara igång behöver CIFS vara påslagen. Denna inställning finner du under Services.

Ta en titt under Sharing >> Windows. Där bör det du tidigare delat ut vara listat.

Om allt är igång och en delningskatalog finns så kommer du åt delningen genom att i Windows ansluta mot en nätverksdisk. Skriv in //FreeNAS-ip-nummer/delad-katalog/ plus användarnamn och lösenord.

Om du inte lyckad önskas följande skärmdumpar:
  • Bild på Service
  • Aktiva delningar under Windows i sharing.
  • Inställningar för den delning du vill komma åt.


Mvh
Henrik
 

mrclint

Dabbler
Joined
Feb 15, 2014
Messages
14
Hej Richard,
Fick du ordning på det?

mvh
Henrik
 

inkui

Dabbler
Joined
Feb 16, 2015
Messages
30
Hej Richard,
Fick du ordning på det?

mvh
Henrik

Hej!

Återigen tusen tack för din omtanke. Att du svarar och bryr dig. Mycket uppskattat. Jag har äntligen energi att ta itu med det här. Dessutom börjar min hårddisk ta slut.. så dom där 3 TB på den för tillfället obrukbara disken börjar verkligen locka. Ingen ordning än med andra ord. Men jag hoppas verkligen det går att lösa.

En CIFS känner jag igen. Det har jag (nog, med största säkerhet dock) haft. I Windows får jag fram servern sen en katalog som heter "homes" som jag inte kan nå. Här följer önskade skärmbilder.
CEdrAO.png
xQqkbY.png
7UzbLt.png


Tusen tack för din tid och kunskap!
Med vänliga hälsningar,
Richard
 

Georg Kullgren

Dabbler
Joined
Feb 6, 2016
Messages
25
Du delar ut /mnt/A/A och /mnt/B/B med CIFS. Kan du ordna med an skärmdump med vad du har konfigurerat i Lagring?
Där borde också /mnt/A/A och /mnt/B/B finnas. Finns de där så kolla att rättigheterna tillåter läsning. Även om konfiguration i CIFS tillåter gäster så måste filerna vara läsbara.

Ser också att du har en gul lampa uppe i högra hörnet. Vad säger den om du klickar på den?

Testa också att starta ett "Kommando-skal" och lista filerna därifrån med "ls -l /mnt/A/A".
 

inkui

Dabbler
Joined
Feb 16, 2015
Messages
30
Hej Georg!

Under "Behörighet" så är Read, Write och Execute ikryssat. Så det låter ju rätt. Gäster tillåts. Men.. jag tänker.. kan Windows på något sätt "logga in" fel i explorer på servern?

Varningar(na!) är:

  • VARNING: The WebGUI Address could not bind to 192.168.1.3; using wildcard
  • OK: There is a new update available! Apply it in System -> Update tab.
  • KRITISK: The volume B (ZFS) state is UNKNOWN:
Den första är för att routern bestämt sig för att inte låsa FreeNAS till samma IP längre. Den är dock relativt ny. Om det det gör någon skillnad kan jag lätt ändra det.
Uppdateringen kan väl inte heller direkt påverka? Den sistnämnda är även den orelevant(?) då B är en gammal Share som blev fel. Kan kanske spöka dock? Fast... det har ju fungerat även med den där.

Här är bilden för Lagring:
7vMn7y.png

Var det något annat, eller mer, du ville se här?

Tack, Georg, för din tid och hjälp. Mycket uppskattat!
Med vänliga hälsningar,
Richard
 

Georg Kullgren

Dabbler
Joined
Feb 6, 2016
Messages
25
Hej Richard,

Jag skulle börja med att ändra i routern så att samma adress som förut delas ut till FreeNAS. Just nu förväntar den sig en viss adress men misslyckas att binda till den. Det skulle kunna tänkas att andra services (som CIFS) också förväntar sig en annan adress än den som blivit tilldelad. Med lite tur räcker det för att få igång delningen igen.

Jag hittade andra som haft liknande problem. Där löste det sig med en uppgradering av FreeNAS. Vilken version kör du nu?
https://forums.freenas.org/index.ph...t-bind-to-192-168-1-103-using-wildcard.20390/

Mvh
/Georg
 

inkui

Dabbler
Joined
Feb 16, 2015
Messages
30
Hej igen!

Har nu ändrat både routern och uppdaterat. Får nu ett nytt felmeddelande, så vi är något på spåret! Felmeddelandet är som följer: Inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör (jovars..) om hjälp. Inloggningsfel: kontot är för tillfället spärrat. <- Detta verkar ju vara något. Något antingen jättenkelt ordnat.. eller svårare. Men något konkret. :)

Versionen jag kör nu är:
FreeNAS-9.3-STABLE-201604150515
Antar jag?

Tusen tack!
Med vänliga hälsningar,
Richard
 

Georg Kullgren

Dabbler
Joined
Feb 6, 2016
Messages
25
Det låter ju lovande!!
Testa att uppdatera behörigheterna på A->A har Read ikryssat på User, Group och Other och klicka i "Ställ in behörighet rekursivt" . Det kan vara så att även om din volym har rätt rättigheter så kanske filerna inte är läsbara.
Vilken användare är angiven som ägare av volymen?

Om inte det räcker så är det möjligt att du inte har någon guest användare.
Kolla under Tjänster och klicka på skiftnyckeln vid CIFS. Vad är det angett för Gästkonto där?
Den användare som anges där måste ha läsrättighet på filerna du vill dela ut med CIFS.

Mvh
/Georg
 

inkui

Dabbler
Joined
Feb 16, 2015
Messages
30
Det låter ju lovande!!
Testa att uppdatera behörigheterna på A->A har Read ikryssat på User, Group och Other och klicka i "Ställ in behörighet rekursivt" . Det kan vara så att även om din volym har rätt rättigheter så kanske filerna inte är läsbara.
Vilken användare är angiven som ägare av volymen?

Om inte det räcker så är det möjligt att du inte har någon guest användare.
Kolla under Tjänster och klicka på skiftnyckeln vid CIFS. Vad är det angett för Gästkonto där?
Den användare som anges där måste ha läsrättighet på filerna du vill dela ut med CIFS.

Mvh
/Georg

Ja, verkligen!... Fast nu dyker inget upp där, istället. Ingen server under "Nätverk" i Utforskaren. Detta varken innan eller efter jag "Ställ(de) in behörighet rekursivt". Ägaren var guest, nu är det Richard.
Samma sak här, var Gästkonto guest men jag testade nu att ändra till Richard utan framgång. Ändrar tillbaka till guest(?). Både två har dock läsrättigheter till vad jag vill ldela ut. ;/

Med vänliga hälsningar,
Richard
 

Georg Kullgren

Dabbler
Joined
Feb 6, 2016
Messages
25
Viktigast är nog att det är samma ägare av filerna som är angett som gästkonto i CIFS.
Då borde du kunna få det att fungera. Sätt båda till "guest" och sätt det rekursivt på filerna. Men det borde inte spela någon roll vilken användare som anges...

Windows kan bete sig skumt. Logga ut från windows efter att du uppdaterat FreeNAS så den inte håller kvar någon information.
 

inkui

Dabbler
Joined
Feb 16, 2015
Messages
30
Viktigast är nog att det är samma ägare av filerna som är angett som gästkonto i CIFS.
Då borde du kunna få det att fungera. Sätt båda till "guest" och sätt det rekursivt på filerna. Men det borde inte spela någon roll vilken användare som anges...

Windows kan bete sig skumt. Logga ut från windows efter att du uppdaterat FreeNAS så den inte håller kvar någon information.

Samma ägare nu och rekursivt satt. Omstart av datorn och servern är fortfarande borta. Frustrerande!! Uppskattar verkligen hjälpen dock.
 

Georg Kullgren

Dabbler
Joined
Feb 6, 2016
Messages
25
Hmm, frustrerande...
Du kan testa att uppgradera för att se om det hjälper med en ny version av CIFS/SMB (byter namn från CIFS till SMB efter upgrade).

Det här går säkert att få ordning på, men om du enbart är ute efter att flytta bort bilderna för att sen radera FreeNAS så finns det andra sätt. Om du har en Linuxdator hemma så kan du använda rsync eller scp för att kopiera över allt till den. Går att lösa med Windows också men då behöver du installera cygwin på den först.
 

inkui

Dabbler
Joined
Feb 16, 2015
Messages
30
Gjorde en "Verify install". Kan detta vara något?

/bin/pgrep Expected MODE: 0555, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/bin/pkill Expected MODE: 0555, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libalias.so.7 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libavl.so.2 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libbegemot.so.4 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libbsdxml.so.4 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libc.so.7 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libcam.so.6 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libcrypt.so.5 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libcrypto.so.6 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libctf.so.2 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libdevstat.so.7 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libdtrace.so.2 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libedit.so.7 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libgcc_s.so.1 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libgeom.so.5 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libipsec.so.4 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libjail.so.1 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libkiconv.so.4 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libkvm.so.5 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libm.so.5 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libmd.so.5 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libncurses.so.8 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libncursesw.so.8 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libnvpair.so.2 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libpcap.so.8 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libreadline.so.8 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libsbuf.so.6 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libssp.so.0 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libthr.so.3 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libufs.so.6 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libulog.so.0 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libumem.so.2 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libutil.so.9 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libuutil.so.2 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libz.so.6 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libzfs.so.2 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libzfs_core.so.2 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/lib/libzpool.so.2 Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/libexec/ld-elf.so.1 Expected MODE: 0555, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/usr/local/bin/perl Expected MODE: 0755, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/usr/local/bin/perl5 Expected MODE: 0755, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/usr/local/bin/perl5.16.3 Expected MODE: 0755, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/usr/local/share/certs/ca-root-nss.crt Expected MODE: 0644, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/usr/sbin/mailwrapper Expected MODE: 0555, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/usr/sbin/nologin Expected MODE: 0555, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/usr/sbin/rmt Expected MODE: 0555, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001
/usr/share/misc/termcap Expected MODE: 0444, Got: 0775
Expected UID: 0, Got: 1001

Hoppas!
Med vänliga hälsningar,
Richard
 

inkui

Dabbler
Joined
Feb 16, 2015
Messages
30
Hmm, frustrerande...
Du kan testa att uppgradera för att se om det hjälper med en ny version av CIFS/SMB (byter namn från CIFS till SMB efter upgrade).

Det här går säkert att få ordning på, men om du enbart är ute efter att flytta bort bilderna för att sen radera FreeNAS så finns det andra sätt. Om du har en Linuxdator hemma så kan du använda rsync eller scp för att kopiera över allt till den. Går att lösa med Windows också men då behöver du installera cygwin på den först.

Måste nog medge att jag är ute efter att få tag på filerna (inte enbart bilder, men bland annat). Ingen Linuxdator, om inte en Raspberry Pi räknas dit? Den kör dock Kodi, så det kanske är lättare att göra det igenom Windows? Går det att föra över hela A med undermappar också, eller förs allt in i en mapp?

Jättetack!
Med vänliga hälsningar,
Richard
 

Georg Kullgren

Dabbler
Joined
Feb 6, 2016
Messages
25
Det är 271GB på A. Har du plats för allt det på en gång på din Windowsdator? Det skulle göra det enklare. Bara att kopiera över allt och rensa efteråt. Det går att välja vad man vill kopiera, men då blir det lite bökigare.

Börja med att installera Cygwin (www.cygwin.com). Vilket setup-program du ska köra beror på om du har 32- eller 64-bitar windows.
32: https://cygwin.com/setup-x86.exe
64: https://cygwin.com/setup-x86_64.exe

När du startar installationen för du upp en lista över vad som kommer installeras.
Överst står det "View". Välj "Category" om det inte redan är valt.
Bläddra ner till "Net" och klicka på plustecknet.
Leta reda på rsync och klicka en gång på cirkelpilarna. Kommer det upp ett versionsnummer istället för "Skip" så är det rätt.
Leta reda på openssh och klicka en gång på cirkelpilarna.
Klicka next och installera .Om den klagar på att den behöver installera ytterligare saker så är det ok. Installationen kan ta en stund.

Nu har du ssh och rsync på din Windows dator. Du når dem genom att klicka på den svart/gröna Cygwin ikonen eller välja Cygwin Terminal från startmenyn. Du får då upp ett shell.

Byt först bibliotek till där du vill lägga filerna. Alla enheter ligger under biblioteket /cygdrive/. För att gå till C:\backup skriver du:
$ cd /cygdrive/c/backup

Om allt får plats på en gång kan du skriva:
$ scp -r root@<freenas>:/mnt/A/A .
<freenas> måste du byta ut till till den adress du använda för att gå till FreeNAS GUI.
När den frågar efter password så är det ditt rootpassword till FreeNAS GUI.

Nu kommer den kopiera alla filer med undermappar i A till c;/backup
Tänkte föreslå rsync från början, men den kräver lite inställningar i FreeNAS....


Om inte allt får plats på en gång så behöver du gå in och leta reda på det du vill ha.
Enklast är nog om du har två Cygwin shell igång. På den ena loggar du in på FreeNAS med:
$ ssh root@<freenas>
Ange ditt password till FreeNAS.

$ cd /mnt/A/A
Nu är du bland dina filer. För att list dem skriver du
$ ls

Mvh
/Georg
 

Georg Kullgren

Dabbler
Joined
Feb 6, 2016
Messages
25
Glömde ett steg i beskrivningen ovan.
Innan du kan komma åt filerna måste du slå på SSH under Tjänster.
Gå in under inställningarna för SSH och se till att "Logga in som root med lösenord" är ikryssad.

Första gången du kör ssh eller scp mot din FreeNAS från Cygwin kommer du få en fråga om du accepterar nyckeln. Bara att svara ja.

Mvh
/Georg
 

mrclint

Dabbler
Joined
Feb 15, 2014
Messages
14
hej Richard,
har du testat "Map Network Drive" i Windows?
Skriv in \\ip-adress\A\
Tryck på Finish och skriv in användarnamn och lösenord.
Nu bör din delning dyka upp som en nätverksmapp
 
Status
Not open for further replies.
Top