Guider på svenska?

Status
Not open for further replies.

Fredde

Explorer
Joined
Dec 7, 2015
Messages
58
God kväll gott folk!

Har precis köpt en liten server som jag tänkte leka loss lite med. Har väl standard önskemål att köra så som,

  1. Nätverksdelning NFS/cifs
  2. Torrent (åtkomst utanför nätverket)
  3. couchpotato (även åtkomst utanför nätverket
  4. Sonarr/sickrage (åtkomst utanför nätverket
  5. Plex media server (2 klienter utanför nätverket ska streamas till, ingen transcoding)
Det jag undrar mest över hur detta med jails, ska varje jails vara med användare/grupp t ex, "media" och sen chmod 750 eller 775?
Detta för att det ska funka med rättigheterna mellan varje jails?
Vill inte kunna ta bort saker ifrån dom utdelade filerna utan vill att man ska logga in för att kunna göra detta men att man ska kunna se filerna som gäst, möjligt?

Sen hittar jag ingen inställning i senaste transmission pluginet vart man ställer in "completed torrents" för någonstans?

Och kan jag välja att installera freenas på ett USB minne på 8gb och även göra installationen ifrån samma minne? Detta för att inte använda en utav mina 2 hdds till OS disk?

Är även ute efter att kanske använda mig utav raidz2 då servern har 16x hotswap. Hur många hdds måste man ha för att skapa en raidz2 pool för att sen utöka med fler diskar allt eftersom?

Blev visst en hel del frågor. Har försökt följa ett par olika guider men har alltid fastnat på delen "set transmission download dir" vilket inte finns och verkar vara bortplockat ur den senaste versionen?

Har idagsläget bara 2 diskar att leka med så raidz2 kanske inte är aktuellt just nu förens man har minst antal diskar till detta.

Och hur hade ni gjort ifall ni hade 16xhdd med raid och så, är novis på hela detta området gällande nas. Har endast lite grundläggande kunskap i Linux (inte unix) men det verkar vara "nästan" samma sak (så att säga utan att bli hängd

Kanske även ska säga att jag har 9.3.1 (nightlies) installerat. Men eftersom jag är i lärostadiet så lär jag installera om flera ggr är jag säker på.

Och jag antar att dessa frågor aldrig har kommit upp och ni måste hata dessa frågor!

Nä skämt och sido, hoppas någon kan hjälpa en att försöka förstå hur detta hänger ihop. Har bräcklig engelska och därför vänder mig hit och frågar!

Ha en bra kväll alla!

Kommer lägga upp lite bilder på serven med lite specs ;)
 

Fredde

Explorer
Joined
Dec 7, 2015
Messages
58
Testade på emby men filmerna buffrade över mitt trådade nätverk "server -> r-pi (openelec)" medans plex funkade klockrent. Körde vissligen standard inställningar i emby.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

mullcom

Explorer
Joined
Apr 29, 2012
Messages
67
Testade på emby men filmerna buffrade över mitt trådade nätverk "server -> r-pi (openelec)" medans plex funkade klockrent. Körde vissligen standard inställningar i emby.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Deras senaste uppdatering kommer lösa det. dom använder ett skalbart protokoll som anpassar sig. Dock har inte pluginnet på freenas fått den senaste uppdateringen.

Men borde ju komma när som helst nu. jag gör WiFi hemma och har inga problem att streama både till telefonerna och Chromecast. Kanske skulle kolla efter flaskhalsar där?
 

Fredde

Explorer
Joined
Dec 7, 2015
Messages
58
Okey. Det är märkligt. Jag kan tyvärr inte felsöka just för servern har dött helt. Moderkortet har gett upp. Har beställt nya delar som jag väntat på.

Men så fort jag har fått igång servern igen så ska jag kolla upp detta mer och kanske till och med freenas 10 är släppt med :) (kan önska det iaf) om inte så lär emby vara uppdaterat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

mullcom

Explorer
Joined
Apr 29, 2012
Messages
67
Freenas 10 är något extra men inget man kan använda som pålitlighet. Jag gillar att mata in det senaste men när det kommer till en NOD som i nätverket så vill jag ha stabilitet och väntar. Dock kommer jag testa det och leka runt med när jag får tiden över i en VMware virtualisering.
 

Fredde

Explorer
Joined
Dec 7, 2015
Messages
58
Jag har servern för hemmabruk men visst. Du har en poäng med att kanske vänta. 9.3 är stabilt. Man kanske ska hoppa på 10.1 istället :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

mullcom

Explorer
Joined
Apr 29, 2012
Messages
67
Jag har servern för hemmabruk men visst. Du har en poäng med att kanske vänta. 9.3 är stabilt. Man kanske ska hoppa på 10.1 istället :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu kom uppdateringen för emby som jag väntat på. :) hurra


Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

Fredde

Explorer
Joined
Dec 7, 2015
Messages
58
Nice. Jag har minst 1 vecka kvar innan jag får hem dom nya delarna. Hoppas uppdateringen funkar bättre nu!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Status
Not open for further replies.
Top