Draadloos ja of nee

Status
Not open for further replies.
Joined
Aug 23, 2015
Messages
4
Hoi.

Ik wil van mijn oude PC een nas server maken. Deze wil ik dan op zolder neer zetten.
Echter ik heb daar geen netwerkkabel lopen. Dus als het mogelijk graag een draadloze optie.

mvg Martin Griffioen
 

St3phan

Cadet
Joined
Aug 24, 2015
Messages
9
Volgens mij is dat niet mogelijk met freenas. Je kunt wel powerline gebruiken.
 

HeepH

Cadet
Joined
May 6, 2015
Messages
6
En al zou het mogelijk zijn, moet je het ook niet willen. Ik haal over wifi op mijn laptop (i7, SSD, killer-nic) amper 5 MB/s als ik praktisch naast mijn router ga zitten, dit terwijl een lan verbinding makkelijk 100MB/s doet.

Powerline zal iets beter zijn, maar niet veel beter.
 

TwistedNL

Dabbler
Joined
Sep 21, 2012
Messages
12
Je maakt de eerste fout al door een oude pc te willen gebruiken. ZFS heeft veel mogelijkheden en zuigt je geheugen op. Een oude pc zal überhaupt geen fatsoenlijke freenas worden. En een nas op draadloos wil je niet lijkt me. Even een filmpje kijken tussen het bufferen door? Draadloos is leuk voor wat browsen e.d. maar wil je een nas goed integreren in je thuis netwerk dan zal ik je zeker ethernet aanraden.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 
Joined
Aug 23, 2015
Messages
4
Het best nog wel een snelle PC met een Intel quad core processor. Daarnaast heb ik ook aan mijn beurs te denken. Ik snap je hoor, en wat ik zo las is het inderdaad mooi snel.
Maar de eurootjes heb ik helaas niet op de plank liggen, ik moet het doen met wat ik heb. Ik dat ding op mijn zolder zetten ivm geluid etc.
En op zolder heb ik nu eenmaal een ethernet kabel liggen.
 

TwistedNL

Dabbler
Joined
Sep 21, 2012
Messages
12
Oud is een ruim begrip in dit geval. Zorg wel voor een boel geheugen! 8gb was voor mij niet afdoende door de constante foutcontrolle en dergelijk. Ben je dan niet een stuk goedkoper en beter uit met een nas out of the box? Zijn vaak stil en werken als nas prima. Kan dus zo in de meterkast of dergelijke geplaatst worden. Niet dat ik je wil afhouden van een freenas maar dit is vrij profi spul en vereist bijpassende hardware en netwerk specs.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Martin

Zou je een uitgebreide lijst van specificaties kunnen doorgeven van de PC?

Zoals eerder ook al is aangehaald zou ik je echt sterk willen afraden om FreeNAS te gaan draaien op niet server like hardware.

Er zullen wel andere mogelijkheden zijn, ik denk bijvoorbeeld aan een linux installatie op de computer en vervolgens kun je eens kijken wat daar de mogelijkheden zijn. Desnoods maak je shares aan via Samba op linux ;-)

Dan nog als laatste tip, en misschien wel het meest belangrijke, een NAS wil je gewoon nooit op Wifi hebben hangen. Als de verbinding vanaf de NAS naar het eerst volgende punt (in uw geval zou het om een wireless router gaan) al niet stabiel is en een mogelijke maximumsnelheid van 10 MB/sec zou zijn, dan zijn alle overige apparaten op het netwerk al afhankelijk van de trage 10 MB/sec. Bijkomend, mochten er 2 apparaten gelijktijdig gebruik maken van de netwerk verbinding van de NAS zal ook de netwerksnelheid dalen per client.

Met vriendelijke groeten
Gert
 
Joined
Aug 23, 2015
Messages
4
Het is best wel een snelle PC een quad core processor van Intel. 4 GB geheugen,

Wat betreft Wifi, ik heb een snelle router die met gemak de 100 mbit aan kan.
Mijn eigen PC draait ook draaloos, en als ik via de nieuwsgroepen download dan haal ik gewoon 11.4 MB /sec

groetjes Martin
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Martin

Een computer inzetten als pc of als server is al een verschil. Je moet er rekening mee houden dat je oude PC op zich nog wel 'deftig' werkt voor gebruik als PC, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat FreeNAS super performant zal draaien (minimum 8 GB aangeraden).

Je bent natuurlijk vrij om toch verder te gaan met het draaien van FreeNAS, maar ik persoonlijk zou bij het gebruik van een NAS (een apparaat waarvan je toch in zekere zin wilt dat het een stabiele connectie kan hebben met andere devices op het netwerk), altijd aansluiten op kabel, en dan best ook nog met zo hoog mogelijk bandbreedte (1 Gbit is voldoende voor thuisgebruik).

Groetjes
Gert
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
  • 4GB
  • 100 mbit
  • wifi
en dan FreeNAS? Serieus, dit is vragen om problemen. Je zou eens kunnen kijken bij NAS4Free of een ander alternatief, maar neem alle goede adviezen hier ter harte en ga hier geen FreeNAS server van maken.
 

Alvin

Explorer
Joined
Aug 12, 2013
Messages
65
Om wifi snelheden te halen zal 4GB ram voldoende zijn hoor. Proberen kan geen kwaad. Non-ECC geheugen gebruiken kennelijk wel, maar daar heb je dus backups voor. Als ik het goed begrijp zal je corruptie omwille van defect non-ECC geheugen goed merken, en dat is belangrijk.
Ik zie echter geen configuratiemogelijkheid (afgezien van een script) om een wifi netwerkkaart te gebruiken, maar sommige access points kan je als ontvanger instellen, en dan via ethernet met je FreeNAS verbinden.
Zoals gezegd, snel zal het niet zijn. Wifi is nu eenmaal traag en niet zo betrouwbaar.

Ik heb ergens een gelijkaardige, en oudere server (FreeBSD met ZFS en 4GB) draaien met homeplug, en de 5 gebruikers klagen niet over de snelheden. Soms heb je niet meer nodig.
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Om wifi snelheden te halen zal 4GB ram voldoende zijn hoor. Proberen kan geen kwaad. Non-ECC geheugen gebruiken kennelijk wel, maar daar heb je dus backups voor. Als ik het goed begrijp zal je corruptie omwille van defect non-ECC geheugen goed merken, en dat is belangrijk.
Ik zie echter geen configuratiemogelijkheid (afgezien van een script) om een wifi netwerkkaart te gebruiken, maar sommige access points kan je als ontvanger instellen, en dan via ethernet met je FreeNAS verbinden.
Zoals gezegd, snel zal het niet zijn. Wifi is nu eenmaal traag en niet zo betrouwbaar.

Ik heb ergens een gelijkaardige, en oudere server (FreeBSD met ZFS en 4GB) draaien met homeplug, en de 5 gebruikers klagen niet over de snelheden. Soms heb je niet meer nodig.

Hoewel ik uw reactie zeker niet in twijfel trek, wil ik de OP er nog zeker even op wijzen dat niet alle 'beloftes' welke met FreeNAS komen (betreffende performantie, betrouwbaarheid) waargemaakt kunnen worden met de hardware welke de OP zou willen gebruiken.
Maar zoals eerder al gezegd, je bent zelf vrij om ermee verder te gaan en FreeNAS te draaien, maar ik zou je het toch ten zeerste willen afraden met de eerder genoemde hardware.
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Waarom blijven mensen toch proberen (en erger nog: adviseren) om software te draaien op niet-geschikte (of op zijn minst niet-aanbevolen) hardware??? Ik snap hier werkelijk waar niets van. Je gaat toch ook niet proberen om een formule één motor in een mini te proppen? Je gaat toch ook niet proberen de nieuwste ultra-HD-3D-mega-super-games te draaien op een oud pctje met enkel Intel geïntegreerde graphics? Resultaat: traag, onstabiel en frustraties die gemakkelijk voorkomen kunnen worden met de vele alternatieven die er zijn. Kies toch gewoon een pakket dat geschikt is voor de hardware die je hebt (of koop de benodigde hardware), die zijn er genoeg en je voorkomt onnodige problemen. Experimenteren kan natuurlijk altijd, maar het is duidelijk dat de Martin hier niet naar vraagt.

@Martin Griffioen : Neem het juiste advies ter harte en kijk even verder naar de vele alternatieven. FreeNAS is een fantastisch pakket, maar voor jouw hardware zijn er beter geschikte alternatieven. Zoals ik al eerder aangaf, kijk bijvoorbeeld eens naar NAS4Free. Daar kun je waarschijnlijk alles mee wat je zou willen en draait waarschijnlijk een stuk soepeler op jouw hardware.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top