CIFS/SMB kopieer/verplaatsopdrachten

  • Thread starter Deleted member 37853
  • Start date
Status
Not open for further replies.
D

Deleted member 37853

Guest
Hallo,

Wat ik mij al een tijdje afvraag:
Ik heb FreeNAS draaien met ZFS Raidz3 en CIFS/SMB shares. Deze benader ik via Windows computers (logisch haha)
Ik gebruik de NAS veel vanaf m'n werkstation. Via deze pc geef ik eigenlijk opdrachten aan de NAS zoals nzb voor downloaden, en het kopiëren van gedownloade spullen naar de juiste mappen.

Wat ik mij nu al een tijd afvraag, als ik van de Downloadmap op de NAS, een film kopieer of verplaats naar de map Films op de NAS, en ik doe die gewoon met mijn werkstation waar de NAS als netwerkdrive is gekoppeld, gaat dan eerst alle data via de LAN naar mijn werkstation om vervolgens weer via LAN naar de andere map te gaan? Of is CIFS/SMB slim genoeg om een commando vanuit mijn werkstation lokaal (NAS) uit te voeren?
DUS:
NAS/Downloads>NAS/Films .................. of......................
NAS/Downloads>LAN>werkstation>LAN>NAS/Films?

Ik stel deze vraag omdat ik nogal veel netwerkactiviteit zie en performance wisselingen tijdens het kopiëren.

Alvast bedankt.

Groetjes Ronald
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Ronald

Ik zit in een vergelijkbare situatie op mijn NAS, je kan dit gedrag ook herproduceren op uw eigen windows werkstation

Stel, je hebt 1 fysieke schijf met 3 partitie's (C:, D: en E:)

Stel je zou een film van 1 GB moven (of kopiëren) van partitie D: naar partitie E:, dan zie je hoe dan ook altijd het 'voortgangsvenstertje' van windows welke de copy/move weergeeft.

Deze lijn kun je door trekken naar Windows shares (dus uw SMB shares op uw FreeNAS) ==> NAS/Downloads en NAS/Films worden beschouwd als aparte partities. Daardoor is het zo dat een move van files tussen 2 shares eventjes duur.
Ik zou zeggen, zie je een toenemende activiteit op uw netwerk poort tijdens de move van downloads naar Films? Ik zit nu op werk en kan dit zelf helaas niet testen :(

Groetjes
Gert
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Ronald

Intussen heb ik hier zelf even een test gedaan;

Van mijn download share gemoved (knippen) en geplakt naar mijn series share (plakken);

Het is dus wel degelijk nog uw computer welke de move uitvoert, zie hieronder mijn screenshots om dit aan te tonen;

Hier zie je de netwerk traffiek na enkele minuutjes stijgen in FreeNAS (dit is de fysieke netwerkpoort). Onderaan zie je de move welke ik heb uitgevoerd op mijn windows pc.
ml40lk.png


Tegelijk zag ik ook in mijn windows taakbeheer het volgende wat betreft de netwerk traffiek terwijl de move bezig was:
mtxgyc.png


In welk opzicht stel je nog performance problemen dan vast? is dit op de nas? op de pc waarmee je de kopie uit voert?

Voer je de kopie dan ook uit met een pc welke met kabel is verbonden? Of is dit draadloos?

Groetjes
Gert
 
D

Deleted member 37853

Guest
Hoi Gert!

Sorry voor mijn late reactie! Ik heb alles bedraad liggen hier thuis. Ik merkte alleen dat ik nu een dikke NAS heb staan, en dat het kopieren enzo best wel traag gaat voor het 'vermogen' van de NAS.
Ik was er dus al bang voor dat het via m'n LAN heen en weer gaat, en de switch die ik hier heb staan is verouderd. Is wel GB, maar presteert ruim onder de maat. Zelfs onze UPC 120 Mbit verbinding krijg ik niet volledig op m'n pc. Als ik de kabel direct aansluit van de pc op de UPC router, haal ik het wel, dus de switches zijn gewoon op.
Ik haal meestal tussen de 60 en 80 MB per sec met schrijven, en er zijn mensen met een slechtere NAS, (ter opzichte van de hardware) die mij 'verslaan'. Ik denk dat m'n NAS het beter doet op een nieuwe switch.
Volgens mij moet m'n NAS wel minimaal 150 MB p sec kunnen halen via smb/cifs.

Bedankt voor het helpen uitzoeken van mijn vermoeden, dat opdrachten dus volledig over LAN gaan.

Groetjes Ronald
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Ronnie

Nu kan ik me ook nog wel het een en ander herinneren over SMB/CIFS met betrekking tot de snelheid:

- SMB/CIFS is single threaded. Om deze reden is een deftige CPU toch gewenst (zowel in de server als in de client). ( zie de 2e comment op deze pagina: http://linustechtips.com/main/topic...-my-freenas-server-and-i-dont-know-why/page-2 )
- Ik verwacht dat je nooit 1 Gigabit dicht zou trekken over LAN via SMB/CIFS (ik behaal met mijn nas 115 MB/sec).

Je geeft dus eigenlijk zelf aan dat indien je de switch zou vervangen met een nieuwere switch, dat je wel de 1 Gigabit zou moeten behalen tussen uw client en uw NAS?
En de 60MB/sec - 80 MB/sec waar jij het over hebt, is dat schrijven van uw client naar uw NAS ? of is dat van uw NAS/downloads naar uw NAS/films kopiëren? (zoals ik met mijn screenshots heb gepost maakt dit dus wel degelijk een verschil uit ;-) )

Groetjes
Gert
 
Status
Not open for further replies.
Top