Verwijderen oude HDD

Status
Not open for further replies.

Stekelenburg

Dabbler
Joined
Jul 3, 2013
Messages
14
Naar aanleiding van de aanschaf van een nieuwe WD RED 3Tb HDD heb ikeen tweetal vragen:
  1. In mijn FreeNAS heb ik momenteel 4 HDD's zitten, welke samen één volume/ZFS pool vormen. Echter zit er tussen deze 4 HDD's nog een oude (langzame) 320Gb HDD, welke ik graag wil verwijderen en vervangen door m'n nieuw aangeschafte HDD. Hierbij is het uiteraard van belang, dat de reeds opgeslagen data gewoon behouden/benaderbaar blijft. Kan iemand me vertellen, hoe ik hierbij de werk moet gaan en dit aan moet pakken? Moet ik de oude schijf bijvoorbeeld eerst verwijderen, zodat mijn data verdeeld zal worden over de 3 overgebleven HDD's of kan ik beter kiezen voor de optie vervangen schijf in de FreeNAS GUI!?
  2. Verder zou ik graag willen weten, dat wanneer ik vervolgens een nieuwe 3Tb HDD toe wil voegen aan mijn bestaande ZFS pool, moet ik deze nieuw aangeschafte HDD dan vooraf formatteren of is dat niet nodig?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
 
Last edited:

Alvin

Explorer
Joined
Aug 12, 2013
Messages
65
Dat hangt er van af hoe je pool momenteel is opgebouwd. Post de output van zpool status -v
  1. Indien je gebruik hebt gemaakt van RAIDZ (zeer waarschijnlijk), dan zal het vervangen van die kleine schijf geen enkel probleem zijn. Kies inderdaad voor schijf vervangen.
  2. De nieuwe schijf hoef je niet te formatteren. Standaard zal FreeNAS de schijf indelen in 2 delen. Een stuk swap van 2GB, en een partitie voor ZFS.
 

Stekelenburg

Dabbler
Joined
Jul 3, 2013
Messages
14
Thanks Alvin,
Zojuist gedaan, betreft dit een RAIDZ configuratie?
FreeNAS.png
 

Stekelenburg

Dabbler
Joined
Jul 3, 2013
Messages
14
Verder zitten er reeds 4 HDD's in, dus kan ik de nieuwe schijf er niet eerst aanhangen. Vraagt het systeem na het selecteren van de te vervangen schijf er zelf om deze te verwijderen, zodat je vervolgens de nieuwe schijf eraan kunt hangen?
Verder wil ik na het vervangen van de oude 320Gb HDD door een nieuwe 3Tb HDD, vervolgens nog een oude 1Tb verwijderen (welke niet vervangen zal worden en waardoor ik dus van in totaal 4 naar 3 schijven ga). Hoe kan ik dat het beste doen?
 

Stekelenburg

Dabbler
Joined
Jul 3, 2013
Messages
14
Aangezien er reeds 4 HDD's in mijn NAS zitten, kan ik de nieuwe schijf 3Tb HDD er niet eerst aanhangen. Vraagt het systeem na het selecteren van de te vervangen schijf (oude 320Gb HDD) zelf om deze te verwijderen en vervolgens de nieuwe schijf (3Tb HDD) eraan te hangen? Verder wil ik na het vervangen van de oude 320Gb HDD door een nieuwe 3Tb HDD, vervolgens nog een oude 1Tb verwijderen (welke niet vervangen zal worden en waardoor ik dus van in totaal 4 naar 3 schijven ga). Hoe kan ik dat het beste doen?
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Begrijp wel dat de grootte van je pool afhankelijk is van je kleinste schijf. Als je bijvoorbeeld 1x1GB en 3x3GB hebt is de totale grootte 4x1GB totdat alle schijven zijn vervangen door 3GB schijven.
 

Alvin

Explorer
Joined
Aug 12, 2013
Messages
65
Als ik het goed zie is dat helemaal geen RAIDZ, en waarschijnlijk is dat niet je bedoeling. Dat wordt dus eerst een backup nemen, en dan de pool opnieuw opbouwen. De backup zal het gemakkelijkste te nemen zijn met zfs(8) send naar een externe schijf of andere server.
 
Status
Not open for further replies.
Top