Problem efter att ha bytt subnät

Status
Not open for further replies.

JohnnyL

Cadet
Joined
Jul 27, 2017
Messages
9
Hej

Jag fick problem med min FreeNAS 9.10.2-U2 server som körs på en HP Microserver.

Jag har bytt router hemma och har då delat upp i 2 olika subnät för att kunna komma åt nasen via externa anslutningen och samtidigt skydda mitt övriga nät.
Satte en static route, ändrade P på servern, nu till min klantiga arsle, jag hade tydligen glömt att skriva upp mina lösenord till varje användar konto och till root.
Enkelt löst tänkte jag, kan ju iaf använda consolen för att reseta root lösenordet. Gick bra.

Kan dock inte logga in med det i WebbGUI, okej, fine vi kör en Reset to factory default. Men NÄ det gick inte heller för att den startar inte ens återställningen.
Provade då att bränna en FreeNAS 11 skiva, nopp den går inte att starta, har inga problem att bränna skivor och jag har provat att bränna andra skivor utan problem.
Provade då att försöka göra en update via concolen, men det går inte för FreeNAS protesterar, hinner dock inte se vad det är den inte kan göra innan console menyn är uppe igen.

Så hur gör man för att återställa server till Factory default så jag kan lägga in användarna på nytt?
 

F1aX

Dabbler
Joined
Jan 3, 2015
Messages
14
Alltså. Bootar den upp ända tills att du ser "Console Setup"?
Där har du ju alternativ 1-12, och alternativ 8 är ju "Reset to Factory defaults".
 
Status
Not open for further replies.
Top