Indeling schijf.

Status
Not open for further replies.

remkot

Cadet
Joined
May 29, 2015
Messages
1
Hallo,

Misschien even een rare vraag maar:


Als ik Freenas instaleer, en ik wijs een map aan voor foto’s ect. Zijn deze dan nog te bereiken als ik die bewuste schijf over een paar jaar in een pc zet waar windows op draai?


Ik bedoel. Ik heb op dit moment een windows server, en bestanden op een 2e schijf.

Als de boel ontploft kan ik dus gerust die schijf in mijn pc zetten zodat ik bij mijn bestanden kan.


Werkt dat bij freenas ook zo?


Ik wil graag freenas instaleren, en misschien over een paar jaar weer wat anders, maar vind het zonden dat een ander systeem dit dan niet zou kunnen zien.


Alvast bedankt voor het antwoord!


Gr

Remko
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Je zou je eerst eens moeten gaan verdiepen in wat een NAS is en doet, hoe (ZFS)filesystems (en sharing) werken en wat FreeNAS is. Het korte antwoord is 'nee,' maar wellicht als je je er wat meer in verdiept (er staat echt een ton aan informatie hier op het forum, te beginnen met de stikkies over hoe ZFS werkt en hardware aanbevelingen) dat je tot hele andere ideeen, vragen en conlusies gaat komen, want FreeNAS (en een NAS appliance over het algemeen) is niet iets wat je even voor de lol ergens op installeert en even later weer iets anders overheen gooit.

Verder is het aan te bevelen om de forum regels even te lezen. Om je vragen goed te kunnen beantwoorden is het handig om meer informatie te krijgen over wat je hebt en wat je wil gaan doen (bijvoorbeeld hardware, software, versies, etc.) en dat staat daarin beschreven.
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Wat Rilo zegt.

De meer technische reden waarom nee het antwoord is op uw vraag:

In uw windows server heb je de schijf geformatteerd met een NTFS partitie, FreeNAS gebruikt ZFS als bestandssysteem.
NTFS wordt enkel gebruikt bij windows systemen (zowel client OS als windows 7 en 8.1, maar ook de server edities zoals 2003, 2008 (R2), 2012,...). Dit maakt het dus perfect mogelijk om een schijf uit een windows machine te hangen en deze in een andere windows machine te steken en je kan inderdaad zonder problemen nog aan de data geraken op de schijf.

Bij FreeNAS ligt dit een beetje anders:
- Je gaat ZFS gaan gebruiken op de schijven, Windows kan niet overweg met dit type van bestandssysteem (enkel FreeBSD en enkele andere OS hebben dit geïmplementeerd in hun OS, beetje zoeken op internet en je komt hier wel achter). Technisch is het hier toch echt wel anders als bij Windows.
 
Status
Not open for further replies.
Top