Ik kom FreeNAS bestanden niet in

Status
Not open for further replies.

pensionada

Cadet
Joined
Nov 10, 2012
Messages
4
[Disclaimer: ik ben totaal Windows georiënteerd en weet niets van Linux]

Op een oude laptop met een grote externe harde schijf heb ik FreeNAS (FreeNAS-8.3.0-RC1-x86 (r12617)) geïnstalleerd volgens de handleiding die ik in PCM (november 2012) had gevonden.
Het eerste deel ging perfect; in Verkenner (op een Windows systeem in het netwerk) zie ik de nieuwe server. Maar als ik probeer er documenten naar toe te zetten dan ik krijg ik de foutmelding "u bent niet gemachtigd om deze bewerking uit te voeren".
OK, dus (in Windows) naar de Eigenschappen van de map, vervolgens naar Beveiliging en geprobeerd de machtigingen aan te passen, maar dan krijg ik de boodschap "Objecten in de container kunnen niet worden geïnventariseerd. Toegang is geweigerd".

En toen wist ik het niet meer. Graag advies

PS Should I post this in English for more viewers and earlier response?
 

frankskeb

Dabbler
Joined
Nov 23, 2012
Messages
18
hoi,
ik ben ook met freenas begonnen, maar je moet nog cfis aanmaken in shares (delen).
op youtube staan veel filmpjes over freenas.

groetjes
 

pensionada

Cadet
Joined
Nov 10, 2012
Messages
4
Was het maar zo simpel; dat had ik wel gedaan (zie bijlage)
 

Attachments

  • 20-11-2012 16-45-36.jpg
    20-11-2012 16-45-36.jpg
    10.9 KB · Views: 465
  • 20-11-2012 16-44-50.jpg
    20-11-2012 16-44-50.jpg
    36.9 KB · Views: 500
  • 20-11-2012 16-44-14.jpg
    20-11-2012 16-44-14.jpg
    26.5 KB · Views: 478

pensionada

Cadet
Joined
Nov 10, 2012
Messages
4
Ik ben voor de 7e en 8e keer opnieuw begonnen maar blijf tegen dezelfde problemen aanlopen. Die hebben te maken met de koppeling tussen Windows en Unix. Ik kan in FreeNAS wel aangeven dat er geen wachtwoord nodig is, wie de gebruiker is en zo, maar Windows staat me niet toe de door Unix gemaakte volumes te veranderen en laat ook niet toe dat ik de machtigingen aanpas (daar staat nl inderdaad in dat er geen schrijfrechten zijn).
Ben nu lang genoeg aan het klungelen geweest; ik geef het op.
Dank voor je hulp.
 

cbraafhart

Dabbler
Joined
Dec 4, 2012
Messages
18
Voor freenas moet je echt geduld hebben.
Als het niet gaat probeer gewoon van ground up.

installeer freenas helemaal opnieuw of Herstel alles weer tot factory default

Deze group van videos zou ik aanraden. ze gaan stap voor stap ook door de configuratie van freenas.

http://www.youtube.com/user/FreeNASTeam

de videos van Two Smart Guys heb ik ook gevolg. Beide zijn good, maar de videos die ik gestuurd heb, de mensen daarin
praten minden en bespreken beknopt wat je eigenlijk wilt bereiken.

Probeer het maar. Ik ben ook geen linux guru. Maar het is mij tog gelukt met een torrent op te bouwen firefly actief te hebben en streamen naar
mijn smart tv

Give it a go
 

pensionada

Cadet
Joined
Nov 10, 2012
Messages
4
Dank voor je bemoedigende woorden, maar ik heb nu na een aantal pogingen hier echt even geen tijd meer voor en belangrijker nog geen zin meer in.
Misschien volgend jaar.
 
Status
Not open for further replies.
Top