Hårdvaru rekommendationer ?

Status
Not open for further replies.

Xcile

Cadet
Joined
Mar 11, 2015
Messages
2
Mors!

Sitter idag med en Synology DS413j och som inte riktigt längre orkar med mina krav.

Har länge funderat på att bygga en FreeNAS server, men har tvekat då det verkar finnas en oändlig mängd med olika moderkort,minnen, kontroller kort och dylikt man måste ha koll på.

Är det någon som kan tipsa om vilken väg man skall vandra

Det viktiga för mig är att kunna köra plex media server på den och strömma media över nätet då jag reser mycket och vill kunna se mina filmer från ex. ett hotellrum i Europa

Samt att mina viktiga bilder och dokument är säkra inför en hårddisk krasch

Kör idag en backup till en cloud lösning på mina viktigaste grejer.

Skall man satsa på ett certifierat server moderbord eller klarar man sig med en vanlig, samt måsste man köra xeon processor för att kunna nyttja fulla kapaciteten i FreeNAS eller kan man köra en vanlig i3/i5

Samt detta med minnen och ECC, hur skall det vara ?? Unbuffered ?? (vet inte ens vad det är ...sorry är amatör)

Hårddiskar har jag 4 st 2tb från WD i min DS413j som jag tänkte slänga över, kör SHR1 (synologys egna raid 5 tror jag det är ) på dessa idag, så ifall 1 kraschar så är datan kvar, funderar på en liknande lösning på FreeNAS det borde väl fungera ?! Eller skall man stoppa dit totalt 5 diskar ?!

Tacksam för tips och ideér

Budget gärna under 5000 svenska riksdaler..

/Xcile
 

F1aX

Dabbler
Joined
Jan 3, 2015
Messages
14

Xcile

Cadet
Joined
Mar 11, 2015
Messages
2
Hej!

Tack för dina förslag.

Jag har dock några följdfrågor om du har lust att återkomma.

Vad körde du för strömaggregat till din Fractal låda ?

Hur fungerar ditt NAS med dina kingston minnen, jag läste i en tråd att kingston minnen skall undvikas (https://forums.freenas.org/index.php?threads/hardware-recommendations-read-this-first.23069/)

Sedan har jag läst att dom rekommenderar ett särskilt kontrollerkort för diskarna, men dina verkar fungera bra med moderkortets orginal ?


/Xcile
 

geometrica

Dabbler
Joined
Aug 17, 2014
Messages
15
Hej!

Denna hårdvara kör jag:
Supermicro X10SLH-F
Intel Core i3 4330 3,5GHz Socket 1150 Box
Crucial DDR3 PC12800/1600MHz ECC 2x8GB (jag undvek Kingstonminnen!)
6 x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB (raidz2)
Seasonic G-450 450W
Fractal Design Define R4

Minnena jag kör är "Unbuffered". Processorn skall även ha stöd för ECC-minnen.

Moderkortet och minnen köpte jag från http://www.amazon.co.uk/ då jag sparade ca 500 kr på det.

Har testat hårdvaran i ca 200 h och så här långt inga konstigheter. Mycket nöjd :)
 

peterh

Patron
Joined
Oct 19, 2011
Messages
315
Hemma och hos ett företag kör jag med prolient microserver n5
De säljs inte längre men man kan hitta dem på tradera/ebay.

Kombinationen är strålande, alla ( 3 olika maskiner ) går klockrent.
 

StarkJohan

Explorer
Joined
Mar 27, 2015
Messages
62
Gällande Plex.
Tänk på att det är väsentlig skillnad på att "streama" och att "transcoda". För att streama, dvs. "direct play" krävs minimalt med CPU-kräm oavsett videokvalitet, att transcoda en blurayfilm med hög bitrate kräver en hel del, min gamla 2,53 GHz Intel Core 2 Duo går på knäna då. Jag ser massor med inlägg på olika forum där folk påstår att deras trötta gamla NAS "transcodar" tre-fyra blurayfilmer samtidigt utan att CPUn jobbar över 50%...

Det hänger alltså mycket på vad du har för plextklienter och uppkoppling mot servern. Ser du till att samtliga klienter klarar direct play på det materialet du har tillgängligt och att deras bandbredd mot servern också är tillräcklig behövs inte någon kraftig CPU. Det blir dessutom mycket billigare än att fläska på en fet Xeon (om du inte har allt för många klienter). Tyvärr kan hotell-internet, som du vet, vara väldigt varierande så se till att du tar en CPU som iaf klarar EN ordentlig transcode så kommer du bli nöjd.

Mitt andra tips är att kolla priser i Europa. Ebay.co.uk, ebay.de, ebay.fr, amazon.co.uk, amazon.fr osv. Jag sparade 23% på mina inköp genom att jämföra lite via pristjänster som tex. idealo.de, billiger.de och gunstiger.de och köpte faktiskt dom dyrare grejorna från Tyskland.
 

serch826

Explorer
Joined
Dec 24, 2014
Messages
64
Bra jobbat, jag byggde också min med alla komponenter som Freenas Mini, köpte Moderkort på Inet, ram minnerna köpte direkt från Crusial och tro mig, dem kom hem med UPS på mindre en 72 timmar efter beställning, (på Inet skulle man vänta i några veckor) SATA DOM köpte från Ebay, hårddiskar en från Tradera, resten från Webhallen, chassi köpte från Server case i England, också kom ganska snabb, jag är mycket nöjd med min Freenas Mini.
 

BergEr

Cadet
Joined
Jul 31, 2014
Messages
3
Är mycket nöjd med Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.
Kör dock freenas virtuellt med ESXI i botten.

Såg just att du hade 5k i budget, tror fan mitt bygge hamnar närmare 20k i dagens dollarkurs.
 
Status
Not open for further replies.
Top