FreeNAS start niet meer op

Status
Not open for further replies.

Bachatero

Cadet
Joined
Jun 27, 2015
Messages
4
Hallo,

Al weer enige jaren geleden had ik FreeNAS 8.3.0 draaien. Nu startte ik dit kort geleden weer eens op en toen wilde FreeNAS 8.3.0 niet meer opstarten. Ik zag het menu voorbij komen en daarna hing het systeem.
Nu wil ik FreeNAS 9.3.0 installeren maar dat werkt niet.

Vervolgens heb ik FreeNAS 9.3 gedownload en op een CD gebrand. Ik stop de CD in het laatje van mijn server en heb een MemoryStick van 8 GB in mijn USB aansluiting gestoken.
De computer begint op te starten van de CD maar hangt ook weer tijdens het opstarten. Zie bijgevoegde foto.
Vervolgens heb ik op een simple DELL GX620 het geprobeerd en daar werkt het wel.

Ik heb de volgende hardware:

Computer:
  • SuperMicro 745 chassis met 8X500 GB hardeschijven
  • SuperMicro moederbord X6DHT-G
  • 2X Xeon EM64T Nocona procesoren
  • 8 GB geheugen
Weet iemand waar ik dit probleem moet zoeken ????

Johan
 

Attachments

  • 20150627_234601.jpg
    20150627_234601.jpg
    63.1 KB · Views: 319
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Hoi Johan. Mijn eerste ingeving was dat er iets met het installatiemedium mis is, maar aangezien het je wel lukt op een ander systeem valt dat af. Maarrrr.... Aangezien jouw vorige versie al stopte met werken, gok ik dat er ergens een hardwareprobleem zit. Ik zou beginnen met een uitgebreide memtest86 op al het geheugen van je system.
EDIT: En voor het testen van de CPU kun je cpuburn gebruiken als ik het goed begrijp van @jgreco in deze post.
 
Last edited:

Bachatero

Cadet
Joined
Jun 27, 2015
Messages
4
Hoi Rilo,

Ik heb het inmiddels werkend. Het bleek inderdaad een geheugen probleem te zijn.
Ik heb er 4 GB uitgehaald en nu kon ik FreeNAS wel installeren. Inmiddels heb ik FreeNAS 9.3 geïnstalleerd.
Overigens, de geheugen test die bij het opstarten wordt uitgevoerd kon geen probleem vinden, maar na het verwijderen van twee bankjes startte het systeem op.
Ik heb nu alleen nog een ander raar probleem. Als ik een shutdown doorvoer, sluit FreeNAS zich af, maar op het moment dat de server uitgaat, start hij direct weer op. Ik moet de server dus nu uitzetten door de aan/uit schakelaar 4 seconden ingedrukt te houden.

Johan
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
De geheugentest bij opstarten zegt weinig tot niks. Memtest86 daar heb je wat aan. Je moet voorkomen dat je je systeem op die manier uitzet. Dit kan niet alleen tot problemen in je FreeNAS os leiden, maar zelfs tot volledig dataverlies. Daarom wordt hier altijd ook een UPS sterk aangeraden. Sowieso zou ik je aanraden om je systeem gewoon altijd aan te laten staan. Dan kun je snachts scrubs, lange en korte smart tests uit laten voeren.
het herstart probleem daar kan ik je 123 zo even niet mee helpen, maar wellicht als je het probeert in het Engelstalige gedeelte dat er iemand is dia dat wel kan.
 
Last edited:

Thijsvr

Dabbler
Joined
Jul 12, 2015
Messages
11
Voor wat betreft het herstarten. Heb je je power management in je BIOS goed staan?
 
Status
Not open for further replies.
Top