Freenas noob heeft hulp nodig!

Status
Not open for further replies.

Paulieserver

Cadet
Joined
May 7, 2016
Messages
5
Ik ben recent overgegaan van een WHS 2011 server die helaas gecrashed is.

Na veel lezen gekozen voor Freenas als besturingsysteem.

Deze draait nu op de volgende hardware: Intel SS4200 server met duo core processor en 2gb geheugen. De SSD die ik had gebruik ik nu voor de besturing. Daarnaast 2 x 4TB in mirror in gebruik en nog 2 x 2TB over en nog niet ingezet maar mogelijk op termijn.

Ik heb het volgende al aan de praat gekregen:

- SFTP
- De rechten over de diversen mappen
- Mirror van 2 schijven gemaakt 1e stap van 2 X 2TB daarna uitgebreid naar 2 X 4TB.

De volgende applicaties zijn deels geïnstalleerd maar nog niet werkend:

- SABNZB - krijg de mappen niet gekoppeld
- Subsonic - ook hier geldt krijg de mappen niet gekoppeld en mijn muziek collectie niet
gescanned.
- Logitech Media Server - Na meerdere dagen proberen nu geinstalleerd maar krijg deze niet gestart
vanwege de volgende foutmelding: [16-05-18 18:30:00.71511]
Slim::Utils::ref::init (279) Error: unable to write to preferencese directory
/mnt/lms_data/prefs

Wie wil mij helpen om dit samen te configureren evt bereid om hier ook voor te betalen. Zou dit graag willen door middel van een meekijk sessie (teamviewer).
 

styno

Patron
Joined
Apr 11, 2016
Messages
466
Sorry maar 2gb geheugen is echt te weinig om freenas en plugins te draaien.
Voor het installeren, de rechten op de mappen en het doorkoppelen naar de jails kan je best een tutorial volgen.
 

Paulieserver

Cadet
Joined
May 7, 2016
Messages
5
Ik snap dat het geheugen beperkt is. Deze server wordt puur voor veilige opslag gebruikt en af en toe om muziek te streamen. Ik ga geen decoding van muziek en film doen.

Voor mij is het belangrijkste om te kijken of Freenas mij bevalt en dan op termijn een nieuwe server te kopen. Deze server heeft nu te weinig ruimte om al mijn schijven te gebruiken. ik heb nog 4 X 2TB liggen die ik op termijn wil inzetten waarmee ik nog 2 mirrors van 2TB wil maken. Mijn belangrijkste issue is dat ik van Windows Home Server 2011 kom waar ik mijn weg goed in kan vinden. Ik merk dat ik me nu suf zoek om dingen aan de praat te krijgen. Ben al met al nu zeker 8 avonden bezig.

Terwijl er misschien iemand is die mij in 30 minuten of anderhalf uur op weg kan helpen. De rechten heb ik werkend alleen het doorlinken gaat nog niet goed samen met Logitech Media Server die ik niet aan de praat krijg.

Ik hoor graag of iemand bereid is mij te helpen?
 

Scareh

Contributor
Joined
Jul 31, 2012
Messages
182
paulie, die 8 Gb ram is echt te weinig, dit gaat tot bugs leiden die we niet gaan herkennen puur door het te weinig geheugen. Er zijn verschillende mensen op het forum al hun data kwijt geraakt door die onderschatting.

Een gewaarschuwd man.....
ter zijde nu: die plugins, daarvoor heb je mount points nodig, een map op in je jail gaat moeten worden gelinkt aan de map waar je data in staat.

Voor Sab bv heb ik staan: in je jail heb je een map finished downloads, die link je aan een map op je nas zelf waar je data in terecht moet komen. (google mount points en je zal wel verschillende tutorials vinden)
 

styno

Patron
Joined
Apr 11, 2016
Messages
466

WBos

Dabbler
Joined
Feb 25, 2016
Messages
18
2GB.. op z'n minst dan toch wel ECC geheugen?
het enige wat ik je kan adviseren, gebruik dit als een speel/test doos, en koop hardware wat wel gesupported word.
Veilige hoeveelheid geheugen is 16GB ECC, zeker gezien de disken die je wilt gebruiken.
 

Scareh

Contributor
Joined
Jul 31, 2012
Messages
182
@WBos, 8Gb is de requirement, niet 16Gb.
t'is waar dat het performanter zal werken met 16Gb maar hij gebruikt maar een mirror van 4tb schijven, ik heb meer data gehad met 8gb en had nog altijd geen issues ;-)

bottom line: geen 8gb, geen support en ook geen garantie dat je data save is.
 

Paulieserver

Cadet
Joined
May 7, 2016
Messages
5
ik heb zojuist een HP Proliant Microserver Gen8 G1610T gekocht met 16gb ecc geheugen.

Dus ik ga de boel overzetten.
 

jprouvos

Dabbler
Joined
May 15, 2014
Messages
16
Hi Paulieserver,

Als je in je huidige FreeNAS server geen exotische hardware-RAID controllers gebruikt hebt, is "de boel overzetten" zo simpel als.
HDs en SSD uit de huidige doos trekken, in de nieuwe doos steken, boot order checken en aanpassen. Booten. En desnoods de NIC herconfigureren.
Klaar! Tijd voor bier.

Gr,
J.
 

styno

Patron
Joined
Apr 11, 2016
Messages
466
ik heb zojuist een HP Proliant Microserver Gen8 G1610T gekocht met 16gb ecc geheugen..
Mooi machientje! Bij de setup zeker je drives als AHCI devices configureren en niet als RAID.
 

Paulieserver

Cadet
Joined
May 7, 2016
Messages
5
Mooi machientje! Bij de setup zeker je drives als AHCI devices configureren en niet als RAID.

Ik wilde alleen mijn nieuwe SSD als Raid configureren om zodoende de fan speed te verlagen. De overige disks gaan in AHCI en dan mirror via Freenas laten lopen.

Adviseren jullie ditt ook zo te doen?

kan ik Freenas opnieuw installeren / opbouwen en dan mijn 2 X 4TB schijven 1 voor 1 overnemen naar mijn nieuwe config met behoud van data en mirror?
 

styno

Patron
Joined
Apr 11, 2016
Messages
466
Fanspeed & raid zijn waarschijnlijk typisch enkel iets voor dit model van HP server? Ikzelf heb hier geen ervaring mee, msch. iemand anders op het forum (je kan altijd in't engels proberen om meer mensen te bereiken met je post?).
Je Freenas install doe je inderdaad gewoon opnieuw op je nieuwe server. Daarna zet je die poweroff, hangt er alle disken aan van de oude pool en start opnieuw op.
De pool kan je dan importeren en gebruiken. Je oude config importeren kan je ook achter de hand houden.
 

WBos

Dabbler
Joined
Feb 25, 2016
Messages
18
Freenas en raid is geen goede combi.. Je os disken kan je ook het beste door freenas in mirror laten plaatsen

Verstuurd vanaf mijn E6553 met Tapatalk
 
Status
Not open for further replies.
Top