Flytta unRAID till FreeNAS - vad tänka på?

Status
Not open for further replies.

Mattias Hedman

Dabbler
Joined
Sep 5, 2016
Messages
21
Jag kör idag en unRAID och tänker flytta till FreeNAS, frågan är bara hur jag ska gå tillväga?
Jag har en hel del data jag måste spara på något sätt - jag har en maskin med 4 st 3TB diskar i och två SSD diskar 128 och 240 Gb.
Det som behöver sparas är 320 Gb Cirka. Hmmm nu fick jag en idé...
Om jag stripar SSD diskarna får jag 368 Gb utrymme... då kan jag sedan göra vad jag vill med diskarna mao formattera och installera FreeNAS.

Varför flyttar jag? Gillar inte hur unraid hanterar mina diskar, allt läggs på en och en paritets disk känns bara konstigt. Rätt så roddigt GUI, det var det jag föll för när jag började men nu ett halvår in så är det inte så bra egentligen, och någon stans litar jag inte på hur unRAID lagrar min data. FreeNAS och ZFS lockar mer än ni kan tro men hur ska jag flytta? :)
 

mrclint

Dabbler
Joined
Feb 15, 2014
Messages
14
Hej Mattias,
Du får fundera på hur du vill sätta upp din FreeNAS. Hur många diskar du vill nyttja och hur du skall bygga upp din ZFS-volym. När du skapat en ZFSvolym kan du inte addera fler diskar till volymen bara byta ut de befintliga.

Om du skall nyttja dina fyra diskar kan du välja mellan stripe, mirror eller RAIDZ2. Se http://doc.freenas.org/9.10/storage.html för mer information.


mvh
Henrik
 

Mattias Hedman

Dabbler
Joined
Sep 5, 2016
Messages
21
Tack för svar @mrclint
Provade att göra en ZFS-volym under Ubuntu Server och den höll väl ett par veckor innan den började fela så det skärmade mig rätt rejält. Så jag sitter nu och funderar på vad jag ska välja... FreeNAS eller Unraid. Kör just nu Ubuntu server med en Raid-10 storage.
 

logan893

Dabbler
Joined
Dec 31, 2015
Messages
44
Jag vet inte hur unRAID fungerar riktigt, men kan du flytta all din data till endast två av dina 3TB HDDer, och få loss två av de till en början?

Då kan du börja med två 3TB-diskar i en mirror i FreeNAS, och flytta över all data. Sen kan du utöka den poolen med en till vdev-volym med de andra två diskarna i en till mirror, för att få en striped mirror i slutändan.
 

mrclint

Dabbler
Joined
Feb 15, 2014
Messages
14
Status
Not open for further replies.
Top