Enkele vragen over freenas

Status
Not open for further replies.

ddjefke

Cadet
Joined
Jan 10, 2014
Messages
7
Ik ben terecht gekomen bij freenas omdat ik muziek en films wil opslaan en kunnen streamen.

Ben in bezit van een oude computer:

HP compaq dc7700p convertible minitower
Intel(R)Core(TM)2 cpu 6600 2.4Ghz
Ram 4096 Mb DDR2/667Mhz
sata0- dvd-rw
sata1- 1Tb wdc
sata2- 1Tb wdc
sata3 - 1Tb
Usb 2.0 flashdrive- 16Gb


Nu vraag k mij af of dit voldoende is?
Wat is de beste oplossing: met deze drie harde schijven in RAID5 onder USF of ZSF?
Kan men ook de computer afsluiten en terug opstarten wanneer ik deze nodig heb?
 

Nindustries

Patron
Joined
Jun 12, 2013
Messages
269
Hallo,

Ik ga er vanuit dat uw systeem FreeBSD ondersteunt (eerder gezegd of FreeBSD het systeem ondersteunt). Dit kan je checken op de compatibility list van FreeBSD.

Op op de ARK-pagina van uw processor kan je een hoop dingen te weten komen: qua kracht is deze processor wel goed, alleen is het niet aangeraden om met encryptie te gaan werken. (De processor ondersteunt geen AES-NI) Je moet ook wel geheugen bijsteken, aangezien je maar de helft hebt van de aanbevolen hoeveelheid geheugen.
FreeNAS heeft minstens 8 GB nodig! Tenzij je natuurlijk UFS wilt gebruiken.

In verband met jouw disks: Raidz1 is de beste keuze voor 3 schijven; 1 schijf mag/kan er uitvallen.
Of je UFS of ZFS wilt is jouw keuze, maar voor je pas van de geavanceerde features kan gebruik maken moet je wel meer geheugen insteken. Of dit ECC is of niet is aan jou.

Greetings
 

ddjefke

Cadet
Joined
Jan 10, 2014
Messages
7
Hallo,

Dus met deze hardware best UFS, RAIZ1 als ik het goed versta.

Geheugen kan ik niet meer bijsteken, 4 slots met elk 1Gb, meer kan er niet in.

Wat bedoel je met encryptie?


bedankt alvast
 

Nindustries

Patron
Joined
Jun 12, 2013
Messages
269
Hallo,

Spijtig genoeg best UFS ja, anders kan je misschien stabiliteitsproblemen krijgen als ZFS niet genoeg geheugen krijgt. Misschien later na een upgrade? ;)
In FreeNAS heb je de mogelijkheid om volledige pools van schijven te encrypteren aan de hand van GELI-encryptie. Maar hierdoor moet er wel meer processorkracht gebruikt worden, wat dus een penalty in performance teweeg brengt. Tenzij je CPU de AES-NI set ondersteunt, dan is de performance nagenoeg hetzelfde.

Greetings
 

ddjefke

Cadet
Joined
Jan 10, 2014
Messages
7
Ik heb ook nog een Pentium D staan, ik zal daar eens de specs van doorgeven, met deze computer heb ik maar 2 slots voor geheugen en 2 sata aansluitingen.
 

ddjefke

Cadet
Joined
Jan 10, 2014
Messages
7
Hallo,

Spijtig genoeg best UFS ja, anders kan je misschien stabiliteitsproblemen krijgen als ZFS niet genoeg geheugen krijgt. Misschien later na een upgrade? ;)
In FreeNAS heb je de mogelijkheid om volledige pools van schijven te encrypteren aan de hand van GELI-encryptie. Maar hierdoor moet er wel meer processorkracht gebruikt worden, wat dus een penalty in performance teweeg brengt. Tenzij je CPU de AES-NI set ondersteunt, dan is de performance nagenoeg hetzelfde.

Greetings

Zou ik eventueel cpu kunnen vervangen door een andere?
 
Status
Not open for further replies.
Top