Eerste eigen nas maken

Status
Not open for further replies.
Joined
Feb 2, 2015
Messages
3
Hallo.
ik was een beetje aan het zoeken voor een NAS.
ik kwam uiteindelijk uit bij een youtube video waar iemand zijn eigen nas maakte doormiddel van FreeNAS
nou zag ik dit forum en ik dacht ik wil ook zo'n NAS maken.

Heeft iemand een Advies met welke componenten ik moet beginnen een kast heb ik al gevonden:
dat wordt een Fractal Design Node 304 Zwart.

ik weet al wel hoeveel gigabyte ik wil.
in het begin wil ik 1 of 2 TB. in 1 raid zetten.
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Hoi Sydney,

Ik zou eerst eens goed rondneuzen in dit forum of FreeNAS wel geschikt is voor jouw doel. Gezien de opmerkingen die je maakt, vrees ik dat het antwoord daarop wel eens 'nee' zou kunnen zijn. Ik weet niet welk filmpje je gezien hebt en hoe oud het is, maar in tegenstelling tot wat soms gezegd wordt, is FreeNAS niet iets (meer) wat je op goedkope of oude hardware zet. Echter, hoeft het ook niet heel duur te worden als je goed rondkijkt en de juiste selectie maakt.

Om je vraag simpel te beantwoorden: Hardware recommendations - read this first

Om je wat extra te helpen:

een kast heb ik al gevonden: dat wordt een Fractal Design Node 304 Zwart.
Een NAS bouw je niet om een case heen. Je past je case aan aan de componenten die je erin wil stoppen (liefst ook een beetje toekomst-proof). In deze case kunnen bijvoorbeeld alleen Mini ITX en Mini DTX moederborden. Hiermee beperk je de keuze voor je moederbord al, aangezien je er geen uATX in kan. Deze fout had ik bij mijn eerste keuze voor hardware ook bijna gemaakt.

ik was een beetje aan het zoeken voor een NAS.
Wat wil je er allemaal mee gaan doen? Wat voor data komt erop? Hoeveel ruimte heb ne nu en in de toekomst nodig?

ik weet al wel hoeveel gigabyte ik wil.
Ik ben benieuwd naar wat je hiermee bedoelt, ik neem aan RAM. Hoeveel zou je dan "willen" en waar is dat op gebaseerd? Ik stel deze vraag, omdat ik al weet dat het antwoord niet gebaseerd is op onderzoek naar wat je NODIG hebt. Nogmaals het advies om bovenstaande link te bekijken.

in het begin wil ik 1 of 2 TB. in 1 raid zetten.
1 of 2? Hoeveel disks? raid? 1 of 2 TB is niet veel voor een (FreeNAS), maar wellicht heb je ook simpelweg niet méér nodig. Lees dit ook eens.

Zet even precies op een rijtje wat je er allemaal mee wil gaan doen, check dan de twee links en stel een lijstje samen. Als je iets mooist samengesteld hebt, post het in het forum in de Hardware-sectie en dan zijn er een heleboel mensen die hun mening erop los zullen laten.

Succes!
 
Status
Not open for further replies.
Top