Bestanden kopiëren naar NAS gaat erg traag

Status
Not open for further replies.

GTCG

Dabbler
Joined
Dec 29, 2017
Messages
11
Hallo allemaal

Ik heb mij recent een HP Proliant Gen8 aangeschaft en daar FreeNAS op gezet. Specs die hier van belang zijn:

Proliant microserver Gen 8
16 GB RAM
4x HD Toshiba 3GB in de NAS zelf, GEEN USB-disks of dergelijke. 2 HD's zijn ingesteld onder raid 1 (aangezien daar info op staat die ik niet kwijt wil. De rest maakt mij niet zoveel uit).
Filesystem: ZFS
NFS (geen SMB/CIFS)
Freenas versie: 11.1 (meest recente versie)
CPU Intel Celeron G1610T @ 2.30 Ghz

Netwerk:
De nas en desktop (op 1ste verdiep) zijn aangesloten op een Netgear WAC 104 accesspoint, die dan via een patchkabel naar beneden loopt en aangesloten is op een router van Orange.
Overal Gigabitnetwerk voorzien (alle kabels, NIC's, ...)

Probleem:

Als ik files wil kopiëren naar de NAS vanop mijn desktop (Win10, meest recente versie waar ik de NFS shares op heb aangemaakt) haal ik amper een snelheid van rond de 15MB/sec. Normaal gezien moet er hier toch een snelheid van rond de 60MB/sec haalbaar zijn? Ik maak geen gebruik van Jumbo frames.

Waar zou de oorzaak kunnen liggen? Ben ik misschien ergens een instelling vergeten aan te zetten in FreeNAS zelf? Kan ik zelf nog dingen uittesten om te zien waar de oorzaak kan liggen?

Thomas
 
Last edited by a moderator:

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Thomas

Enkele dingen die je zou kunnen testen:
- zou je eens kunnen proberen om lokaal op uw NAS een file te laten wegschrijven naar de locatie waar uw NFS share op uitkomt? via shell commando proberen welke in 2e post vermeld staat, maar dan wel naar juiste output file laten wegschrijven: https://forums.freebsd.org/threads/4709/
- Kun je ook eens testen met vb een FTP share? behaal je dan wel hogere snelheden?
- Heb je andere client toestellen waarmee je zou kunnen proberen? (om zeker uit te sluiten dat het niet uw Win10 pc is).
 

GTCG

Dabbler
Joined
Dec 29, 2017
Messages
11
Net even uitgevoerd, en heb hoopgevende resultaten gezien:
Ik heb een FTP share op mijn NAS aangemaakt en daar een bestand naar gekopieerd van 1,5 GB groot. Dat gaat vlot aan 90 MB/sec, dit op mijn Windows 10 desktop
Dan via een Ubuntu USB boot via dd(volgens shellcommand die ik terugvond in je link) & rsync bestanden gekopieerd naar de nas. Met dd haal ik 100 MB/sec door het kopiëren van een random inputfile van 3 GB. Via rsync kopieerde ik enkele bestanden van 1GB & 2GB aan snelheden rond de 50 a 60 MB/sec.

Als ik dan bestanden probeer te kopiëren via de Windows verkenner naar de NAS gaat dat slechts aan 15MB/sec.

Ik vermoed dus dat ergens iets mis is met mijn Win10. Als ik daar een transfer doe via FTP haal ik normale snelheden, via verkenner echter erg zwak.
Via Linux normale snelheden, daar geen enkel probleem gehad.

Kan Windows zo slecht overweg met NFS dat dit soms zo'n zwakke resultaten geeft?
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag Thomas

In dat geval kunnen we volgende dingen concluderen;
- uw netwerk kan de snelheden zeker wel aan
- ook uw win10 client (via FTP kan zeker 90MB/sec aan.

==> Zeker geen hardware/netwerk issue in dit geval.

Ik zou eerder vermoeden dat windows in combinatie met NFS problemen zou kunnen opleveren (heb het zelf nooit zelf zo gebruik, kan er weinig meer info over geven).
Hoe verloopt het als ge via SMB/CIFS gaat sharen tussen uw win10 client en NAS? Ik weet wel dat SMB/CIFS aan FreeNAS kant beetje bottlenecked omdat dit singlethreaded zou zijn, maar valt dus even af te wachten.

Zou je dat ook nog kunnen testen dmv een file van minimaal 1 GB te kopieren van uw win10 client naar uw NAS en dan even te laten weten over wat voor snelheid dit is verlopen? Ging dit ook continu tegen deze snelheid, of kon je soort van opstopping waarnemen?

Benieuwd wat hiervan komt :)
 

GTCG

Dabbler
Joined
Dec 29, 2017
Messages
11
Ik heb net een SMB share aangemaakt op mijn server. Instellen van de permissions e.d. had wat voeten in de aarde, maar sommige van die dingen zijn ook nieuw voor mij :)
Anyway: writespeed naar de share was een vlotte 112MB/sec voor een file van 1,2GB. FreeNAS kan dus vrij goed overweg met samba shares!

Ik heb hier en daar nog wat zitten rond lezen en NFS en Windows werken niet vlot samen. Da's ook vrij logisch ergens. De reden dat ik voor NFS koos is omdat dit vlot samenwerkt met Kodi, maar in mijn geval zijn de voordelen van NFS tegenover SMB verwaarloosbaar.

Ik ga NFS laten voor wat het is en alle shares op mijn NAS als SMB instellen. Het werkt quasi even vlot als NFS voor kodi, en ik heb een deftige snelheid.
 
Last edited by a moderator:
Status
Not open for further replies.
Top